НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 294328

Назва:

Екологія наземних систем



Анотація: Розуміння структури та функціонування наземних екосистем є основою для їх збереження та відновлення. Цей курс забезпечує знання та навички для розуміння розвитку та функціонування наземних екосистем з використання принципів системного мислення та включає такі теми як поняття біому, огляд біомів світу, класифікація та типи екосистем, енергія та біогеохімічні цикли, розвиток і еволюція екосистем, біорізноманіття та екосистемні послуги, глобальні екологічні зміни в наземних екосистемах, сучасні методи домслідження наземних систем, питання сталого розвитку, підходи у менеджменті та збереженні екосистем тощо.

Тип дисципліни: нормативний

Рік навчання: 3

Семестр: осінній

Кількість кредитів: : 4 (загальна кількість годин - 120; аудиторні години - 54; самостійна робота - 66)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Козак Олена Міланівна, кандидат біологічних наук, старший викладач кафедри екології

Результати навчання: " Знати і розуміти основні закономірності поширення життя на Землі.
" Розуміти основні процеси та механізми, що контролюють надходження та накопичення енергії та кругообіг речовин в екосистемі
" Знати основні підходи до класифікації екосистем
" Виявляти фактори, що визначають формування біологічного різноманіття.
" Розуміти взаємозалежність між біорізноманіттям та функціонуванням екосистем.
" Розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі природничих наук, що необхідні для аналізу і прийняття рішень в сфері екології, охорони довкілля та оптимального природокористування.
" Виявляти фактори, що визначають формування біологічного різноманіття.
" Розуміти загальні принципи та методи екології та інших природничих наук, методологію наукових досліджень, уміти застосовувати їх у власних дослідженнях.
" Визначати, формулювати та розв'язувати значущі наукові та прикладні проблеми екології та суміжних наук із застосуванням аспектів системного аналізу, моделювання та прогнозування змін у екосистемах.
" Уміти проводити пошук інформації з використанням відповідних джерел для прийняття обґрунтованих рішень.
" Уміти аналізувати та критично оцінювати інформацію.
" Поєднувати навички самостійної та командної роботи задля отримання результату з акцентом на професійну сумлінність та відповідальність за прийняття рішень.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна екологія, Загальна хімія, Екологія рослин з основами ботаніки, Екологія тварин з основами зоології, Екологія водних екосистем, Екологія грунтів з основами грунтознавства

Зміст дисципліни: : Програма та методика проведення курсу націлена на відповідність набутих знань, вмінь та навичок в галузі екології наземних систем, а також з урахуванням можливих конкретних дослідницьких інтересів студентів. Зокрема, в рамках курсу розглядаються такі теми: Системне мислення; Екосистеми; Висотна поясність та широтна зональність; Поняття про біом; Класифікація наземних екосистем; Енергія в наземних екосистемах; Первинна продуктивність та розпад; Карбонові цикли; Біогеохімічні цикли в наземних екосистемах; Розвиток і еволюція екосистем; Пертурбації та сукцесії; Функціонування наземних екосистем та біорізноманіття; Важливість та значення наземних екосистем; Екосистемні послуги; Вплив людської діяльності на наземні екосистеми; Глобальні екологічні зміни в наземних екосистемах; Вплив зміни клімату на наземні екосистеми; Методи дослідження наземних екосистем; Біоіндикація в наземних екосистемах; Сталий розвиток та наземні системи; Менеджмент та збереження наземних екосистем.


Рекомендована література: 1. Aronson, D. (1998). Intro to ST. / http://www.thinking.net/Systems_Thinking/Intro_to_ST/intro_to_st.html.
2. Ghazoul, J. (2013, June 23). Solving 'wicked problems': ten principles for improved environmental management. / https://news.mongabay.com/2013/06/solving-wicked-problems-ten-principles-for-improved-environmental-management/.
3. Shepherd, G. (ed.). 2008. The Ecosystem Approach: Learning from Experience. Gland, Switzerland: IUCN. X + 190pp. / https://portals.iucn.org/library/sites/library/files/documents/CEM-005.pdf
4. Одум Ю. Экология / В 2-х томах. Пер с англ. - М.: Мир, 1986. - Т. 1. - 376 с.; Т. 2. - 376 с.
5. Chapin, Matson and Vitousek. 2012. Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology, 2nd Edition, Springer, 529p.
6. Chapter 5. The biome concept in ecology/ In Ricklefs, R.E. 2008. The Economy of Nature, Sixth Edition. W.H. Freeman and Company, New York NY. / http://www.ecologia.polimi.it/wp-content/uploads/2016/03/chap5_ricklefs_biomes.pdf
7. Шардин Н.В. Динамика экосистем и эволюция: множественность устойчивых состояний и точки опрокидывания/невозврата. Необходимость нового понимания / Н. В. Шадрин // Мор. екол. журн. - 2012. - 11, № 2. - С. 85-95. / https://www.researchgate.net/publication/233721398_DINAMIKA_EKOSISTEM_I_EVOLUCIA_MNOZESTVENNOST_USTOJCIVYHSOSTOANIJ_I_TOCKI_OPROKIDYVANIA_NEVOZVRATANEOBHODIMOST_NOVOGO_PONIMANIA_Ecosystem_dynamics_and_evolution_multiplicity_of_steady_states_and_tippin
8. Дідух Я.П. Якими будуть наші ліси? / Я.П. Дідух // Укр. ботан. журн. - 2010. - Т. 67, № 3. - С. 321-343. / http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/30174
9. Costanza R. The value of the world's ecosystem services and natural capital. //Nature, - 1997, - Vol. 387, Р. 253-260, - [електронний ресурс]. - Режим доступу: www.esd.ornl.gov/benefits_conference/nature_paper.pdf
10. Millennium Ecosystem Assessment. Ecosystems and Human Well-Being: Synthesis. -Washington : Island Press, 2005. - 155 p. / https://www.millenniumassessment.org
11. Campbell, A., Kapos, V., Scharlemann, J. P. W., Bubb, P., Chenery, A., Coad, L., Dickson, B., Doswald, N., Khan, M. S. I., Kershaw, F. and Rashid, M. (2009). Review of the Literature on the Links between Biodiversity and Climate Change: Impacts, Adaptation and Mitigation. Secretariat of the Convention on Biological Diversity, Montreal. Technical Series No. 42, 124 pages. / https://www.unep-wcmc.org/system/dataset_file_fields/files/000/000/068/original/CBD_42.pdf?1398437972
12. Дідух Я. Екологічні аспекти глобальних змін клімату: причини, наслідки, дії / Я. Дідух // Вісник Національної академії наук України. - 2009. - № 2. - С. 34-44. / http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/3405/a5-aktualno.pdf?sequence=1
13. MacDicken, K.G., Sola, P., Hall, J., Sabogal, C., Tadoum, M., de Wasseige, C.. 2015. Global progress toward sustainable forest management / Forest Ecology and Management, 352 : 47-56. http://dx.doi.org/10.1016/j.foreco.2015.02.005



Форми та методи навчання: : Виконання індивідуальних практичних та групових завдань, обговорення у групі. Проблемно-орієнтоване навчання.

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (лекційні, практичні та семінарські заняття; індивідуальні роботи); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська