НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 295130

Назва:

Кількісні методи досліджень у політології та міжнародних відносинах



Анотація: Курс «Кількісні методи досліджень у політології та міжнародних відносинах» є ключовим курсом у процесі формування дослідників-міжнародників та політологів, оскільки він орієнтованих на набуття студентами знань та навичок щодо основних принципів проведення політичних досліджень і досліджень різних аспектів міжнародних відносин у межах кількісної дослідницької парадигми, особливостей її застосування у сучасних як вітчизняних, так і закордонних досліджень. Курс є обов’язковим у підготовці політологів-бакалаврів та політологів за спеціальністю «міжнародні відносини» (291) як дослідників особливостей суспільно-політичної проблематики і специфічних політичних процесів на міжнародній арені в межах різних напрямів сучасних суспільно-поведінкових наук. Курс охоплює основні кількісні методи досліджень з особливим наголосом на базових техніках статистичного аналізу даних, які студенти опановують шляхом розв’язання статистичних задач як вручну (для основних статистичних тестів), так і за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення. Студенти набувають не лише практичних навичок з обробки кількісних даних, але й на практиці опановують процес створення масиву даних, від найперших етапів формулювання дослідницьких гіпотез, складання опитувальника, введення даних у масив і, нарешті, аналізу даних масиву.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: ІІІ

Семестр: 5, осінній

Кількість кредитів: 4,0 кредитів (загальна кількість - 120 годин, лекції - 18 годин, семінари - 22 годин, самостійна робота - 80 годин)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Яковлєв Максим Володимирович, кандидат політичних наук, доцент; Купка Олександр Васильович, старший викладач, магістр економіки, випускник НаУКМА

Результати навчання: Інтегральній компетентності, адже формує здатність досліджувати різні політичні процеси та феномени міжнародних відносин, уможливлює застосування кількісних методів в експертно-аналітичній, науково-дослідницькій, політико-організаційній, викладацькій, консультаційній та громадській сфері практичної професійної діяльності фахівців з міжнародних відносин і політологів.
Загальним компетентностям:
1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу фактів, даних та інформації з різних первинних та вторинних джерел.
2. Здатність працювати з фаховою літературою англійською мовою як основною міжнародною мовою науки.
3. Володіти навиками критичного мислення, розуміти етичні аспекти та обмеження професійної діяльності, бути самокритичним щодо себе.
4. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт у встановлені терміни.
5. Навички міжособистісної взаємодії та здатність працювати в команді.
6. Спроможність структурувати дані, розкладати їх на досліджувані частини, оперувати чисельною інформацією та текстовими даними.
7. Вміння робити над собою інтелектуальні зусилля та розуміння та опрацювання концептуально нового методологічного матеріалу.
8. Здатність розвивати свою пам'ять, зокрема шляхом регулярного її тренування задля запам’ятовування ключових формул та алгоритмів розв’язання статистичних задач.

Спеціальним компетентностям:
1. Володіння базовим категорійно-понятійним та аналітично-дослідницьким апаратом сучасної світової методології в політичній науці.
2. Здатність використовувати класичні кількісні методи для професійної інтерпретації та змістовного аналізу різноманітних суспільно-політичних явищ і феноменів.
3. Здатність конструювати дизайн, розробляти програму та виконувати політологічні дослідження з використанням кількісних методів та основ математичного інструментарію.
4. Уміння обґрунтовувати вибір кількісної методології для проведення своїх наукових розвідок і формулювати дослідницькі гіпотези в межах кількісної дослідницької традиції
5. Уміння проводити коректне теоретизування та висувати наукові припущення на основі проведених ними досліджень.


Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Тема 1. Типи шкал і міри центральної тенденції Тема 2. Міри варіацій та нормальний стандартний розподіл Тема 3. Тести на різницю часток і на різницю середніх: вступ до t-розподілу Стьюдента Тема 4. Вступ до дисперсійного аналізу Тема 5. Кростабуляційний аналіз (дослідження таблиць спряженості) Тема 6. Проста лінійна регресія Тема 7. Багатофакторна регресія Тема 8. Непараметричні тести і коефіцієнти рангової кореляції Тема 9. Вибірка: види та способи формування


Рекомендована література: Основна література
1. Паніотто В. І. Методи опитування : підручник / В. Паніотто, Н. Харченко ; Нац. ун-т "Києво-Могилян. акад.". - Київ : Києво-Могилянська академія, 2017. - 340 с.
2. Богдан О. Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження? : посіб.-довід. для громад. активістів та всіх зацікавлених / Олена Богдан ; консультант-рецензент Володимир Паніотто. - Київ : Дух і Літера, 2015. - 376, [2] с. : табл.
3. Гланц C. Медико-биологическая статистика. Пер. сангл. Ю. А. Данилов — М., Практика, 1998. — 459 с.
4. Levine D, Stephan D. Even you can learn statistics. 2nd ed. Upper Saddle River, N.J.: FT Press; 2010.
5. Larson R, Farber E, Larson R. Elementary statistics, picturing the world, sixth edition. 5th ed. Pearson Education; 2012.
6. Уилан Ч. Голая статистика. Самая интересная книга о самой скучной науке; пер. с англ. И. Веригина. – М.: Манн, Иванов и Фарбер, 2018 – 352 с.
7. Field A. Discovering Statistics Using SPSS. 3rd ed. London: Sage; 2009.
8. Van Evera S. Hypotheses, Laws, and Theories: A User’s Guide // Van Evera S. Guide to Methods for Students of Political Science. – Ithaca: Cornell University Press. – Р. 6-48.
9. Pennings. P. Doing Research in Political Science / Paul Pennings, Hans Keman, Jan Kleinnijenhuis. – SAGE, 2006. – P. 1-52.
10. Ядов В.А. Стратегия социологического исследования: Описание, объяснение, понимание социальной реальности. – 7-е изд. – М.: «Добросвет», 2003. – С. 69-130.
11. Елленберґ Дж. Як ніколи не помилятися. Сила математичного мислення [Текст] / Джордан Елленберґ ; пер. з англ. Андрій Іщенко. - Київ : Наш Формат, 2017. - 406, [1] с.

Додаткова література
1. Mouton J. Basic Concepts in the Methodology of Social Sciences / Johann Mouton. – Pretoria: HSRC Publishers, 1996. – P. 29-72.
2. Bowerman B, O'Connell R, Drougas A, Duckworth W. Business statistics and analytics in practice. 5th ed. McGraw-Hill; 2009.
3. Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну [Текст] / Барбара Оклі ; пер. з англ. Артем Замоцний. - Київ : Наш формат, 2018. - 270, [1] с.
4. Colton D. Designing and Constructing Instruments for Social Research and Evaluation / David Colton, Robert Covert. - San Francisco: John Wiley & Sons, Inc., 2007. – P. 3-51.
5. Antonius R. Interpreting Quantitative Data with SPSS. Sage. 2003.
6. Матковський С. О. Статистика: навч. посіб. / С. О. Матковський, М. Л. Вдовин, Т. В. Панчишин ; Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. - Л. : Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2010. - 340 с.
7. Johnson J, Reynolds H, Mycoff J, Mycoff J. Political science research methods. CQ Press; 2005.
8. Кулинич О. І., Кулинич Р.О.. Теорія статистики. — К.: Знання, 2010.
9. Кулинич Р.О. Статистична оцінка чинників соціально-економічного розвитку. — К.: Знання, 2007.


Форми та методи навчання: Лекції, семінарські заняття, самостійна робота, літучки, домашні роботи

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 70 балів (участь у семінарських заняттях, виконання завдань самостійної роботи); підсумковий контроль – 30 балів (екзамен)

Мова навчання: українська