НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296581

Назва:

Методологія наукових досліджень



Анотація: Навчальний курс «Методологія наукових досліджень в медіа» є обов’язковим для студентів другого року навчання магістерської програми з журналістики Факультету соціальних наук і соціальних технологій НаУКМА, спеціальності 061 «Журналістика». Курс зосереджується на підходах до розробки, планування та проведення досліджень в сфері медіа, комунікацій та журналістики; ключових поняттях, концепціях в методології медіадосліджень, а також дослідницьких методах та інструментах. На лекціях розглядаються принципи і способи застосування дослідницьких методів для вивчення аудиторій, медійного контенту, процесу виробництва медіа, процесів комунікації, а також аналізуються приклади з українського та глобального медійних контекстів. На семінарах відбуваються обговорення дослідницьких праць, а також практика застосування методів для аналізу різних кейсів, явищ, процесів. Основні змістовні складові курсу: •Підходи до досліджень, складові дослідницького процесу, дослідницькі питання та гіпотези; •Дослідницькі методи для вивчення медіа, аудиторій, контенту, процесів виробництва (етнографічний, контент-аналіз, глибинні інтерв’ю тощо) •Дослідницька етика, дизайн дослідження та організація дослідницького процесу Курс буде корисним не лише для майбутніх медіадослідників, а й для журналістів-практиків, оскільки студенти навчаться краще розуміти принципи соціальних досліджень, що сприятиме коректному висвітленню досліджень в медіа, а також дозволить застосовувати за потреби отримані знання, зокрема для аналізу аудиторій медіа і т.д.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 2

Семестр: 4

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Орлова Дарія Вадимівна

Результати навчання: Знати: базову методологію медіа-досліджень, основні якісні та кількісні методи, розуміти передумови, історію та сучасний стан розвитку методології.
Вміти: пояснити та застосувати певний метод, а також спланувати дослідницький проект, який може стати основої для дипломної роботи.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: журналістські тексти в епоху мультимедіа.

Зміст дисципліни: Курс є необхідною складовою частиною вивчення основ методології медіа-досліджень. Він дає можливість ознайомитися з сучасними якісними та кількисними методами проведення досліджень та оволодіти практичними навичками написання наукових робіт, передусім дипломної роботи.


Рекомендована література:

Література:
Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. Part 1

Додаткова література:
1. Crotty, M. J. (1998). The foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. The foundations of social research, 1-256.
2. Wimmer, R., Dominick, J. (2014). Mass Media Research: an Introduction. Розділи 1,2.

Література:
Creswell, J. W. (2013). Part II. Chapter 7. Research Questions and Hypotheses.

Додаткова література:
1. Alvesson, M., & Sandberg, J. (2011). Generating research questions through problematization. Academy of management review, 36(2), 247-271.
2. Agee, J. (2009). Developing qualitative research questions: A reflective process. International journal of qualitative studies in education, 22(4), 431-447.

Література:
1. Berg, B. (2001). Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Chapter 6. Ethnographic field strategies. pp. 133-173.
2. На вибір
Fedirko, T. (2020). Self-censorships in Ukraine: Distinguishing between the silences of television journalism. European Journal of Communication, 35(1), 12-28.
або
Kotisova, J. (2019). Crisis Reporters, Emotions, and Technology: An Ethnography (p. 232). Springer Nature. Розділ 1 “An Introduction to Crisis Reporting: Setting Out” (ст. 1-29)

Додаткова література (для тих, кого зацікавив метод, і хто планує застосовувати його у своїх дослідницьких проектах):
Brewer, J. (2000). Ethnography. McGraw-Hill Education (UK).
Cottle, S. (2007). Ethnography and news production: New (s) developments in the field. Sociology Compass, 1(1), 1-16.

Література:
1. Berg, B. (2001). Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Частини з розділу 4 “A Dramaturgical look at interviewing”, cторінки 66 - 72, 93 - 107.
2. Pasitselska, O. (2022). Logics of exclusion: How Ukrainian audiences renegotiate propagandistic narratives in times of conflict. Political Communication, 39(4), 475-499.
3. Williams, M., & Moser, T. (2019). The art of coding and thematic exploration in qualitative research. International Management Review, 15(1), 45-55.

Додаткова література
1. Wimmer, R., Dominick, J. (2014). Mass Media Research: an Introduction. Розділи про "field observation" (для повторення теми "етнометодологія"), "focus groups" та "intensive interviews". Сторінки 127-143.
2. Kreft, J., Boguszewicz-Kreft, M., & Hliebova, D. (2023). Under the Fire of Disinformation. Attitudes Towards Fake News in the Ukrainian Frozen War. Journalism Practice, 1-21.
3. Gibbs, G. R. (2007). Thematic coding and categorizing. Analyzing qualitative data, 703, 38-56.


Література:
1. Wimmer, R., Dominick, J. (2014). Mass Media Research: an Introduction. Розділ про case studies (ст. 143-147)
2. Berg, B. (2001). Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Chapter 10. Case studies. pp. 225-236.

Література:
1. Wimmer, R., Dominick, J. (2014). Mass Media Research: an Introduction. Розділ 6 Content analysis. pp. 159-190.
2. Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage. Part II. Components of Content Analysis (Розділ 4. The Logic of Content Analysis Designs), pp. 81-95.
3. Fengler, S., Kreutler, M., Alku, M., Barlovac, B., Bastian, M., Bodrunova, S. S., ... & Kus, M. (2018). The Ukraine conflict and the European media: A comparative study of newspapers in 13 European countries. Journalism, 1464884918774311.

Література:
1. De Vreese, C. H. (2005). News framing: Theory and typology. Information design journal+ document design, 13(1), 51-62.
2. Lee, S. T., & Maslog, C. C. (2005). War or peace journalism? Asian newspaper coverage of conflicts. Journal of Communication, 55(2), 311-329.

Додаткова література:
1. Semetko, H. A., & Valkenburg, P. M. (2000). Framing European politics: A content analysis of press and television news. Journal of communication, 50(2), 93-109.
Завдання №4 до теми “Контент-аналіз”:
Будь ласка, підготуйте заповнений кодувальний лист (coding sheet) та письмовий аналіз обсягом близько 1.5-3 сторінки ключових висновків вашого контент-аналітичного дослідження. Окремо докладіть до письмової роботи файл з кодувальною схемою. Максимальна кількість балів за завдання – 6 балів.


Література:
1. Кулик, В. (2010). Дискурс українських медій: ідентичність, ідеології, владні стосунки. Критика. До опрацювання ст. 58-75. (https://www.academia.edu/977226/Дискурс_українських_медій_ідентичності_ідеології_владні_стосунки_Dyskurs_ukraїns_kykh_medii_identychnosti_ideolohiї_vladni_stosunky_The_Ukrainian_Media_Discourse_Identities_Ideologies_Power_Relations_Kyiv_Krytyka_2010_._656_pp)
2. Fairclough, N. (2001). Language and power. Pearson Education. Chapter 5 “Critical discourse analysis in practice: Description”, pp. 109-139.

Додаткова література:
1. Jorgensen, M. W., & Phillips, L. J. (2002). Discourse analysis as theory and method. Sage. Chapter 3 “Critical Discourse Analysis”, pp. 60-96.
2. Fairclough, N. (1995). Media Discourse. Chapter 7. Identity and Social Relations in Media Texts, pp. 125-149.
3. Van Dijk, T. A. (2000). New(s) racism: A discourse analytical approach. Ethnic minorities and the media, 33-49.

Тема 9. Кількісні методи: опитування та експерименти.
Принципи опитування. Поняття “репрезентативності” та вибірка. Особливості розробки опитувальників. Валідність експерименту. Застосування методу експерименту для досліджень медіавпливів.

Література:
1. Паніотто, В., & Харченко, Н. (2017). Методи опитування: підручник. Київ: Києво-могилянська академія. ст. 65-74, 144-173.

Додаткова література:
1. Peisakhin, L., & Rozenas, A. (2018). Electoral effects of biased media: Russian television in Ukraine. American journal of political science, 62(3), 535-550.
2. Denisova-Schmidt, E., Huber, M., & Prytula, Y. (2019). The effects of anti-corruption videos on attitudes towards corruption in a Ukrainian online survey. Universite de Fribourg. http://doc.rero.ch/record/323799/files/WP_SES_499.pdf

Література:
Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. Part 1, Chapter 4 “Writing Strategies and Ethical Considerations”.

Тема 11. Етапи написання наукової роботи. Компоненти академічних статей

Література:
Rudestam, K. E., & Newton, R. R. (2014). Surviving your dissertation: A comprehensive guide to content and process. Sage publications. Part II: Working With Content: The Dissertation Chapters









Форми та методи навчання: лекційні, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 75 балів (опитування, виступи на семінарських заняттях, індивідуальні письмові завдання); підсумковий контроль - 25 балів (форма контролю - екзамен).

Мова навчання: українська