НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296701

Назва:

Комунікативна культура в ранньомодерній Європі



Анотація: Курс ставить за мету ознайомити студентів з ключовими поняттями та проблемами, пов’язаними з передачею, поширенням та контролем над інформацією в Ранньомодерну добу, комунікативними можливостями вербальних і невербальних медіа, а також впливом на суспільні процеси технологічних інновацій, передусім винайдення друку.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 16 год., семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Григор'єва Т.Ю., к.і.н., доц.

Результати навчання: У результаті вивчення курсу студент повинен:
Знати:
- зміст ключових історіографічних дискусій, пов’язаних з комунікативною культурою ранньомодерної Європи, зокрема, з таких тем:
- «друкарська революція» як чинник розвитку науки та суспільних змін;
- друк як ранньомодерний комерційний проект;
- чинність габермасівської моделі розвитку концепту «публічності» та «публічного простору» для ранньомодерного часу;
- фактори «комунікативної революції»;
- вплив змін комунікативних медіа (письмо, друк) на способи управління державою;
- концепт «пропаганди» в ранньомодерній культурі;
- особливості новинної індустрії ранньомодерного часу;
- церемоніал як інструмент управління та як комунікативний медіум.

Вміти: критично аналізувати аргументи найновішої дослідницької літератури.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс розраховано на студентів, які прослухали базовий комплекс предметів зі всесвітньої та вітчизняної історії, і, зокрема, в повному обсязі опанували перші дві частини курсу "Історія Західної Цивілізації". Передбачається, що студенти мають необхідну фактографічну базу і навички критичного мислення для успішного вивчення курсу.

Зміст дисципліни: Значення ідеї комунікації від Середньовіччя до Нового часу. Засоби комунікації та їхній вплив на суспільство. Мова і політика. Створення, копіювання, передача, сприйняття та інтерпретація текстів. Письмо, друк та читання. Практики написання, моделі читання. Республіка листів та світ дописувачів і читачів. Винайдення друку. Початки преси. Iнформаційні мережі. Ритуал і церемоніал в ранньомодерній Європі: концептуальне розрізнення. Конструювання, практика і значення ритуалів. Ритуальні традиції і системи. Соціальна історія мистецтва як дослідницький напрям. Візуальні образи і комунікація влади. Риторика і мистецтво переконування в історії. Контроль над інформацією і контроль над суспільством. Цензура.


Рекомендована література: ЗАГАЛЬНА ЛІТЕРАТУРА:

Мак-Люен М. Галактика Гутенберга. Становлення людини друкованої книги. – Київ, 2008.

Пітерс Дж. Д. Слова на вітрі: Історія ідеї комунікації. Київ: „КМ Академія”, 2004.

Элиас Н. Дворцовое общество: исследования по социологии короля и придворной аристократии. М.: Языки славянской культуры, 2002.

A History of Reading in the West / Ed. by Guglielmo Cavallo, Roger Chartier. – University of Massachusets Press, 2003.

Allen E. J. B. Post and Courier Service in the Diplomacy of Early Modern Europe. Springer, 1982.

Aspects of the Slavic language question. Ed. Riccardo Picchio, Harvey Goldblatt. Vol. 2. – New Haven, 1984.

Ben-Amos, Ilana Krausman. The Culture of Giving. Informal support and gift-exchange in Early-Modern England. Cambridge, 2008.

Bloch, Maurice. Ritual, History and Power. London, 1989.

Bogucka, Maria. Gest w kulturze szlacheckiej. OiR w Polsce XXVI. 1981.

Bourdieu P. Language and Symbolic Power. Harvard University Press, 1991.

Bouza, Fernando. Communication, Knowledge, and Memory in Early Modern Spain. University of Pennsylvania Press, 2004.

Burke, Peter. Eyewitnessing: The Uses of Images As Historical Evidence. Cornell University Press, 2008.

Burke, Peter. Fabrication of Louis XIV. Yale University Press, 1992.

Burke, Peter. Languages and Communities in Early Modern Europe. Cambridge University Press, 2004.

Burke, Peter. A Social History of Knowledge: From Gutenberg to Diderot. Polity, 2000.

Burke, Peter. The art of conversation. Cornell University Press, 1993.

Burke, Peter. The Historical Anthropology of Early Modern Italy: essays on perception and communication. Cambridge University Press, 2005.

Сharipova, Liudmila V. Latin Books and the Eastern Orthodox Clerical Elite in Kiev, 1632-1780. – Manchester University Press, 2006.

Chartier, Roger. The Cultural Uses of Print in Early Modern France. – Princeton University Press, 1987.

Communication Research: Strategies and Sources / Rebecca B. Rubin,Alan M.
Rubin, Paul M. Haridakis, Linda J. Piele. Wadsworth Publishing, 2004.

Correspondence and Cultural Exchange in Europe, 1400-1700. Ed. by F. Bethencourt and F. Egmond. – Cambridge University Press, 2012.

Craig, Robert T. "Communication Theory as a Field". In: Communication Theory, 9(2). – P. 199-161.

Davis, Natalie Z. The Gift in Sixteenth-century France. Madison, 2000.

Davis, Natalie Z. Trickster Travels: A Sixteenth-Century Muslim Between Worlds. Hill and Wang, 2007.

Dooley, Brendan. The Social History of Skepticism: Experience and Doubt in Early Modern Culture. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1999.

Dooley, Brendan, Baron Sabrine, eds. The Politics of Information in Early Modern Europe. Routledge, 2001.

Duindam, Jeroen. Myths of Power. Amsterdam University Press, 2005.

Dutton, Richard. Licensing, Censorship, and Authorship in Early-Modern England. – Palgrave McMillan 2000.

Eisenstein, Elizabeth L. The Printing Revolution in Early Modern Europe. Cambridge University Press, 1983.

Elias, Norbert. Civilizing Process. Vol. 2. (1939).

Elias, Norbert. The Court Society (1969).

Frick, David. “Misrepresentations, Misunderstandings, and Silences (Problems of Seventeenth-Century Ruthenian and Muscovite Cultural History).” In Religion and Culture in Early Modern Russia and Ukraine, eds. Samuel H. Baron and Nancy Shields Kollmann, DeKalb, Illinois, 1997.

Friedrich, Markus. “Government and Information-Management in Early Modern Europe. The Case of the Society of Jesus (1540-1773)”. Journal of Early Modern History, Volume 12, Number 6, 2008 , pp. 539-563.

Ghobrial, John-Paul A. The Whispers of Cities: Information Flows in Istanbul, London, and Paris in the Age of William Trumbull. – Oxford University Press, 2013.

Innis, Harold. Empire and Communications (1950).

Johns, Adrian. The Nature of the Book: Print and Knowledge in the Making. Chicago, 1998.

Maier, Ingrid and Waugh, Daniel C. “How Well Was Muscovy Connected with the World?” // Imperienvergleich. Beispiele und Ansatze aus osteuropaischer Perspektive. Festschrift fur Andreas Kappeler (eds G. Hausmann & A. Rustemeyer), Wiesbaden 2009 (= Forschungen zur osteuropaischen Geschichte, Band 75). – p. 17-38.

Montaigne, Michel de. Experiments (1580).

McLuhan, Marshall. Understanding media : the extensions of man. New York: A Signet Book, 1966.

McLuhan, Marshall. The Medium is the Massage. Gingko Press, 1967.

Mostert, Marco, ed. New Approaches to Medieval Communication. Brepols Publishers, 1999.

Muir, Edward. Rituals in Early Modern Europe. – Cambridge, 1997.

Pirozynski, Jan. Z dziejow obiegu informacji w Europie XVI wieku. Krakow, 1995.
Stollberg-Rilinger, Barbara. „Knien vor Gott - Knien vor dem Kaiser. Zum Ritualwandel im Konfessionskonflikt“, in: Gerd Althoff, Hrsg., Zeichen - Rituale - Werte. Internationales Kolloquium des Sonderforschungsbereich 496 an der Westfalischen Wilhelms-Universitat Munster, Munster 2004, 501-533.
Sharpe, Kevin. Reading Revolutions. The Politics of Reading in Early-Modern England. – Yale University Press, 2000.

The Politics of Information in Early Modern Europe. Ed. S. A. Baron, B. Dooley. – Routledge, 2011.
The Written Word and Communication in Middle East. Ed. by George Atiyeh. – University of New York Press, 1995.
Viise, Michelle Ruth. The Culture of the Christian Orthodox Printing House in Sixteenth- and Seventeenth-century Poland-Lithuania. Doctoral Dissertation. University of California, Berkley, 2006.
Vivo, Filippo de. Information and Communication in Venice: Rethinking Early Modern Politics. Oxford University Press, 2009.


Форми та методи навчання: лекції; критична робота з історіографічними джерелами; семінарські дискусії; індивідуальні письмові роботи.

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (індивідуальні письмові завдання); підсумковий контроль - 30 балів (письмовий залік)

Мова навчання: українська