НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296703

Назва:

Проблеми соціорелігійної історії в Україні XVI-XX ст.



Анотація: Курс є необхідною складовою вивчення історії України та українського суспільства від ранньомодерної доби до сучасності, дає студентам необхідні теоретичні знання для дослідження релігійного життя українського соціуму XVI–XX ст., а також підходи і методологічні прийоми для наукового опрацювання соціорелігійного аспекту життя українського соціуму. Курс найтісніше пов’язаний з бакалаврськими дисциплінами кафедри історії: «Вступ до історії Церкви», «Сучасна зарубіжна та українська історіографія», «Історія радянського суспільства», - а також з магістерськими курсами методологічного і теоретичного спрямування.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 52 год.; лекції - 30 год.; семінарські заняття -22 год.; самостійна робота - 98 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Яременко М.В. д.і.н., доц., Шліхта Н.В., к.і.н., проф., PhD

Результати навчання: У результаті вивчення курсу студент повинен:
знати: загальну історію виникнення та розвитку соціорелігійних студій; їх методи і способи застосування; розуміти проблемні вузли соціорелігійних студій в українському контексті; їх досягнення та перспективи для подальших досліджень релігійності українського соціуму різного часу;
вміти: користуватися спеціальними набутими знаннями у самостійній науковій роботі.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс найтісніше пов’язаний з бакалаврськими дисциплінами кафедри історії: «Вступ до історії Церкви», «Сучасна зарубіжна та українська історіографія», «Історія радянського суспільства», - а також з магістерськими курсами методологічного і теоретичного спрямування.

Зміст дисципліни: ознайомлення студентів із таким напрямком досліджень, як соціорелігійна історія, а також його потенціалом та розвитком у зарубіжній та вітчизняній історіографії; представлення основних дискусійних вузлів, проблематики та підходів у дослідженнях; обговорення конфесіоналізації, міжконфесійних стосунків, "народної побожності", Церкви й освіти, спротиву тощо в Україні від ранньомодерного часу до XX ст. Церква і релігія перед викликом "модерності": секуляризація, націоналізм, комунізм і відповідь на них.


Рекомендована література: ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА
Брюнінґ А. «Unio» і «unitas» – Шляхи конфесіоналізації в Польсько-Литовській державі (бл. 1569–1648): Схема // Sub ficu: Меморіальний збірник, присвячений Ігореві Скочилясу / відп. ред. І. Альмес. – Львів: УКУ, 2022. – 133–150.
Волошин Ю. Церковно-історичні студії в Україні: досвід останнього десятиліття // Історія релігій в Україні.Науковий щорічник: 2008. – 2008 – Кн. 1. – С. 676 682.
Довбищенко М. Реалії та міфи релігійного протистояння на Волині в кінці XVI – першій половині XVII ст. // Соціум. – 2003. – Вип. 2. – С. 57–82.
Єленський В. Велике повернення: релігія у глобальній політиці та міжнародних відносинах кінця ХХ – початку ХХІ століття. – Львів: Видавництво Українського католицького університету, 2013. – 504 с.
Зайцев О., Беген О., Стефанів В. Націоналізм і релігія: ГрекоКатолицька Церква та український націоналістичний рух у Галичині (1920—1930-ті роки) / За заг. ред. О. Зайцева; Український Католицький Університет; Центр досліджень визвольного руху. – Львів: Видавництво Українського Католицького Університету, 2011.
Колман Г. Що таке Київське Православ’я? Парафіяльний клір і місцева релігійна практика Київської єпархії у XIX ст. // Труди КДА. – 2014. – Вип. 21. – С. 179–187.
Лазаревский А. Статистические сведения об украинских народных школах и госпиталях в XVIII веке // Основа. Южно-русский литературно-ученый вестник. – 1862. – № 5. – С. 82–89.
Майдан і Церква. Хроніка подій та експертна оцінка / За ред. Л. О. Філіпович та О. В. Горкуші. – К.: Самміт-книга, 2014.
Маслійчук В. Грамотність та рівень освіти на Лівобережній Україні XVII XVIII ст.: творення історіографічного стереотипу // Київська Академія. – 2009. – Вип. 7. – С.73 86.
Релігійність українців: рівень, характер, ставлення до окремих аспектів церковно-релігійної ситуації і державно-конфесійних відносин // Національна безпека і оборона. – 2013. – № 1. – С. 15-40 (http://www.razumkov.org.ua/ukr/files/category_journal/Zhrnl_Religy_2013_smll.pdf).
Релігія і влада в Україні: проблеми взаємовідносин. Інформаційно-аналітичні матеріали до Круглого столу на тему «Державно-конфесійні відносини в Україні, їх особливості і тенденції розвитку» 8 лютого 2011 р. – К., 2011 (http://www.uceps.org/upload/prz_2011_Rlg_smll.pdf).
Романова О. «Боже неблагословіння» чи вигідне одруження? Штрихи до ціннісних пріоритетів козацької старшини XVIII ст. // Соціум. Альманах соціальної історії. 2010. Вип. 9. С. 373 391.
Романова О. Особливості формування «народних» культів чудотворних святинь (на прикладі ікони Святителя Миколая в с. Лазірки Пиряятинської протопопії) // В орбіті християнської культури: Науковий збірник / за ред. Ігоря Скочиляса та Максима Яременка. – Львів: УКУ, 2020. – С. 77–105.
Скочиляс І. Галицька (Львівська) єпархія XII XVIII ст. Організаційна структура та правовий статус. Львів, 2010.
Собори Львівської єпархії XVI XVIII століть / Упор. та іст. нарис І. Скочиляса. Львів, 2006. С. 287 323.
Україна – 2014: суспільно-політичний конфлікт і Церква. – К.: Центр Разумкова, 2014 (http://www.razumkov.org.ua/upload/1400155420_file.pdf).
Шлихта Н. Как учердить «антисовесткую» организацию: К истории Кестонского института и письма верующих из Почаева // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. – 2017. – № 1. – С. 244-268.
Шліхта Н. Західноукраїнський вплив на Український екзархат: несподівані наслідки «возз’єднання» / Наталя Шліхта // Ковчег. Науковий збірник із церковної історії. — Львів: Видавництво УКУ, 2012. — Ч. 6: Насилля влади проти свободи сумління / Відп. ред. Олег Турій. — С. 430–447.
Шліхта Н. Церква тих, хто вижив. Радянська Україна, середина 1940-х – початок 1970-х рр. – Харків: Акта, 2011.
Шліхта Н. Пізнаючи Іншого: галицькі греко-католики про Російську Православну Церкву в першій половині ХХ ст. // Ковчег. Науковий збірник із церковної історії. Ч. 8 / Відп. ред. Олег Турій. – Львів: Видавництво УКУ, 2018. – С. 20-33.
Яковенко Н. Охтирська чудотворна ікона: простір і семіотика релігійного досвіду // В орбіті християнської культури: Науковий збірник / за ред. Ігоря Скочиляса та Максима Яременка. – Львів: УКУ, 2020. – С. 45–57.
Яковенко Н. Релігійні конверсії: спроба погляду зсередини // Її ж. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI–XVII ст. – К., 2002. – С. 13–79.
Яременко М. «Академіки» та Академія. Соціальна історія освіти й освіченості в Україні XVIII ст. – Харків: Акта, 2014.
Яременко М. Київське чернецтво XVIII ст. – Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2007.
Яременко М. «Матеріальний світ» ректора Академії середини XVIII ст. (на прикладі архимандрита Сильвестра Ляскоронського) // Наукові записки НаУКМА. – 2004.– Т. 35: Київська Академія.– С. 20–32.
Яременко М. Насолоди освічених в Україні XVIII століття (про культуру вживання церковною елітою чаю, кави та вина) // Київська Академія. – 2012. – Вип. 10. – С. 117–184.
Яременко М. Перед викликами уніфікації та дисциплінування: Київська православна митрополія у XVIII столітті. – Львів: Видавництво УКУ, 2017.
Яременко М. Плата за спасіння: церковно-релігійне життя у Роменській протопопії другої половини XVIII ст. у світлі грошових витрат (за матеріалами НМІУ) // Науковий вісник Національного музею історії України. Збірник наукових праць. – 2020. – Вип. 6. – С. 72–83.
Яременко М. Повсякдення професорів Києво-Могилянської академії XVIII століття // Повсякдення ранньомодерної України. Історичні студії в 2-х томах. Т. 2: Світ речей і повсякденних уявлень / Відпов. редактор Віктор Горобець. – К.: Інститут історії України НАНУ, 2013. – С. 69–121.
Яременко М. Церковні празники та релігійна ідентичність: українські та російські місяцеслови кінця XVIII ст. – Львів: Видавництво УКУ, 2023.
Bruning A. Confessionalization in the Slavia Orthodoxa (Belorussia, Ukraine, Russia)? Potential and Limits of a Western Historiographical Concept // Religion and the Conceptual Boundary in Central and Eastern Europe. London, 2008. P. 65–96.
Deventer J. 'Confessionalisation' —a useful theoretical concept for the study of religion, politics, and society in early modern East-Central Europe? // European Review of History Revue europeenne d'histoire. 2004. Vol. 11. No. 3. P. 403 425.
Himka J.-P. Religion and Nationality in Ukraine: The Greek Catholic Church and the Ruthenian National Movement in Galicia, 1867-1900. – Montreal: McGill-Queen's University Press, 1999.
Keryk M. Artists betwixt and between: The Shaping of Religious Identities in Early Modern L’viv // Kommunikation durch symbolische Akte. Religiose Heterogenitat und politische Herrschaft in Polen-Litauen. – Stuttgart, 2010. – S. 135–156.
Levin E. Dvoeverie snd Popular Religion // Seeking God. The Recovery of Religious Identity in Orthodox Russia, Ukraine and Georgia / Ed. by Stephen K. Batalden. – DeKalb, 1993. – P. 31–52.
Shlikhta N. Adaptability as a Survival Strategy under Communism: Reconsidering the Approach of the Russian Orthodox Church // Religiski-filozofiski raksti. – 2019. – No XXV. – P. 217-241 (https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/48904/RFR_25_1_2v.pdf?sequence=6&isAllowed=y).
Shlikhta N. Change of Ritual Practice under Communism: The Case of the Russian Orthodox Church in Soviet Ukraine in the Late 1950s to Early 1970s // Religious Life in the Late Soviet Union: From Survival to Revival (1960s-1980s) / Ed. Barbara Martin and Nadezhda Beliakova. 1st ed. Routledge, 2023. P. 20-33. DOI: 10.4324/9781003311294-2
Shlikhta N. Competing Concepts of “Reunification” behind the Liquidation of the Ukrainian Greek Catholic Church / Natalia Shlikhta // Christianity and Modernity in Eastern Europe / ed. by Bruce R. Berglund and Brian Porter-Szucs. – Budapest–New York: CEU Press, 2010 (2013 paperback). – P. 159–190.
Shlikhta N. ‘Greek Catholic’ – ‘Orthodox’ – ‘Soviet’: a Symbiosis or a Conflict of Identities? // Religion, State & Society. – 2004. – Vol. 32 No 3. – P. 261–273.
Shlikhta N. Eastern Christian Churches Between State and Society: An Overview of the Religious Landscape in Ukraine (1989–2014) // Kyiv-Mohyla Humanities Journal. – 2016. – No 3. – P. 123–142 (http://kmhj.ukma.edu.ua/).
Shlikhta N. “Please Open Our Church… in the Name of Historical and Human Value of Socialism”. Orthodox Believers’ Letters to Power, 1960s – Early 1970s // Textus et Studia. – 2015. – Nr 4(4). – S. 71–93 (http://historia-pracownia.pl/textus-et-studia/please-open-our-church-in-the-name-of-historical-and-human-value-of-socialism-orthodox-believers-letters-to-power-1960s-early-1970s/).
Shlikhta N. “Ukrainian” as “Non-Orthodox”: How Greek Catholics Were “Reunited” with the Russian Orthodox Church // State, Religion and Church. – 2015. – No. 2. – P. 77–95 (http://srch.ranepa.ru/node/497)
Shlikhta N. ‘Orthodox’ and ‘Soviet’: the Identity of Soviet Believers (1940s – early 1970s) // Forum for Anthropology and Culture. – 2015. – No. 11. – P. 140-164. (https://anthropologie.kunstkamera.ru/files/pdf/eng011/shlikhta.pdf)
Shlikhta N. The Ukrainian Greek Catholic Church / Natalia Shlikhta // Eastern Christianity аnd Politics in the Twenty-First Century / Ed. by Lucian N. Leustean. – London: Routledge, 2014. – P. 623-655.
Shlikhta N. The Ukrainian Greek Catholic Church After the 1946 ‘Lviv Sobor’: Living Through the Soviet Period // The ‘Lviv Sobor’ of 1946 and Its Aftermath: Towards Truth and Reconciliation / Ed. Adam DeVille and Daniel Galadza, Eastern Christian Studies 32. Leuven: Peeters, 2023. P. 119-145. https://doi.org/10.1163/9789004545687_008
Shlikhta N. Portraits of Two Bishops Defending Their Dioceses: A Study of the Orthodox Episcopate in Postwar Soviet Ukraine / Natalia Shlikhta // Logos: A Journal of Eastern Christian Studies. – 2014. – Vol. 55, Nos. 3–4. – Р. 329-358.
Skinner B. The Western Front of the Eastern Church. Uniate and Orthodox Conflict in 18th-century Poland, Ukraine, Belarus, and Russia. – DeKalb, 2009.
Wawrzeniuk P. Confessional Civilising in Ukraine. The Bishop Iosyf Shumliansky and the Introduktion of Reforms in the Diocese of Lviv 1668–1708. – Huddinge, 2005.
Yaremenko M. Religious Identification through the Calendar: Kyivan and Moscow Great Feasts in the Late 18th Century // Studi Slavistici. – 2019. – Vol. XVI. – No 1. – P. 23–34. (http://www.fupress.net/index.php/ss/article/view/24445/22687)


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, письмові завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).

Мова навчання: українська