НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296712

Назва:

Доба Просвітництва: народження модерних ідей і практик



Анотація: Курс є введенням до інтелектуальної і соціальної історії XVIII ст. і розрахований на студентів магістеріуму, які прослухали курси із загальної історії середньовічної та ранньомодерної Європи, вступ до історіографії, історію філософії.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 50 год.; лекції - 22 год.; семінарські заняття - 28 год.; самостійна робота - 100 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Диса К.Л., к.і.н., доцент, PhD

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- Знати різні методологічні підходи до вивчення Просвітництва і термінологію, пов'язану із добою Просвітництва.
- Вміти розрізнити засоби поширення і спробах втілення просвітницьких ідей на популярному рівні, відрізняти "високе" Просвітництво від "радикального" Просвітництва. Зможуть дати відповідь на питання, чи існувало єдине Просвітництво чи просвітництв, зумовлених особливостями національних контекстів було безліч, і нарешті, чи ідеї Просвітництва спровокували революції наступної доби.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс апелює до деяких базових знань з історії європейської культури, літератури і філософії XVIII ст.

Зміст дисципліни: Ознайомити студентів зі змінами, що відбувалися в історіографічних інтерпретаціях Просвітництва від кінця XVIII ст. до сьогодення, продемонструвати розмаїття інтелектуальних і соціальних проявів і відгуків на Просвітництво.


Рекомендована література:

ЛІТЕРАТУРА ДО КУРСУ


Gay P. The Enlightenment: An Interpretation. – New York, 1977.

Habermas J. The Structural Transformation of the Public Sphere. – Cambridge, MA, 1989.

Im Hof Ulrich. Enlightenment and Fresh Light // The Enlightenment. – Oxford, 2000. – P. 3-7.

Im Hof U. Emancipation – A Release from Age-old Restraints // Im Hof U. The Enlightenment. – P. 237-253.

Melton J. V. H. The Rise of the Public in Enlightenment Europe. – Cambridge, 2001. – P. 197-250.

Darnton R. Communication Networks // Forbidden Best-Sellers of Pre-Revolutionary France. – Fontana, 1996. – 181-197.

Darnton R. George Washington’s False Teeth. – New York, 2003.

Darnton R. The business of enlightenment: a publishing history of the Encyclopedie. – Cambridge, 1979.

Farge A., Revel J. The Vanishing Children of Paris. Rumor and Politics before the French Revolution. – Cambridge, Mass., 1991. – P. 81-132.

Gay Peter. Rhetoric and Politic in the French Revolution // The Party of Humanity. Essays in the French Enlightenment. – New York, 1954. – P. 162-181.

Hunt, Lynn. The Rhetoric of the Revolution // Politics, Culture and Class in the French Revolution. – Berkley, 1984. – 19-51.

Im Hof U. The Champions of Enlightenment // Im Hof U. The Enlightenment. – P. 139-145.

Israel J. Radical Enlightenment. – Oxford, 2001.

Jacob M. The Origins of Freemasonry.- Philadelphia, 2006. – P. 47-70.
Outram D. Enlightenment Thinking about Gender // Outram D. The Enlightenment. – Cambridge, 2005. – P. 77-92.

Pincus S. Coffee Politicians Does Create: Coffeehouses and Restoration Political Culture // The Journal of Modern History. – vol. 67, 1995. – P. 807-834.

Pocock J. Barbarism and Religion. – Cambridge, 1999.

Porter Roy. Who was the Enlightenment? // The Enlightenment. – New York, 2001. – P. 38-46.
Бедекер Э. Академии // Мир Просвещения. – С. 266-273.

Джейкоб М. Масонство // Мир Просвещения. – С. 274-285.

Кассирер, Э. Философия Просвещения / Пер. с нем. В. Л. Махлина. — М., 2004.

Рейхардт Р. Равенство // Мир Просвещения / ред. Венченцо Ферроне и Данель Рош. – Москва, 2003. – С. 98-113.

Ротандо А. Терпимость // Мир Просвещения. – С. 73-88.

Шартье Р. Книги, читатели, чтение // Мир Просвещения. – С. 295-303.

Шартье Р. Читательские сообщества // Шартье Р. Письменная культура и общество. – Москва, 2006. – С. 125-144.




Джерела


Beccaria Cesare. On Crime and Punishment (1764)// The Enlightenment. A Sourcebook and Reader. – P. 216-220.

Bergk Johann Adam. “Does Enlightenment Cause Revolutions” (1795) // Schmidt James. What Is Enlightenment?: Eighteenth-Century Answers and Twentieth-Century Questions. – Р. 225-232.

Burke Edmund. Reflections on the Revolution in France, And on the Proceedings in Certain Societies in London Relative to that Event. In a Letter Intended to Have Been Sent to a Gentleman in Paris (1 ed.). London: J.Dodsley in Pall Mall, 1790: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k111218p/f360.item.r=.langEN

Cook James. A Voyage towards the South Pole and Round the World (1777) // The Enlightenment. A Sourcebook and Reader. – P. 309-319.

The Commerce of Everyday Life. Selections from The Tattler and The Spectator / Ed. by Erin Mackie. – Bedford, 1998. – P. 91-94, 137-148.

D’Alembert Jean. “Preliminary Discourse” to the Enyclopedie // The Enlightenment. A Sourcebook and Reader / Ed. by Paul Hyland. – New York, 2006. – P. 49–53.

De Gouges Olympe. The Rights of Woman // The Enlightenment. A Sourcebook and Reader / Ed. by Paul Hyland. – New York, 2006. – P. 250-253.

Diderot Denis. Encyclopedia, article from the Encyclopedia // Political Writings. – Cambridge, 1992. – P. 21-27.

Diderot Denis. Supplement to the Voyage of Bougainville // The Enlightenment. A Sourcebook and Reader. – P. 319-327.

Locke John. Some Thoughts Concerning Education (1 ed.). London: A.and J. Churchill at the Black Swan in Paternoster-row. 1693: https://archive.org/details/somethoughtscon02lockgoog

Philosophical Essays Concerning Human Understanding by David Hume (1711-1776) Essay II:
https://en.wikisource.org/wiki/Philosophical_Essays_Concerning_Human_Understanding/Essay_2

Pope Alexander. An Essay on Man; In Epistles to a Friend (Epistle IV) (1st ed.). London: Printed for J. Wilford, 1733: https://archive.org/details/b3054466x/page/n3/mode/2up

Reynal Guillaume Thomas. A Philosophical and Political History of the Settlements (1772) // The Enlightenment. A Sourcebook and Reader. – P. 304-308.

Teiftrunk Johann Heinrich. “On the In?uence of Enlightenment on Revolutions” (1794) // Schmidt James. What Is Enlightenment?: Eighteenth-Century Answers and Twentieth-Century Questions. - University of California Press, 1996. – Р. 217-224.

Thomasius Christian. The Prohibition of Torutre, 1705 // The Witchcraft Sourcebook / Ed. by Brian P. Levack. – New York and London: Routlede, 2004. - P.167-170.

Wollstonecraft Mary. A Vindication of the Rights of Woman // The Enlightenment. A Sourcebook and Reader. – P. 254-258.

Вольтер. Философские письма // Философские сочинения. – М., 1988. – С. 91-100.

Декарт Р. Міркування про метод. (Пер. З фр. В. Адрушка і С. Гатальської). – Київ: "Тандем", 2001.

Кант Імануїл. Відповідь на запитання: Що таке Просвітництво / пер. Магдалина Ласло-Куцюк : https://vpered.wordpress.com/2019/07/04/kant-erklarung/

Монтескье. Дух законов. (Про свободу: Книги XI-XII; про покарання: Книга VI (Розділи 9-21)

Жан-Жак Руссо. Про суспільну угоду, або принципи політичного права. Переклад з французької та коментарі: О. Хома. Київ: Port-Royal, 2001.

Смит Адам. Теория нравственных чувств или Опыт исследования законов, управляющих суждениями, естественно составляемых нами сначала о поступках прочих людей, а затем и о своих собственных. Часть первая. Глава 1. Отдел 1. О симпатии.

Хоркхаймер М., Адорно Т.В. Диалектика Просвещения. – М., 1997. – C. 8-15, 104-148.



Форми та методи навчання: лекції; семінарські дискусії; підготовка короткий письмових рефлексій на прочитаний матеріал; написання підсумкового есею.

Методи й критерії оцінювання: Для успішного завершення курсу студенти мають брати активну участь у дискусіях й обговореннях прочитаних текстів. Також протягом триместру студенти пишуть дві письмові роботи. Наприкінці семестру студенти складають залік.

Мова навчання: українська