НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296747

Назва:

Дослідження радянської історії через мемуари



Анотація: Курс є складовою вивчення історії ХХ ст., радянської історії, дає студентам необхідні теоретичні знання й практичну підготовку для роботи з конкретним видом джерел – его-документами новітнього часу.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 50 год.; лекції - 22 год.; семінарські заняття - 28 год.; самостійна робота - 100 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Шліхта Н. В., PhD, кандидат історичних наук, професор

Результати навчання: У результаті вивчення курсу студент повинен:
знати: основні характеристики, специфіку джерел особового походження новітньої доби, особливості мемуаристики радянського періоду;
вміти: критично працювати із джерелами особового походження радянського періоду.
Залік проводиться у формі підсумкового усного обговорення теоретичного матеріалу та проаналізованих – на семінарах і самостійно – джерел.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс найтісніше пов’язаний з нормативними курсами «Історія СРСР: історіографічні дискусії» та «Теорія і практика історії: методи інтерпретації его-документа», а також з курсом «Історія радянського суспільства», що викладається на бакалаврській освітній програмі кафедри історії.

Зміст дисципліни: Ознайомлення зі специфікою джерел особового походження - мемуарів - і техніками опрацювання цих джерел. Студенти здобудуть базові теоретико-методологічні навички, що допоможуть їм підбирати й використовувати его-документи новітньої доби. Основна тематика: відображення у спогадах суспільних і політичних змін; ідентичність, власне сприйняття, трансформації; можливості індивідуального спротиву в радянську добу.


Рекомендована література: ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА І ДЖЕРЕЛА ДО КУРСУ
1) Література
Єкельчик С. Імперія пам’яті: Російсько-українські стосунки в радянській історичній уяві. Київ: Критика, 2008.
Каганов Ю. О. Конструювання «радянської людини» (1953–1991): українська версія / Наук. ред. Ф. Г. Турченко. Запоріжжя: Інтер-М, 2019.
Кара-Мурза С.Г. Радянська цивілізація. – К.: Оріяни, 2004. – 800 с.
Касьянов Г. Незгодні: Українська інтелігенція в русі опору 1960–80-х рр. Київ: Либідь, 1995.
Коляструк О. Інтелігенція УСРР у 1920-ті роки: повсякденне життя. Харків: «Раритети України», 2010.
Кульчицький С. Червоний виклик. Історія комунізму в Україні від його народження до загибелі: У 3-х кн. Київ: Темпора, 2013.
Любавський Р. Повсякденне життя робітників Харкова в 1920-ті – на початку 1930-х років / Наук. ред. Л. Ю. Посохова; передм. О. А. Коляструк. Харків: «Раритети України», 2016.
Маля М. Радянська трагедія: історія соціалізму в Росії 1917 – 1991 / пер. з англ. Київ: Мегатайп, 2000.
Нариси повсякденного життя радянської України в добу непу (1921–1928 рр.): Колективна монографія. Ч. 1-2 / Відп. ред. С. В. Кульчицький. Київ: Інститут історії України НАН України, 2010.
Нові перспективи історіописання / За ред. П. Берка. – К.: Ніка-Центр, 2004. – 387 с.
Нора П. Теперішнє, нація, пам’ять / пер. з фран. Київ: ТОВ «Видавництво "КЛІО”», 2014.
Повоєнна Україна: нариси соціальної історії (друга половина 1940-х – середина 1950-х рр.): Колективна монографія. Ч. 1-2 / Відп. ред. В. М. Даниленко. Київ: Інститут історії України НАН України, 2010.
Попович М. Червоне ХХ ст. Київ: АртЕк, 2005.
Стяжкіна О. Людина в радянській провінції: освоєння (від)мови. Донецьк: ДонНУ, 2013.
Українське радянське суспільство 30-их рр. ХХ ст.: нариси повсякденного життя: Колективна монографія / Відп. ред. С. В. Кульчицький. Київ: Інститут історії України НАН України, 2012.
Українське суспільство в 1960–1980-х рр. Історичні нариси: Колективна монографія / Відп. ред. В. Даниленко; Упоряд.: В. Крупина, М. Смольніцька. НАН України. Інститут історії України. Авт. кол.: О.Г. Бажан, П.М. Бондарчук та ін.. К.: Інститут історії України, 2021. 959 с. (З історії повсякденного життя в Україні).
Шліхта Н. Історія радянського суспільства: Курс лекцій. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Харків: Акта, 2015. – 252 с. (Університетські лекції).
Шліхта Н. В. Чи варто і навіщо займатися радянською історією? // Наукові записки НаУКМА. Історичні науки. – 2023. – Т. 6.
Antropologia kultury: zagadnienia i wybor tekstow / Red. A. Mencwel. – Waszawa: WUW, 2005.
Fitzpatrick S. Everyday Stalinism. Ordinary life in extraordinary times: Soviet Russia in the 1930s. – New York and Oxford: Oxford University Press, 1999.
Hellbeck J. Revolution on my mind: writing a diary under Stalin. – Cambridge, Mass. – London: Harvard University Press, 2006.
Scott J. C. Weapons of the weak: everyday forms of peasant resistance. – New Haven: Yale University Press, 1985.
Sinyavsky A. Soviet civilization: A cultural history / Trans. J. Turnbull, N. Formozov. – New York: Arcade Publishing, 1990.

2) Джерела
Обов’язкові для опрацювання джерела наведено до кожного із семінарів. Окрім того, слухачами курсу пропонуються додаткові джерела на кожен семінар. Дуже бажано, щоб додаткові джерела стосувалися українських теренів.



Форми та методи навчання: лекції з наголосом на діалогічній формі спілкування викладач-студент; критична робота з его-джерелами; семінарські обговорення й дискусії; доповідь на одну із семінарських тем; самостійний пошук спогадів для опрацювання; підготовка і модерування семінарсь

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 80 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 20 балів (письмовий залік).

Мова навчання: українська