НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296751

Назва:

Політика пам`яті: конструювання та рецепція



Анотація: Курс покликаний представити студентам те, як формуються і підтримуються певні уявлення про минуле і як вони впливають на суспільні, культурні та політичні процеси. Необхідно зрозуміти, як певні розбіжності в інтерпретаціях і поглядах виникають і проявляються у минулому, як агенти інструменталізують уявлення про минуле з метою мобілізації спільноти, використовують у зовнішній політиці. Курс орієнтований на роботу з контентом, який продукують агенти пам’яті, та включає аналіз рецепцій та інтерпретацій.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 2

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 16 год., семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Гайдай О.Ю., к.і.н.

Результати навчання: У результаті вивчення курсу студент повинен:
знати: загальну історію становлення та розвитку студій пам'яті на Заході та в Україні; знати культурний та меморіальний ландшафт України, основну термінологію та дослідження;
вміти: користуватися набутими знаннями в науковій роботі; критично аналізувати історичні сюжети у засобах мас-медіа, в проєктах освітніх та культурних інституцій, аналізувати процес формування та імплементації політики пам'яті.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс має широкі зв'язки, як власне з дисциплінами, які викладаються на кафедрі історії, так і - завдяки своїй міждисциплінарній спрямованості - з окремими курсами, що викладаються на інших кафедрах, зокрема кафедри культурології та політології.

Зміст дисципліни: Завдання курсу: ознайомити студентів з проблематикою політики пам'яті в сучасній Україні та світі, особливостями конструювання та підтримання пам'яті про минуле у суспільстві, основними напрямками досліджень студій пам'яті, розвинути навики роботи з різними видами джерел при аналізі процесів у сфері пам'яті, а також основними тенденціями у сфері пам'яті та спадку у сучасному світі і в історичній перспективі, аналізувати те, як певні процеси у сфері пам'яті проявилися по різному в різних країнах, як локальний контекст впливає на історичні дебати.


Рекомендована література: 1. Касьянов Г. Past continuous: історична політика 1980-х ?2000-х. - Kиїв, 2018. - С.15-37.
2. Crane S. Writing the Individual Back into Collective Memory// The American Historical Review, Vol. 102, No. 5, 1997, P. 1372-1385
3. Kausteiner W. Finding meaning in memory: a methodological critique of collective memory studies // History and theory 41, May 2002, Р. 179-197.
4. Gedi N., Elam Y. Collective memory - What is it? // History and Memory, Vol. 8, 1996, P. 30-50.

Семінар 1.
1. Ассман А. Простори спогадів. Форми та трансформації культурної памяті. - К. Ніка-Центр, 2012.
2. Хальбвакс М. Коллективная и историческая память // Неприкосновенный запас, №40-41, 2005.
3. Нора П. Всемирное торжество памяти // Неприкосновенный запас, №40-41, 2005

Лекція 2.
1. Траба Р. Другий бік пам'яті. Історичні досвіди та їх пам'ятання в Центрально-Східній Європі // Україна модерна. 2009. С.53-61.
2. Касьянов Г. Past continuous: історична політика 1980-х ?2000-х. - Kиїв, 2018. - С.47-80
3. Muller J. Introduction: the power of memory, the memory of power and the power over memory // Memory and power in post-war Europe. Studies in the Presence of the Past / ed. by J.-W. Muller. -Cambridge University Press, 2004. - P. 1- 35.

Семінар 2.
1. Declaration of the European Parliament on the proclamation of 23 August as European Day of Remembrance for Victims of Stalinism and Nazism, 23 September 2008 - Brussels
2. Importance of European remembrance for the future of Europe. European Parliament resolution of 19 September 2019
3. Закон України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 26, ст.219)

Лекція 3.
1. Hrytsak Y. National Identities in Post-Soviet Ukraine: The Case of Lviv and Donetsk// Harvard Ukrainian Studies, Vol. 22: Cultures and Nations of Central and Eastern Europe, 1998, Р 263-281.
2. Riabchuk M. 'Two Ukraines' Reconsidered: The End of Ukrainian Ambivalence? // Studies in Ethnicity and Nationalism: Vol. 15, No. 1, 2015. P.138-156.
3. Bernsand, N., Narvselius, E. Lviv and Chernivtsi : Two Memory Cultures at the Western Ukrainian Borderland. // East/West: journal of Ukrainian studies, 1(1), 2014. Р. 59-84.
4. Політика і пам'ять. Дніпро - Запоріжжя - Одеса - Харків. Від 1990-х до сьогодні / О. Гайдай та ін.; наук. ред. Г. Касьянов. Львів, 2018.
5. Regionalism without Regions. Reconceptualizing Ukraine's Heterogeneity / ed. by Oksana Myshlovska, Ulrich Schmid. CEU, 2019.
6. Wilson A. The Donbas between Ukraine and Russia: The Use of History in Political Disputes // The Journal of Contemporary History, Vol. 30, No. 2, 1995, P. 265- 289.

Семінар 3.
1. Бриндак О.Б., Левчишина О.М. Поспєлов А.С. Одеса - моє рідне місто. Одеса, 2014
2. Харківщинознавство. Навчальний посібник для учнів 8-9 класів Харків, 2011
3. Шишка О. Наше місто - Львів. 2005 р.

Лекція 4. / Семінар 4.
1. Касьянов Г. Розрита могила: голод 1932-1933 років у політиці, пам'яті та історії, 1980-ті - 2000-ні. - К.: Фоліо, 2018.
2. Касьянов Г. Past continuous: історична політика 1980-х ?2000-х. Kиїв, 2018. С.270-280
3. Грицак Я. Голокост і Голодомор: виклики колективній пам'яті // Критика, лютий 2011.

Семінар 5.
1. Джадт Т. Після війни. Історія Європи від 1945 року. Київ, 2021. С. 860-890. (Після мова. З дому мерців)
2. Dreyer N. Genocide, Holodomor and Holocaust Discourse as Echo of Historical Injury and as Rhetorical Radicalization in the Russian-Ukrainian Conflict of 2013-2018 // Journal of Genocide Research, 2018, Vol.20, No. 4, P.545-564.
1. Chebotarova A. Collective Memory of the Holocaust in Post-Soviet Ukraine // The Burden of the Past. History, Memory, and Identity in Contemporary Ukraine / edited by А. Wylega?a, M. G?owacka-Grajper. Indiana University Press, 2020. P. 183-205
2. Фільм "Список Шиндлера" (1993), TV Show miniseries "Holocaust" (1978)
3. Ріхард Карл фон Вайцзеккер, промова, 8 травня 1985, Бунденстаг (english subtitles) https://www.youtube.com/watch?v=gMhf2fflFyA
4. Art, David, The politics of the Nazi past in Germany and Austria (Cambridge University Press, 2006), p.49-100 (Chapter 3 : The Culture of Contrition)

Лекція 5./ Семінар 6
1. Подкаст "12 Heads China heritage"
2. Harrison R. Heritage and the "problem of memory" // Heritage. Critical Approaches. Routledge, 2012, P. 166-203
3. Smith L. Heritage as a Cultural Process // Uses of Heritage. Routledge, 2006, P.44-83

Лекція 6/ Семінар 7
1. Юрчук Ю. Незнання як зворотний бік політики пам'яті // Україна модерна.
2. Pauly M. Symon Petlura, the Ukrainian People`s Republic, and National Commemoration in Contemporary Ukraine // The Burden of the Past. History, Memory, and Identity in Contemporary Ukraine / edited by Anna Wylega?a and Ma?gorzata G?owacka-Grajper. Indiana University Press, 2020. P.117-139
3. Regionalism without Regions. Reconceptualizing Ukraine's Heterogeneity / ed. by Oksana Myshlovska, Ulrich Schmid. CEU, 2019.

Лекція 7. /Семінар 8
1. Гайдай О. Кам'яний гість. Пам'ятник Леніну у Центральній Україні. - Київ, 2018.
2. Касьянова Д. Леніна в Бухаресті перетворили на гідру та червону ногу: Авторка проєкту розповіла про свою зухвалу ідею https://birdinflight.com/nathnennya-2/dosvid/20220822-project-1990.html
3. Liebich А., Myshlovska О. Bandera: memorialization and commemoration // Nationalities Papers : The Journal of Nationalism and Ethnicity. 2014. Vol.42, № 5. P. 750-770.
4. Gaidai O. Leninfall in Ukraine: How Did the Lenin Statues Disappear? "// Harvard Ukrainian Studies, no. 1-2. 2021. Р. 45-70.
5. Жевріння. Бути формалістом / Документальний фільм. Суспільне Культура, 2022 (Авторка: Надія Миколаєнко)
6. Випуск комедійного шоу "The Last Week Tonight John Oliver"

Семінар 9.
5. Kriza E. The Memorial as a Magnifying Glass: Interpreting the Stalin Plaque in Vienna// German Life and Letters 68:3, July 2015, Р. 1468-0483.
6. Plokhy S. When Stalin Lost His Head//The Frontline: Essays on Ukraine's Past and Present. Harvard Ukrainian Research Institute, 2021. P.241-256.

Семінар 10, 11.

1. Plokhy S. The Russian Question //The Frontline: Essays on Ukraine's Past and Present. Harvard Ukrainian Research Institute, 2021. P.283-298.
2. Poland's World War II museum opens amid controversy https://www.dw.com/en/polands-world-war-ii-museum-opens-amid-controversy/a-38074880
3. Curating a nation: why the controversy around Gda?sk's new WW2 museum matters https://www.calvertjournal.com/articles/show/8066/curating-a-nation-controversy-gdansk-ww2-museum
4. A Museum Becomes a Battlefield Over Poland's History https://www.nytimes.com/2016/11/10/arts/design/museum-of-the-second-world-war-in-poland-debate.html
5. Хархун В. Як меморалізувати війну: досвід американського Ґеттісбурґа https://zbruc.eu/node/112757?fbclid=IwAR0CXX50lh0Z8nVHkiGQzaOleHf7vqujstpkUun2KQz1sP0Tdam-_p8cOaA
6. Хархун В.Вечірка в стилі бомбосховища https://zbruc.eu/node/112213


Форми та методи навчання: лекції та семінарські заняття,що включають обговорення. дискусії. презентації4 групові проєкти з визначеної тематики, критична робота з науковою літературою та джерелами з студій пам'яті, медійними ресурсами, офіційними джерелами, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль - 80 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 20 балів (письмовий залік).

Мова навчання: українська