НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296879

Назва:

Етнокультурні процеси давньої Східної та Північної Європи



Анотація: Походження мистецтва. Мистецький світ хліборобів трипільської культури. Жіночі образи Трипілля. Монументальна поховальна архітектура та скульптура давніх скотарів. Еротика давнього мистецтва. Образний аскетизм і знакова система доби бронзи. Естетика та символіка давнього посуду. Кам’яна Могила – скарбниця давнього мистецтва України. Арійська проблема й історія її дослідження. Класифікація індоіранських мов. Найдавніші іранці за даними археології. Археологічні культури: Середній Стіг, Ямна, Катакомбна, Зрубна. Скотарство як двигун розселення індоіранців у Євразії. Арії Індії та Ірану за Ригведою і Авестою. Номадизм. Археологічні дані про кіммерійців, скіфів, сармаів. Середньовічні іранці та їхній вплив на україногенез. Іранські релікти в українській традиційній культурі.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: 2

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 50 год.; лекції - 30 год.; семінарські заняття - 20 год.; самостійна робота - 100 год.)

Форма контролю: іспит

Викладач(і): кандидат культурології, доцент Король Д.О.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- усвідомлювати опірні моменти етно- та культурогенезу (на прикладі Північної та Східної Європи);
- вміти аналізувати засади давньої ментальності за проявами матеріальної та духовної культури її носіїв;
- вміти застосувати набуті навички до етнокультурних процесів сьогодення;


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Соціокультурний розвиток людства та/або Давня Європа і Близький Схід

Зміст дисципліни: Огляд етнокультурних зрушень у східно- та північноєвропейському ареалі впродовж значного проміжку часу (від межі IV-III тис. до н.е. по X-XI ст. н.е.). В якості основних рушіїв розглядаються міграційні процеси, цивілізаційні та етнокультурні впливи, світоглядні зміни, державотворчі механізми тощо. За мету, зокрема, ставиться розвинути в студентах критичний системний підхід у розгляданні суперечливих питань давньої історії України.


Рекомендована література: Клейн Л.С. Время кентавров. Степная прародина греков и ариев. - СПб.: Евразия, 2010. - 489 с.
Павленко Ю. В. Передісторія давніх русів у світовому контексті. - К.: "Фенікс", 1994. - 400 с.
Павленко Ю.В. Праславяне и арии (древнейшая история индоевропейских племен).- К.: Феникс, 2000.
Раевский Д.С. Модель мира скифской культуры: проблемы мировоззрения ираноязычных народов евразийских степей I тыс. до н.э.- М.: Наука, 1985.- 256 с.
Андрощук Ф.О. Нормани і слов'яни в Подесенні: (моделі культурної взаємодії доби раннього середньовіччя). - К., 1999.- 140 с.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль: семінарські заняття (усне опитування - аналог виступів на конференції), колоквіум (доповіді з обговоренням), письмова робота (аналог наукової статті) (60 %); підсумковий контроль: іспит (40 %)

Мова навчання: українська