НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296886

Назва:

Політична теологія православного світу



Анотація: Курс «Політична теологія православного світу» є необхідною складовою дискурсу історії і теорії культури. Курс відповідає стратегії МОН, зокрема артикульованої на бріфінгу міністра освіти С. М. Квіта від 21.07. 2015 р. про створення російських студій у провідних Вишах України задля аналізу і розуміння соціокультурних процесів з огляду на політичну ситуацію, що склалася за умов військової агресії по відношенню до України з боку РФ. Лекційна частина курсу представляє собою аналітику текстів російської думки, що інтерпретуються з позиції політичної теології, адже традиційне визначення їх як «філософсько-богословські» (навіть саме це словосполучення є оксюмороном) не витримує критики ані з позиції філософії, ані з позиції богослов’я (теології). Подальша російська рефлексія розглядається як метаморфоза ідей попередньої, зокрема «боголюдства», «всеєдності» та «соборності». Фокус-ідея курсу полягає у переозначенні дискурсу, що донині позиціонується як «російска філософія», а в дійсності є релігійною публіцистикою на підставі розробленого авторського міфу. Семінарська частина курсу присвячена висвітленню ключових тем культурного процесу Російської імперії, її трансформації у Радянську квазіімперію та реінкарнацію у Путінську неоімперію, що вимагає осмислення та рефлексії у модусі цивілізаційно-культурного процесу. Список літератури до курсу містить у собі незначну кількість російських виданнь, адже, щоб подолати агресивного ворога у інформаційному протистоянні , треба розуміти не лише його мотивацію, а й спосіб мислення.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: 3

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 50 год.; лекції - 30 год.; семінарські заняття - 20 год.; самостійна робота - 100 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): доктор культурології , професор Демчук Р.В.

Результати навчання: Очікувані результати навчання відповідні Наказу Міністерства освіти і науки України "Стандарт вищої освіти України" від 16.06.2020 р. № 801 спеціальності 034 Культурологія (ступінь вищої освіти - Магістр)
Також у підсумку студенти зможуть:
У межах курсу використовуються такі методи та технології викладання:
лекції-презентації, дискусії-обговорення на семінарських заняттях.
Очікувані результати навчання відповідні Наказу Міністерства освіти і науки України "Стандарт вищої освіти України" від 16.06.2020 р. № 801 спеціальності 034 Культурологія (ступінь вищої освіти - Магістр)
Також у підсумку студенти зможуть:

ПРН-01. Володіти головними методами та дослідницькими підходами у сучасній культурології, критично оцінювати результати новітніх досліджень, застосовувати навички наукового пізнання і логічного мислення.

ПРН-04. Мати вміння працювати з джерельною базою в різних галузях культури, навички критичної роботи з дослідницькою літературою з культурології та суміжних наукових дисциплін, у тому числі - іноземними мовами (не менше двох).

ПРН-05. Зрозуміло і недвозначно доносити власні знання, висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців, мати навички усної наукової комунікації з використанням відповідної термінології, у тому числі - іноземними мовами (не менше двох).

ПРН-07. Вміти доказово й обґрунтовано викласти результати власних наукових досліджень і презентувати їх у доповідях, публікаціях із дотриманням принципів академічної доброчесності та професійної етики.


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Східнохристиянська культура.

Зміст дисципліни: Тема 1. Дискурс політичної теології: влада і церква в православному світі. Постсекуляризм. Політична теологія як релігійна модель соціально-політичної реальності. Розкодування та переозначування політичних подій. Співіденсенність з біблійним інертекстом. Проблема влади як провідна тема політичної теології: античність - візантизм - марксизм-ленінізм 2 год. Тема 2. Російський релігійний тип у провідних персоналіях. Тема 12. Російський секуляризм та радянський державний атеїзм. К.Побєдоносцев як візантистський тип: бюрократичний цезарепапізм; Л.Толстой як секулярний тип: богошукання як богоборництво; П.Сорокін як маргінальний тип: творчий альтруїзм. 2 год. Тема 3. Початки російської рефлексії: М.Щербатов. - 2 год. Риторичний жанр у Київський Русі: історична спрямованість та анонімна налаштованність. Початки філософської рефлексії в Росії: учнівська наслідувальність та національна самобутність. Руссоїст М.Щербатов "Про псування нравів в Росії". Тожсамість російської еліти. 2 год. Тема 4. П.Чаадаєв : національний нігілізм. - 2 год. Російське масонство:"коло Новікова-Кутозова",А.Радищев, Н.Карамзін, М. Сперанський, В. Одоєвський.П. Чаадаев як предтеча філософської думки: "Філософські листи", "Апологія божевільного" 2 год. Тема 5. Слов'янофільство : філософія соборності. Романтизм та "грунтівництво". О.Хом'яков, І. Киреєвський, К. Аксаков, Ю. Самарін та ідеологія православорусофільстіа. "Воцерковлена" філософія. Історіософський міф. 2 год. Тема 6. В. Соловйов : філософія всеєдності. Апологія християнської філософії: "Філософські начала цілісного знання". Ідея "боголюдства". Демократична теократія. Бачення конфлікту і занепаду. 2 год. Тема 7. С. Булгаков : філософія господарювання. Від марксизму до ідеалізму. Еклезеологічна проблематика у провідних працях мислителя. Богослав'я як індивідуальна самосвідомість церкви. Звинувачення у єресі: вирок В. Лоського. 2 год. Тема 8. П.Флоренський: філософія культу. Часопис "Новий шлях" та нова релігійна свідомість. Вчення про символи як провідна тема у доробку мислителя. П.Флоренський як перший російський культуролог. 2 год. Тема 9. Російська софіологія: витоки та специфіка. Образ Софії-Премудрості у св. Кирила Філософа. Софіологія Київської Русі: Климент Смолятич. Софіологія культової архітектури. Софіологічна рефлексія в Росії: В. Соловйов, П. Флоренський, С. Булгаков,С.Франк, Л. Карсавин, А. Лосєв, С. Авєринцев. 2 год. Тема 10. Н.Бердяєв: філософія свободи. Примат особистого над соціальним. Розкриття універсального в індивідуальному. Смисл творчості. "Есхатологічний вимір" Росії. 2 год. Тема 11. Філософія на межі "жахливого перерозподілу": К. Леонтьєв, Н. Данилевський, Ф. Достоєвський. Історичний вимір візантизму. Форма як деспотизм внутрішньої ідеї. Усталенність на противагу становленню. Інтуїції катастрофи. 2 год. Тема 12. Російський секуляризм та радянський державний атеїзм. Криза візантійської моделі РПЦ. Богоборництво більшовиків. Секулярна теологія соціалізму та радянська обрядовість 2 год. Тема 13. Слов'янське відродження та його "союз". Синтез двох російськиї ідеологій - західницької та слов'янофільської: Ін. Аненський, В'яч. Іванов, Ф.Зелінський. "Союз Третього Відродження": брати Н. та М.Бахтіни, Л. Пумпянський, А. Піотровський. Філософське завершення ідеї О.Топорковим (А. Нємовим). Античне підґрунтя утопії Срібного віку та радянської утопії: античні містерії та читання у Петрограді-Ленінграді. Меніппея Ф.Достоєвського-М.Бахтіна. 2 год. Лекція 14. Євразійство: становлення та розвиток ідеології. Витоки ідеї: В. Титов. Формування ідеології: Н. Трубецкой, Н. Савицький, Г. Вернадський. Геософія євразійства - монголофільство та анти-західництво. Демотія та ідеократія "Маніфесту" 1927 р. "Кламарське" євразійство. Загальна теорія етногенезу Л. Гумільова. Нова концепція російської історії. Сучасна адаптація:New Age, КПРФ,. О. Дугін та Євразійський союз. 2 год. Тема 15. Неопатристичний синтез. Г. Флоровський та його культурфілософська ідея. Неопатристичний синтез як відродження патристичного стилю філософствування. Універсальна теологія культури. С. Хоружий та його концепція. 2 год.


Рекомендована література: - Бричка A. Феномен аскетизму та старецтва в контексті духовної культури України XVIII ст. // Young Scientist" № 11 (38) o november, 2016. С.263-267
- Бургаз Ю. В.Участь студентв у революційному терорі в Російській імперії (кінець ХІХ -початок ХХ ст. // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету, 2015, вип. 44, том 2 С.50-53
- Верба І. Нариси з історії палацових переворотів у Росії (1720-1760ті рр.).Ніжин: Аспект-Поліграф. 2010.196 с
- Вітенко Микола Історія Росії. Від найдавніших часів до наших днів : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. ІваноФранківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2013. 346 с
- Войтович Л. Українське козацтво у Московській смуті // Вісник Львівського університету. Серія історична. 2019-2021. Спецвипуск. С. 159-184.
- Волковинський В., Ніконова І. Революційний тероризм в Російській імперії і Україна (друга половина XIX - початок XX ст.). - К.: Старий світ, 2006. 416 с.
- Гейфман А. К. Начало современного терроризма: очерк обычаев и нравов. Нью-Йорк :Бостонский университет, изд. "Либерти", 2006
- Гунчак Т. Панславізм чи панросіянізм // Російський імперіалізм. Упор. Т. Гунчак. Київ :ВД НаУКМа, 2010. С.82-101
- Гуцало Є.Ментальність Орди. Київ: ВД НаУКМА, 2007.
- Демчук Р. Homo imperii // Магістеріум. Вип.59. Культурологія. 2015. С. 4-11
- Демчук Р. Актуальні міфи імперської ідентичності // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Вип. 39. Київ: Міленіум, 2017. С. 63-74.
- Демчук Р. В. Специфіка російського софіологічного міфу / Руслана Демчук // Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. - 2019. - Т. 2. С. 21-28
- Демчук Р. Візантійській міф російської "релігійної філософії" ХІХ ст. // Наукові Запискм НаУКМА, Теорія та історія культури. Киев. 2015. Т.166. С. 25-32.
- Димерець Р. Проблема спадкоємності влади в трактаті Ф.Прокоповича "Правда воли монаршей" // Дух і Літера, 1998, № 3-4. С. 339-346.
- Духопельников В. Иван Грозный. Харьков: Фолио, 2011.120 с.
- Духопельников В. Петр І. Харьков: Фолио, 2011 120 с.
- Духопельников В.Крымская война.Харьков.: Фолио, 2009. 120 с.
- Кінан Е. Російські історичні міти /Пер. з англ. Київ: Критика, 2003.283 с.
- Кляшторний М.Д., Кітов М.Г. Історія російської політичної думки / Посібник. Ніжин: Вид. П. Лисенко, 2016. 435 с.
- Кульчицький С. Проблема колективізації сільського господарства в сталінській "революції зверху" // Проблеми історії України: факти, судження пошуки : міжвід. зб. наук. пр. / Нац. акад. наук України, Ін-т іст. України. С.21-69
- Маля М. Радянська трагедія: історія соціалізму в Росії (1917-1991). Київ: Мегатайп, 2000.606 с.
- "Москва - третій Рим". Походження міфу / Упор. Є.Калюжний. Київ: м) Смолоскип, 2021. 616 с.
- Мотиль О. Підсумки імперій: занепад, розпад, відродження. Київ : Критика, 2009. 198 с.
- Почепцов Г. Тоталитарный человек: очерки тоталитарного символизма и мифологии. Киев: Глобус, 1994. 229 с.
- Російський імперіалізм. Упор. Т. Гунчак :ВД НаУКМа, 2010. 395 с.
- Рябчук М. Імперія як дискурс // Критика, 2002.Число 9 (59) С. 2-6.
- Савельева М. А. Монархия как форма самоопределения личности. Российский опыт становлення феномена "сакральное". Киев: ПАРАПАН, 2007. 412 с.
- Савченко В. Україна масонська. Київ: Нора-Друк, 2008. 336 с.
- Сапронов П.А. Русская философия. Проблема своеобразия и основные линии развития. С-Петербург : Гум.Академия, 2008. 408 с.
- Сеніна Л. Роль Російської імперії у розвязанні Кримської війни 1853 - 1556 рр. в англомовінй історіографії ХХ - початку ХХІ ст. // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.- Тернопіль. Серія, Історія. 2014. Вип.1(3). C. 193-201
- Тратнер М. Капітуляція Петра 1, пенсія Кримськоу хану і боротьба за незалежність України // Історична правда 11. 03.2022 https://www.istpravda.com.ua/articles/2022/06/20/161460
- Успенский Б. А. Царь и патриарх: харизма власти в России. (Византийская модель и ее русское переосмысление). Москва: Языки русской культуры.1998.
- Успенский Б.А. Избранные труды. Семиотика истории. Семиотика культуры. Москва: Гнозис, 1994. Т.1.
- Федоров А.А. Европейская мистическая традиция и русская философская мысль (последняя треть XVIII- первая треть XIXв.в.) Н.Новгород, 2001.
- Хархун В. Ленін як тоталітарний Христос // Слово і час : Науковий журнал . 2008 . N11. С.14-29
- Шаповал Ю.Радянський Союз як різновид історій Росії: як усе почалося // Російський імперіалізм. Упор. Т. Гунчак : ВД НаУКМА, 2010.
- Шишкин О. А. Распутин: История преступления. Москва: Яуза; Эксмо, 2004. 319 с.



Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Курс орієнтовано на рейтингову систему оцінки (у балах). Максимальна кількість балів становить 100 балів, що розподілені у такий спосіб: - змістовна творча робота на семінарах 70 балів ( по 7 балів за змістовну відполвідь); - написання письмової роботи (реферату) - 10 балів; - успішне складання заліку - 20 балів (2 питання по 10 балів). Разом - 100 балів КРИТЕРІЇ СКЛАДАННЯ ЗАЛІКУ За результатами складання заліку якість підсумкових знань студента оцінюється за рейтинговою системою та трансформується в національну шкалу та шкалу ЕСТS Порядок перерахунку рейтингових показників нормованої 100-бальної університетської шкали оцінювання в національну 4-бальну шкалу та шкалу ЕСТS.

Мова навчання: українська