НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296909

Назва:

Молекулярна мікробіологія



Анотація: Дисципліна «Молекулярна мікробіологія» має на меті вивчення молекулярних принципів функціонування прокаріотичних клітин, основи їх метаболізму і процеси, що відбуваються на рівні геному. Крім основних морфологічних, біохімічних, фізіологічних та генетичних особливостей мікроорганізмів розглядаються особливості виникнення та розвитку інфекційного процесу та принципи захисту організму від інфекційних агентів. У результаті вивчення дисципліни студенти ознайомляться із серологічними, культуральними, молекулярно-генетичними методами виявлення та ідентифікації мікроорганізмів.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: 4

Кількість кредитів: 3,5

Форма контролю: залік

Викладач(і): Білько Д.І., к.б.н., доцент

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР3. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів.
ПР4. Розв'язувати складні задачі в галузі біології, генерувати та оцінювати ідеї.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР7. Описувати й аналізувати принципи структурно-функціональної організації, механізмів регуляції та адаптації організмів до впливу різних чинників.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР12. Використовувати інноваційні підходи для розв'язання складних задач біології за невизначених умов і вимог.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР21. Мати навички у складанні та реалізації наукових проєктів, як фундаментальних, так і прикладних.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Фізіологія людини і тварин, Біохімія, Цитологія і гістологія, Молекулярна біологія, Клінічна імунологія, Мікробіологія

Зміст дисципліни: Морфологічні особливості мікроорганізмів. Принципи функціонування прокаріотичних клітин, основи їх метаболізму. Біохімічні та фізіологічні процеси, що відбуваються у бактеріальній клітині. Генетичні особливості прокаріот та процеси, що відбуваються на рівні їх геному. Реплікація та репарація ДНК у прокаріот. Транскрипція і трансляція у бактерій. Цитоскелет бактеріальної клітини та органели прокаріот. Клітинна стінка та джгутики бактерій. Особливості виникнення та розвитку інфекційного процесу. Сучасні методи діагностики інфекцій. Принципи захисту організму від інфекційних агентів. Серологічні методи виявлення та ідентифікації мікроорганізмів. Культуральні методи виявлення та ідентифікації мікроорганізмів. Молекулярно-генетичні методи виявлення та ідентифікації мікроорганізмів. Міжклітинні взаємодії. Принципи молекулярної систематики та класифікації прокаріотів.


Рекомендована література: 1. Гудзь, Степан Петрович, Мікробіологія : практикум, тести : навчальний посібник / С. П.Гудзь, С. О. Гнатуш, І. С. Білінська ; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Львівський національний університет імені Івана Франка. - Львів : [ЛНУ ім. І. Франка], 2012. - 227 с.
2. Капрельянц, Леонід Вікторович. Лабораторний практикум із загальної мікробіології і вірусології : навчальний посібник / Л. В. Капрельянц, А. В. Єгорова, Л. В. Труфкаті ; М-во освіти і науки України, Одес. нац. акад. харчових технологій. - Херсон : Олді-плюс, 2018. - 135 с.
3. Медична мікробіологія, вірусологія та імунологія / за ред. В. П. Широбокова. – Вінниця : Нова книга, 2011. – 952 с.
4. Медична мікробіологія. Посібник з мікробних інфекцій: патогенез, імунітет, лабораторна діагностика та контроль. / Майкл Р. Барер, Вілл Ірвінг, Ендрю Свонн, Нелюн Перера. – Київ : Медицина, 2020. – 448 с.
5. Практикум із загальної мікробіології : навчальний посібник для біологічних спеціальностей вищих закладів освіти / О. С. Радченко, Л. Г. Степура, І. В. Домбровська [та ін.] ; Київський національний університет імені Тараса Шевченка. - Київ : [б. в.], 2011. – 167 с.
6. Практична мікробіологія : навчальний посібник для практичних занять для студентів закладів вищої освіти МОЗ України / [С. І. Климнюк та ін.] ; за заг. ред. В. П. Широбокова, С. І. Климнюка. - Вінниця : Нова книга, 2018. - 575 с.
7. Ястремська, Лариса Сергіївна. Загальна мікробіологія і вірусологія : навчальний посібник / Л. С. Ястремська, І. М. Малиновська ; М-во освіти і науки України, Нац. авіац. ун-т. - Київ : [НАУ], 2017. - 230 с.
8. Chess, Barry. Laboratory applications in microbiology : a case study approach / Barry Chess - Boston : McGraw Hill Higher Education, [2009]. - ix, 595 p.
9. Kaplin, M. M., Guide to the practical lessons in microbiology, virology and immunology : study guide / M. M. Kaplin, V. M. Holubnycha, T. V. Ivakhnjuk ; Ministry of Education and Science of Ukraine, Sumy State University. - Sumy : SSU, 2014. - 372 p.
10. Tortora, Gerard J. Microbiology : an introduction / Gerard J. Tortora, Berdell R. Funke, Christine L. Case. - 9th ed. - San Francisco, [et al] : Pearson Benjamin Cummings, c2007. - xxvi, 958 p.

Форми та методи навчання: лекції (20 год.), семінарські заняття (14 год.), самостійна робота (71 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських заняттях (30 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (30 %).

Мова навчання: українська