НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296915

Назва:

Клінічна лабораторна діагностика і організація лабораторної служби



Анотація: У дисципліні «Клінічна лабораторна діагностика і організація лабораторної служби» поєднані зусилля фізіології, цитології і гістології, молекулярної біології, біохімії, мікробіології, хімії і хімічної технології, що дозволяють створювати нові лабораторно- діагностичні підходи з подальшим їх практичним використанням у лабораторній діагностиці. Сучасні діагностичні процеси в медицині базуються на біохімічних, гістологічних, цитологічних та молекулярно-біологічних методах, застосуванні рекомбінантних нуклеїнових кислот і протеїнів, іммобілізованих ензимів тощо. Окрема увага у дисципліні приділена принципам організації лабораторної служби, а саме, структурі, функціям та організації роботи клініко-діагностичної лабораторії.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 2

Кількість кредитів: 3,5

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Талько В.В., д м.н., професор

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР4. Розв'язувати складні задачі в галузі біології, генерувати та оцінювати ідеї.
ПР6. Аналізувати біологічні явища та процеси на молекулярному, клітинному, організменому, популяційно-видовому та біосферному рівнях з точки зору фундаментальних загальнонаукових знань, а також за використання спеціальних сучасних методів досліджень.
ПР7. Описувати й аналізувати принципи структурно-функціональної організації, механізмів регуляції та адаптації організмів до впливу різних чинників.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР9. Планувати наукові дослідження, обирати ефективні методи дослідження та їх матеріальне забезпечення.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР12. Використовувати інноваційні підходи для розв'язання складних задач біології за невизначених умов і вимог.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР18. Моделювати об'єкти і процеси у живих організмах та їхніх компонентах із використанням математичних методів й інформаційних
технологій.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР21. Мати навички у складанні та реалізації наукових проєктів, як фундаментальних, так і прикладних.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Фізіологія людини і тварин, Біохімія, Цитологія і гістологія, Молекулярна біологія

Зміст дисципліни: Завдання клінічної лабораторної діагностики. Структура, функції та організація роботи клініко-діагностичної лабораторії. Обладнання лабораторії як функціонального підрозділу лікувального закладу і взаємозв'язок її з іншими підрозділами. Основи цитологічної діагностики. Тканина як об’єкт клінічно-лабораторного дослідження. Цитологічна діагностика запальних процесів та новоутворів. Методи цитологічного дослідження. Лабораторна діагностика основних захворювань легень. Дослідження харкотиння: особливості роботи із матеріалом, його фізичні властивості. Лабораторна діагностика основних захворювань нирок і сечових шляхів. Дослідження сечі в нормі і при патології. Методи дослідження функціонального стану нирок. Лабораторна діагностика захворювань органів травлення. Методи дослідження секреторної та кислотоутворюючої функції шлунка. Цитологічна діагностика захворювань травного каналу; стравоходу, шлунку. Лабораторна діагностика захворювань органів травлення. Діагностичне значення біохімічного дослідження жовчі. Дослідження цереброспінальної рідини. Склад і фізіологічне значення цереброспінальної рідини. Діагностичне значення біохімічного дослідження цереброспінальної рідини. Лабораторна діагностика захворювань статевих органів. Цитологічне дослідження пунктатів органів і тканин.


Рекомендована література: 1. Ангельскі С., Якубовські З., Домінічак М.Г. Клінічна біохімія. – Сопот: Персей, 2000. – 451 с.
2. Клінічна біохімія : підручник / за заг. ред. Г. Г. Луньової.– К. : Атіка, 2013. – 1156 с
3. Клінічна біохімія: навчальний посібник / за ред. О.П. Тимошенко. – К.: Професіонал, 2005. – 288 с.
4. Клінічна лабораторна діагностика: навчальний посібник (ВНЗ ІІІ—ІV р. а.) / Б.Д. Луцик, Л.Є. Лаповець, Г.Б. Лебедь та ін.; за ред. Б.Д. Луцика. — 2-е вид. – Київ : Медицина, 2018. – 288 с.
5. Клінічна лабораторна діагностика: підручник. Л. Є. Лаповець, Р. Б. Лебідь, О. О. Ястремська та ін.; за редакцією Л.Є. Лаповець. – 2-е вид. – Київ : Медицина, 2021. – 472 с.
6. Методи діагностики в клініці внутрішньої медицини [Текст] : навчальний посібник / А. С. Свінціцький. – Київ : Медицина, 2019. – 1008 с.
7. Основи функціональної діагностики внутрішніх хвороб / за ред. проф. І.І. Сахарчука. – К.: Здоров'я, 2000. – 336 с.
8. Стародуб Є.М. Алгоритми діагностики і лікування невідкладних станів у терапевтичній практиці. – Тернопіль : ТДМУ, Укрмедкнига, 2017. – 196 с.
9. Clinical Molecular Diagnostics. Ed. by Shiyang Pan, Jinhai Tang. – Springer Singapore, People's Medical Publishing House Co. Ltd. 2021. – XXVIII, 889 p.
10. Pagana, Kathleen Deska, Mosby's manual of diagnostic and laboratory tests / Kathleen Deska Pagana, Timothy J. Pagana. – Fifth edition. – St. Louis, Missouri : Elsevier Mosby, [2014]. – xx, 1180 p.
11. Tietz fundamentals of clinical chemistry and molecular diagnostics / Carl A. Burtis, David E. Bruns ; consulting editor Barbara G. Sawyer. – Seventh edition. – St. Louis, Missouri : Elsevier/Saunders, [2015]. – xxii, 1075 p.

Форми та методи навчання: лекції (20 год.), семінарські заняття (10 год.), практичні та лабораторні заняття (6 год.), самостійна робота (69 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських та практичних заняттях (20 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (40 %).

Мова навчання: українська