НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296916

Назва:

Радіобіологічні основи променевої діагностики



Анотація: Дисципліна «Радіобіологічні основи променевої діагностики» включає вивчення властивостей різних видів іонізуючої та неіонізуючої радіації, а також їх вплив на організм живих істот. Крім того, дисципліна передбачає вивчення радіологічних основ таких діагностичних методів, як рентгенодіагностика, комп’ютерна томографія, радіонуклідна діагностика, ультразвукова діагностика і магнітно-резонансна візуалізація та термографія. Ці методи дають змогу використовувати іонізуюче та неіонізуюче випромінювання для дослідження структури і функції органів та систем людини за умов норми та в разі патологічних змін з метою діагностики, профілактики та лікування захворювань.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: ІІ

Семестр: 3

Кількість кредитів: 3,5

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Білько Н.М., д.м.н., проф.; Пахаренко М.В., асист.

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР3. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів.
ПР4. Розв'язувати складні задачі в галузі біології, генерувати та оцінювати ідеї.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР6. Аналізувати біологічні явища та процеси на молекулярному, клітинному, організменому, популяційно-видовому та біосферному рівнях з точки зору фундаментальних загальнонаукових знань, а також за використання спеціальних сучасних методів досліджень.
ПР7. Описувати й аналізувати принципи структурно-функціональної організації, механізмів регуляції та адаптації організмів до впливу різних чинників.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР9. Планувати наукові дослідження, обирати ефективні методи дослідження та їх матеріальне забезпечення.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР12. Використовувати інноваційні підходи для розв'язання складних задач біології за невизначених умов і вимог.
ПР13. Дотримуватися основних правил біологічної етики, біобезпеки, біозахисту, оцінювати ризики застосування новітніх біологічних, біотехнологічних і медико- біологічних методів та технологій, визначати потенційно небезпечні організми чи виробничі процеси, що можуть створювати загрозу виникнення надзвичайних ситуацій.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР21. Мати навички у складанні та реалізації наукових проєктів, як фундаментальних, так і прикладних.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Фізіологія людини і тварин, Біохімія, Цитологія і гістологія, Молекулярна біологія

Зміст дисципліни: Вступ до радіобіологічної діагностики. Природа і властивості іонізуючих випромінювань. Іонізуючі та неіонізуючі джерела іонізуючих випромінювань. Типи іонізуючого випромінювання. Біологічна дія іонізуючих випромінювань. Видові та індивідуальні різновиди радіочутливості. Мутагенні властивості радіації. Особливості модифікації дії іонізуючого випромінювання за допомогою радіопротекторів та радіосенсибілізаторів. Принципи використання іонізуючого випромінювання для дослідження структури і функції органів та систем людини у нормі та в разі патологічних змін. Основні методи радіобіологічної діагностики. Рентгенологічний метод дослідження. Методи візуалізації у променевій діагностиці. Метод комп’ютерної томографії. Застосування ультразвукової діагностики для дослідження органів і систем людини. Метод магнітно-резонансної томографії (МРТ). Основи радіонуклідної діагностики. Термографія як новітній метод діагностики захворювань шляхом застосування неіонізуючого випромінювання. Дія іонізуючого випромінювання на злоякісні пухлини.


Рекомендована література: 1. Дідух В.Д., Рудяк Ю.А., Ладика Р.Б. Фізичні основи променевих та ядерних методів діагностики і лікування. – Тернопіль : Укрмедкнига, 2019. – 104 с.
2. Клінічна допплерівська ультрасонографія : пер. з англ. / за ред. П.Л. Аллана, П.А. Даббінса, М.А. Позняка, В.Н. Макдікена. - 2-е вид. - Львів : Медицина світу, 2007. - 374 с.
3. Ковальський О. В. Радіологія. Променева терапія. Променева діагностика : підруч. для студ. вищ. мед. навч. закл. / О. В. Ковальський, Д. С. Мечев, В. П. Данилевич. - 2-ге вид. – Вінниця : Нова книга, 2017. - 512 с.
4. Радіонуклідна діагностика та променева терапія /за ред.А.П.Лазаря/. — Вінниця: Нова книга, 2006.—200 с.
5. Ткаченко М.М. Радіологія (променева діагностика та променева терапія), 2011. – 720 с.
6. Fundamentals of Diagnostic Radiology. Ed. by W. E. Brant, C. A. Helms. 4 th edition. – Lippincott, Williams, and Wilkins, 2012. – 1472 p.
7. Imaging Systems for Medical Diagnostics. Ed. by Arnulf Oppelt. 2 nd edition. – Publicis Corporate Publishing, 2005. – 996 p.
8. Kovalsky O. Radiology. Radiotherapy. Diagnostic Imaging [Текст] : textbook for students of higher med. education establishments of IVth accreditation level / O. Kovalsky, D. Mechev, V. Danylevych. — 2nd ed. — Vinnytsia : Nova Knyha, 2017. — 504 p.
9. Leech C. Whole body computed tomography for trauma: friend or foe? // Emerg Med J. – 2017. – 34(10). – P. 635-636.
10. Lutje S., Rijpkema M., Helfrich W. Targeted radionuclide and fluorescence dual-modality imaging of cancer: preclinical advances and clinical translation. // Mol Imaging Biol. – 2014. – 16(6). – P. 747-755.
11. Radiation Protection in Diagnostic X-ray Imaging. Ed. by E. Seeram, P. C. Brennan. – Jones and Bartlett Publishers, 2016.
12. Tattersall G. J. Infrared thermography: A non-invasive window into thermal physiology. // G. J. Tallersall. // Comp Biochem Physiol A Mol Integr Physiol. – 2016. – 202. – P. 78-98.

Форми та методи навчання: лекції (20 год.), семінарські заняття (14 год.), самостійна робота (71 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських заняттях (20 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (40 %).

Мова навчання: українська