НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296938

Назва:

Молекулярно-клітинні основи самовідновних систем



Анотація: Дисципліна «Молекулярно-клітинні основи самовідновних систем» присвячена розкриттю основних принципів функціонування самовідновних систем організму, а також шляхів міграції ембріональних стовбурових клітин в онтогенезі. Розглядаються сучасні дані щодо функціонування в організмі людини гемопоетичних стовбурових клітин, включно із дендритичними, а також соматичних стовбурових клітин – мезенхімальних, епітеліальних та нервових. Особлива увага приділяється регуляції механізмів проліферації і диференціювання стовбурових клітин.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 2

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Білько Н.М., д м.н., професор; Пахаренко М.В., асист.

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР6. Аналізувати біологічні явища та процеси на молекулярному, клітинному, організменому, популяційно-видовому та біосферному рівнях з точки зору фундаментальних загальнонаукових знань, а також за використання спеціальних сучасних методів досліджень.
ПР7. Описувати й аналізувати принципи структурно-функціональної організації, механізмів регуляції та адаптації організмів до впливу різних чинників.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР9. Планувати наукові дослідження, обирати ефективні методи дослідження та їх матеріальне забезпечення.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР12. Використовувати інноваційні підходи для розв'язання складних задач біології за невизначених умов і вимог.
ПР13. Дотримуватися основних правил біологічної етики, біобезпеки, біозахисту, оцінювати ризики застосування новітніх біологічних, біотехнологічних і медико- біологічних методів та технологій, визначати потенційно небезпечні організми чи виробничі процеси, що можуть створювати загрозу виникнення надзвичайних ситуацій.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР18. Моделювати об'єкти і процеси у живих організмах та їхніх компонентах із використанням математичних методів й інформаційних технологій.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР21. Мати навички у складанні та реалізації наукових проєктів, як фундаментальних, так і прикладних.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна біологія, Анатомія людини, Цитологія і гістологія, Біологія індивідуального розвитку, Фізіологія людини і тварин

Зміст дисципліни: Самовідновні системи організму. Принцип самовідновлення стовбурових клітин. Ембріональні стовбурові клітини (ЕСК). Шляхи міграції стовбурових клітин в онтогенезі. Типи ЕСК. Гемопоетична стовбурова клітина. Формування гемопоетичної системи в ембріогенезі. Ієрархія гемопоетичних клітин-попередників у організмі. Дендритична стовбурова клітина. Походження і розвиток дендритичних клітин (ДК). Лейкозна стовбурова клітина. Злоякісна трансформація клітин і місце стовбурових клітин у цьому процесі. Соматичні стовбурові клітини. Мезенхімальні стовбурові клітини (МСК). Морфологія і фенотипічна характеристика МСК. Стовбурові клітини у епітеліальній тканині. Стовбурові клітини у епітеліальній тканині. Морфологічна та фенотипічна характеристика епітеліальних стовбурових клітин. Нервова стовбурова клітина (НСК), її походження. Роль стовбурових клітин у відновленні функцій нервової системи. Регуляція клітинної проліферації і диференціювання. Структура і функції цитокінів, їх місце у системі регуляції клітинної рівноваги. Механізми їх дії, принципи взаємодії рецепторів з лігандами. Клітинні основи трансплантології. Стовбурова клітина і трансплантація. Мішені клітинної терапії. Пластичність соматичних стовбурових клітин.


Рекомендована література: 1. Білько Н. М. Методи експериментальної гематології : навч.-метод. посіб. / Н. М. Білько. – К. : ВД «КМ академія», 2006. – 66 с.
2. Медична фізіологія за Гайтоном і Голлом: 14-е видання: у 2 томах. Том 1. Джон Е. Голл, Майкл Е. Голл. – К. : Медицина, 2022. – 648 с.
3. Медична фізіологія за Гайтоном і Голлом: 14-е видання: у 2 томах. Том 2. Джон Е. Голл, Майкл Е. Голл. – К. : Медицина, 2022. – 584 с.
4. Третяк Н. М. Гематологія. – К.: Зовнішня торгівля, 2005. – 240 с.
5. Чайковський Ю.Б., Дєльцова О.І., Геращенко С.Б. Стовбурові клітини.- Івано- Франківськ: Місто НВ, 2014.- 497 с.
6. Bilko N. M. Leukemia. Functional activity of stem cells / N. M. Bilko, I. S. Dyagil, V. G. Bebeshko // Health Effects of the Chornobyl Accident: a Quarter of Century Aftermath / Eds A. Serduk, V. Bebeshko, D. Bazyka, S. Yamashita. – Kyiv: DIA, 2011. – P.176–181.
7. Halberstadt C. Cellular Transplantation: From Laboratory to Clinic / Craig Halberstadt, Dwaine F. Emerich. – Academic Press, 2011. – 696 p.
8. Krause D. S. The hematopoietic stem cell niche – home for friend and foe? / Krause D. S., Scadden D. T., Preffer F. I. // Cytometry B Clin Cytom. – 2013. – Vol. 84(1). – P. 7-20.
9. Liang G. Embryonic stem cell and induced pluripotent stem cell: an epigenetic perspective. / Liang G., Zhang Y. // Cell Res. – 2013. – Vol. 23(1). – P. 49-69.
10. Ma X. Development of new technologies for stem cell research. / Ma X., Zhang Q., Yang X., Tian J. // J Biomed Biotechnol. – 2012. – 2012:741416.
11. Potten C. S. Tissue stem cells / C. S. Potten. – Taylor & Francis, 2006. – 403 p.
12. Slack J. Stem cell in epithelial tissues / J. Slack // Science. – 2000. – V.287. – P.1431–1432.
13. Stem Cells. Handbook / ed. by Stewart Sell. – Humana Press, 2004. – 510 p.


Форми та методи навчання: лекції (20 год.), семінарські заняття (10 год.), практичні та лабораторні заняття (10 год.), самостійна робота (80 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських та практичних заняттях (20 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (40 %).

Мова навчання: українська