НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296941

Назва:

Концепції і парадигми сучасного природознавства



Анотація: Дисципліна «Концепції і парадигми сучасного природознавства» присвячена вивченню головних концепцій усієї сукупності природничих наук, у тому числі біології. У межах дисципліни розглядаються сучасні світоглядні парадигми мислення, історія розвитку природознавства, панорама сучасного природознавства в цілому. У результаті вивчення даної дисципліни студенти набудуть навичок критичного аналізу наукових і науково- популярних текстів, вміння здійснювати синтез знань з цієї галузі та узагальнювати інформацію, а також вміння прогнозувати тенденції розвитку природничих наук.

Тип дисципліни: вільного вибору

Рік навчання: ІІ

Семестр: 4

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Бернацька Ю.М., к.ф-м.н., доцент

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР3. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів.
ПР4. Розв'язувати складні задачі в галузі біології, генерувати та оцінювати ідеї.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР6. Аналізувати біологічні явища та процеси на молекулярному, клітинному, організменому, популяційно-видовому та біосферному рівнях з точки зору фундаментальних загальнонаукових знань, а також за використання спеціальних сучасних методів досліджень.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Фізіологія людини і тварин, Біохімія, Екологія

Зміст дисципліни: Основні віхи історії природознавства. Еволюція наукового світогляду. Панорама природознавства та тенденції його розвитку. Методологічні аспекти розвитку науки і технологій. Соціальні наслідки наукової революції. Виокремлення фізики, хімії, біології та медицини із русла природничих дисциплін. Роль природознавства у культурі. Сучасні методи пізнання природи. Накопичення суперечностей між людиною і природою та шляхи їх розв’язання. Сучасний науковий апарат природознавства. Класифікація методів наукового пізнання. Сучасне поняття біосфери та ноосфери. Людина і природа. Інтеграція наукового знання. Навички ведення діалогу щодо проблеми значення для природничника знань з історії природознавства.


Рекомендована література: 1. Висоцький, Михайло Володимирович. Природознавство : науковий образ світу : текст лекцій : [навчальний посібник] / М. В. Висоцький ; М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - Київ : Київський університет, 2018. - 143 с.
2. Науковий світогляд на зламі століть / В.С. Лук'янець, О.М. Кравченко, Л.В. Озадовська, О.Я. Мороз. - К. : Парапан, 2006. - 285 с.
3. Основи природознавства : підручник [для студентів вищих навчальних закладів / Н. Д. Карапузова, І. В. Карапузова, В. М. Помогайбо, Є. А. Починок] ; за ред. В. М. Помогайбо. - Київ : Академія, 2014. - 367 с.
4. Природознавство і гуманітарія : пошуки взаєморозуміння : монографія / Лук'янець В. С. [та ін] ; Національна Академія Наук України, Iнститут філософії імені Г. С. Сковороди. - Київ : Парапан, 2009. - 312, [3] с.
5. Соколовська, Олександра Семенівна. Екологія та природознавство з методикою навчання : навчально-методичний посібник / О. С. Соколовська, І. О. Січко ; Миколаїв. нац. ун-т імені В. О. Сухомлинського. - Миколаїв : [Гельветика], 2018.
6. Стегній, Олександр Григорович. Соціологічне прочитання природи : [посібник] / Олександр Стегній. - Київ : Центр екологічної освіти та інформації, 2012. - 435 с.
7. Чорногор, Леонід Феоктистович, Природознавство. Інтегруючий курс : [навчальний посібник] / Л.Ф. Чорногор ; Міністерство освіти і науки України, Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна. - Харків : [ХНУ ім. В.Н. Каразіна], 2008. - 521 с.
8. Cover J. A., Curd M., Pincock C. Philosophy of Science: The Central Issues. – W. W. Norton & Company, 2012. – 1424 p.
9. Okasha S. Philosophy of Science: A Very Short Introduction. – Oxford University Press, 2016. – 160 p.
10. Philosophy of Science: An Historical Anthology / ed. by Fritz Allhoff, Marc Alspector- Kelly, Timothy McGrew. – Wiley-Blackwell, 2009. – 688 p.
11. Rosenberg A., McIntyre  L. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction (Routledge Contemporary Introductions to Philosophy). – Routledge, 2019. – 294 p.
12. Staley K. W. An Introduction to the Philosophy of Science (Cambridge Introductions to Philosophy). – Cambridge University Press, 2014. – 298 p.

Форми та методи навчання: лекції (18 год.), семінарські заняття (10 год.), самостійна робота (62 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських заняттях (30 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (30 %).

Мова навчання: українська