НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 296946

Назва:

Історико-філософські аспекти розвитку природничих наук



Анотація: Дисципліна «Історико-філософські аспекти розвитку природничих наук» є необхідною складовою частиною вивчення історії біологічної науки та філософії біології. Вона дає можливість оволодіти знаннями про основні віхи історії природознавства та освоїти панораму сучасного природознавства і тенденції його розвитку. Мета дисципліни – викласти загальні закономірності розвитку природничих наук, подати стислий його огляд; висвітлити роль і місце природничих наук у суспільстві на різних етапах людської цивілізації. Завданнями дисципліни є простежити зародження наукового мислення, еволюцію наукового світогляду, формування потреб суспільства в науковому прогресі, накопичення суперечностей між людиною і природою та пропоновані різними цивілізаціями шляхи їх розв’язання; подати панораму сучасного природознавства та тенденцій його розвитку, біоетичну їх спрямованість; розглянути фундаментальні ідеї і теорії сучасного природознавства в їх історико-культурному і світоглядному контекстах.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: 3

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Дупленко Ю. К., д.м.н., професор

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР3. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів.
ПР4. Розв'язувати складні задачі в галузі біології, генерувати та оцінювати ідеї.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР6. Аналізувати біологічні явища та процеси на молекулярному, клітинному, організменому, популяційно-видовому та біосферному рівнях з точки зору фундаментальних загальнонаукових знань, а також за використання спеціальних сучасних методів досліджень.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна біологія, Філософія.

Зміст дисципліни: Загальна історія розвитку природничих наук. Зародження наукового мислення, еволюція наукового світогляду, формування потреб суспільства в науковому прогресі, накопичення суперечностей між людиною і природою та пропоновані різними цивілізаціями шляхи їх розв’язання. Основні вимоги до фахівця в сучасному суспільстві знань. Панорама сучасного природознавства та тенденції його розвитку, біоетична їх спрямованість. Фундаментальні ідеї і теорії сучасного природознавства в їх історико-культурному і світоглядному контекстах. Історичні аспекти виокремлення фізики, хімії, біології та медицини із русла природничих дисциплін. Фундаментальні концепції в галузі біології у ХІХ-ХХ ст. Основні ідеї і теорії в галузі фізіології та медицини у ХХ-ХХІ ст.


Рекомендована література: 1. Висоцький, Михайло Володимирович. Природознавство : науковий образ світу : текст лекцій : [навчальний посібник] / М. В. Висоцький ; М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - Київ : Київський університет, 2018. - 143 с.
2. Карпов Я. С. Концепції сучасного природознавства : підручник / Я. С. Карпов, В. В. Кисельник, В. Г. Кремень та ін. - К. : Професіонал, 2004. – 496 с.
3. Науковий світогляд на зламі століть / В.С. Лук'янець, О.М. Кравченко, Л.В. Озадовська, О.Я. Мороз. - К. : Парапан, 2006. - 285 с.
4. Основи природознавства : підручник [для студентів вищих навчальних закладів / Н. Д. Карапузова, І. В. Карапузова, В. М. Помогайбо, Є. А. Починок] ; за ред. В. М. Помогайбо. - Київ : Академія, 2014. - 367 с.
5. Польшаков, В. І. Концепції сучасного природознавства : навчальний посібник для вищих закладів освіти / В.І. Польшаков, М.В. Богдан. - Чернігів : [б. в.], 2002. - 175 с.
6. Природознавство і гуманітарія : пошуки взаєморозуміння : монографія / Лук'янець В. С. [та ін] ; Національна Академія Наук України, Iнститут філософії імені Г. С. Сковороди. - Київ : Парапан, 2009. - 312, [3] с.
7. Соколовська, Олександра Семенівна. Екологія та природознавство з методикою навчання : навчально-методичний посібник / О. С. Соколовська, І. О. Січко ; Миколаїв. нац. ун-т імені В. О. Сухомлинського. - Миколаїв : [Гельветика], 2018.
8. Стегній, Олександр Григорович. Соціологічне прочитання природи : [посібник] / Олександр Стегній. - Київ : Центр екологічної освіти та інформації, 2012. - 435 с.
9. Сучасне природознавство: когнітивний світоглядний культурно-історичний виміри / За ред. В.С. Лук’янець, О.М. Кравченко. – К.: Наукова думка, 1995. – 268 с.
10. Чорногор, Леонід Феоктистович, Природознавство. Інтегруючий курс : [навчальний посібник] / Л.Ф. Чорногор ; Міністерство освіти і науки України, Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна. - Харків : [ХНУ ім. В.Н. Каразіна], 2008. - 521 с.

Форми та методи навчання: лекції (16 год.), семінарські заняття (12 год.), самостійна робота (62 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських заняттях (20 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (30 %); підсумковий контроль (30 %).

Мова навчання: українська