НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 297027

Назва:

Менеджмент якості в охороні здоров`я



Анотація: Курс «Управління якістю в охороні здоров’я» познайомить студентів з теорією загального управління якістю (Total Quality Management), принципами, процесами та інструментами управління якістю в закладі охорони здоров’я, а також покаже роль загального управління якості для бізнесу, громади, суспільства та системи охорони здоров’я. Онлайн частина курсу сфокусована на управлінні якістю на рівні закладу охорони здоров’я. Онлайн курс допоможе зрозуміти різницю між технічною та функціональною якістю, покаже аспекти якості: чим клінічна якість відрізняється від задоволенності пацієнта. Студенти дізнаються як планувати, керувати та оцінювати систему управління якістю в закладі охорони здоров’я. Офлайн частина курсу сфокусована на рівні системи охорони здоров’я. Курс детальніше познайомить слухачів з вимірами якості і їхнім взаємним впливом один на одного. Як робота з управління якістю в закладі впливає на якість системи охорони здоров'я. І як система впливає на якість надання послуг споживачам саме цього закладу. Як пов’язані між собою індивідуальний вимір і вимір спільноти. "Треті особи" і їхня роль. Студенти дізнаються про інструменти менеджменту якості, які використовуються державою, а також зрозуміють, як відбувається менеджмент якості на прикладі репродуктивних послуг. Наш курс створено для менеджерів в охороні здоров’я: головних лікарів та їх заступників, завідуючих відділень, головних медичних сестер. Проте в ньому можуть взяти участь всі ті, хто цікавиться питаннями управління якістю саме в охороні здоров’я.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 6 (загальна кількість годин - 180 год.; аудиторні години - 60 год.: лекції - 30 год.; семінарські заняття - 30 год.; самостійна робота - 120 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Ануфрієва валентина Володимирівна, старший викладач

Результати навчання: ПНР-1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в турбулентних умовах і невизначеного контексту, який змінюється Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури. Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури
ПНР-2.
Ідентифікувати проблеми в організації, системі та знаходити і обґрунтовувати методи їх вирішення Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури. Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури
ПНР-3.
Проєктувати ефективні системи управління організаціями Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури. Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури
ПНР-4.
Планувати і обґрунтовувати та управляти проектами, генерувати підприємницькі ідеї Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури. Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури
ПНР-5.
Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-6.
Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність
Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури. Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури
ПНР-7.
Організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури. Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури
ПНР-8.
Застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні системи для вирішення задач управління організацією Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури. Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури
ПНР-10.
Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їхню поведінку для вирішення професійних задач Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури. Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури
ПНР-11.
Забезпечувати особистий професійний розвиток та планування власного часу Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-12.
Планувати і проводити наукові дослідження, демонструвати результати наукових робіт та готувати їх до оприлюднення Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-13.
Планувати навчальні заходи і викладати спеціальні навчальні дисципліні у закладах вищої освіти Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-14.
Будувати і досліджувати концептуальні, математичні і комп’ютерні моделі об’єктів і процесів у сфері менеджменту Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-15.
Ідентифікувати та класифікувати нові задачі в сфері менеджменту, описувати, аналізувати та оцінювати відповідні об’єкти, явища та процеси, обирати оптимальні методи їх дослідження Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-16.
Володіти основними принципами діяльності систем охорони здоров’я, що включає цілі системи охорони здоров’я, необхідні ресурси, процеси та результати й ефекти системи охорони здоров’я, забезпечення якості Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-17.
Розуміти та використовувати сучасні теорії, методи й практичні прийоми з організації та фінансування охорони здоров’я Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-18.
Бути здатним критично підходити й інтерпретувати останні теоретичні й практичні результати з виявлення переваг та існуючих бар’єрів в системах охорони здоров’я Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-19.
Бути здатним розробляти стратегію певного напрямку системи охорони здоров’я та втілювати її в життя через створення відповідної цілям команди, мотивації працівників до досягнення поставлених цілей вчасно та з ефективним використанням ресурсів Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).
ПНР-20.
Продемонструвати оригінальність і творчий підхід до управління закладом охорони здоров’я, проєктом чи підсистемою охорони здоров’я. Групові обговорення, робота у міні-групах та парах під час занять.
Виконання студентами самостійних завдань.
Методична організація та самоорганізація студентами прочитання та критичного аналізу фахової літератури.
Написання студентами письмової роботи (Summary & Critique). Поточний контроль активної участі студентів у практичних заняттях.
Перевірка якості прочитання та критичного аналізу студентами фахової літератури.
Перевірка письмових робіт студентів (Summary & Critique).



Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальний менеджмент, проєктний менеджмент, стратегічний менеджмент, системи охорони здоров’я.

Зміст дисципліни: Онлайн частина курсу. Базові поняття. Фокус на розробку системи якості в закладі охорони здоров’я. Лекції: 30 год Семінари: 2 год Самостійна робота: 20 год 1 Тема 1. Загальний менеджмент якості (Total quality management). Моделі управління якістю. 1. Моделі управління якістю Донабедіана та Максвела. Виміри (елементи) якості. 2. Велика і маленька якість в охороні здоров'я. Підхід Шість sigma. 3. Управління якістю охорони здоров'я: роль БМО/БПР, роль держави. 2 Тема 2. Принципи менеджменту якості. 1. Система управління якістю і її основні стейкголдери. 2. Детальніше про деякі принципи управління якістю. Принцип орієнтації на пацієнта. Принцип процесного підходу. 3. Методика розробки процесу і побудови системи: PDCA або цикл Демінга-Шухарта. 4. Втілення принципу лідерства. Лідер і менеджер. Лідерство і залучення персоналу. 5. Робота з ризиками. Принцип рішення на основі фактів. Інструменти пріоритезації. 6. Управління інцидентами. Уроки з помилок. 7. Поточний контроль. Кросворд з принципів якості. 3 Тема 3. Планування. Дизайн та розробка послуг. 1. БЛОК 1. Побудова системи менеджменту якості. Метод Канбан. 2. Робота з внутрішнім клієнтом. Побудова організаційної культури. 3. Робота з постачальниками. 4 Тема 4. Виробництво та надання послуг. 1. PDCA на практиці. Управління знаннями. 2. Управління результатами. Система звітності. 3. Онлайн зустріч з викладачем. 5 Тема 5. Клієнтський сервіс 1. Якість і сервіс. Клієнтський шлях. 2. Інструменти вимірювання якості. Анкетування задоволенності. Роботі зі скаргами. 3. Вплив сервісу або як сформувати позитивне враження від медичної послуги. 4. Поточний контроль. Тест. 6 Тема 6. Моніторинг, вимірювання, аналіз і покращення. 1. Вимірювання задля покращення. Оцінка якості в охороні здоров'я. 2. Система контролю якості. Аудити. 3. Типи вимірювань. Статичні і динамічні дані. Ключові показники (КРІ). 4. Управління змінами. 5. Підсумкова лекція. Форма поточного контролю: есе на тему «Що для мене особисто є якість в охороні здоров’я». СЕРТИФІКАТ. Офлайн частина курсу. Фокус на управлінні якістю на рівні системи охорони здоров’я. Лекції: 0 год Семінари: 28 год Самостійна робота: 10 год 7 Тема 7. Розуміння якості: системою (законотворцем), професіоналами в охороні здоров’я (менеджерами та лікарями), користувачами. 1. Обговорення результатів дослідження сприйняття якості менджерами в охороні здоров’я україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти». 2. Обговорення результатів дослідження «Health Index. Ukraine» сприйняття якості користувачами послуг охорони здоров’я. 8 Тема 8. Кейс: сприйняття якості репродуктивних послуг в Україні з перспективи системи, медичного персоналу, пацієнток. 1. Дискусія в малих групах щодо критеріїв якості пологів із перспективи трьох різних стейкхолдерів. 2. Презентація «ідеальних» пологів з перспективи кожної групи. 3. Дискусія у великій групі щодо поєднання критеріїв якості різних стейкхолдерів. 9 Тема 9. Системний рівень управління якістю. 1. Обговорення рекомендацій ВООЗ по розробці та імплементації національної політики та стратегії. 2. Обговорення розуміння якості з представником НСЗУ. 3. Практичне завдання. Створення інструментарію та проведення анкетування менеджерів в охороні здоров’я, лікарів і медичних сестер або братів та пацієнтів для формування рекомендацій по внесенню змін в систему управління якості (рівень системи). Форма підсумкового контролю: письмовий екзамен


Рекомендована література: Основна література:
1. Donabedian, A. (1966). Evaluating the quality of medical care. The Milbank memorial fund quarterly, 44(3), 166-206.
2. Maxwell, R. J. (1992). Dimensions of quality revisited: from thought to action. Quality in health care, 1(3), 171.
3. Delivering quality health services. A global imperative for universal health coverage (Женева. Всесвітня організація охорони здоров'я, Організація економічного співробітництва і розвитку і Всесвітній банк реконструкції і розвитку / Всесвітній банк; 2019. Ліцензія: СС BY-NC-SA 3.0 IGO).
4. Lillrank, P. (2015). Small and big quality in health care. International journal of health care quality assurance, 28(4), 356-366.
5. Буклет з поясненням сутності принципів управління якістю від iso.org
6. Michael Leonard and Allan Frankel. How can leaders influence a safety culture? Thought paper, May 2012. The Health Foundation Inspiring Movement
7. Anufriyeva, V., Pavlova, M., Stepurko, T. et al. The perception of health care quality by primary health care managers in Ukraine. BMC Health Serv Res 22, 895 (2022).
8. Anufriyeva, V., Pavlova, M., Stepurko, T., & Groot, W. (2021). The validity and reliability of self-reported satisfaction with healthcare as a measure of quality: a systematic literature review. International Journal for Quality in Health Care, 33(1), mzaa152.
9. Valentyna Anufriyeva, Milena Pavlova, Tetiana Stepurko & Wim Groot (2022) The perception of outpatient care quality by healthcare users in Ukraine, International Journal of Healthcare Management.
10. Anufriyeva, V., Pavlova, M., Chernysh, T., & Groot, W. (2023). Satisfaction with primary health care in Ukraine in 2016–2020: A difference-in-differences analysis on repeated cross-sectional data. Health Policy, 137, 104916.
11. Остервальдер, А., & Піньє, І. (2017). Створюємо бізнес-модель. Новаторські ідеї для всіх і кожного. Київ: Наш формат.
12. Джанель Барлоу, Клаус Мьольнер «Скарга – це подарунок. Як зберегти лояльність клієнтів».
13. A.Donabedian (1988). The Quality of Care.How Can It Be Assessed. JAMA, 260 (12), 1743-1748
14. Handbook for national quality policy and strategy. A practical approach for developing policy and strategy to improve quality of care Institute of Medicine. (WHO)
15. Rooney A.N., van Ostenberg P.R. Licensure, Accreditation, and Certification: Approaches to Health Services Quality.
16. Kutzin, J., Jakab, M., & Cashin, C. (2010). Lessons from health financing reform in central and eastern Europe and the former Soviet Union. Health Economics, Policy and Law, 5(2), 135-147.
Додаткова література:
1. https://moz.gov.ua/article/for-medical-staff/jak-vprovadzhuvati-novi-klinichni-protokoli-instrukcija-dlja-likariv
2. https://moz.gov.ua/article/for-medical-staff/jak-vprovadzhuvati-novi-klinichni-protokoli-instrukcija-dlja-likariv-24
3. https://moz.gov.ua/article/for-medical-staff/jak-vprovadzhuvati-novi-klinichni-protokoli-instrukcija-dlja-likariv-34
4. https://moz.gov.ua/article/for-medical-staff/jak-vprovadzhuvati-novi-klinichni-protokoli-instrukcija-dlja-likariv-44
5. Crossing the quality chasm: a new health system for the 21st century. Washington (DC): National Academies Press; 2001 Christoph Jansen.
6. Improving Root Cause Analyses and Actions to Prevent Harm. Second online publication, Version 2, January 2016.
7. Root Cause Analysis Workbook for Community/ Ambulatory Pharmacy by ISMP, Institute for Safe Medication Practices.
8. Як зробити краще: керівництво з покращення якості. Посібник із впровадження. / За ред.: І. Семененко. – К.: «Поліграф плюс», 2015. – 192 с. і
9. Kotter J.P. Leading Change. Why Transformation Efforts Fail. Harvard business review. January 2007
10. Результати онлайн-опитування жінок, що народжували в 2018 році у 8 регіонах України.
11. Why Did Mrs X Die, Retold


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (екзамен).

Мова навчання: українська, англійська