НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 297050

Назва:

Організація і фінансування первинної медичної допомоги



Анотація: Навчальна дисципліна передбачає знайомство студентів із первинною медичною допомогою (ПМД) для розуміння її організації, функціонування і фінансування, дає розуміння чому первинна медична допомога є центральною для досягнення основних цілей системи охорони здоров'я, як принципи ПМД можуть впливати на формування політики та прийняття рішень особами, що приймають рішення в цій сфері. Міжнародний досвід свідчить, що найефективнішою системою надання медичної допомоги є допомога, орієнтована саме на ПМД, що надається висококваліфікованими та максимально наближеними до пацієнтів сімейними лікарями/лікарями загальної практики. Згідно з рекомендаціями ВООЗ дуже важливо, щоб медичні працівники, організатори охорони здоров'я, економісти, політики та громадськість визнавали ключову роль цієї ланки у системі охорони здоров'я та складність її завдань.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: осінні

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90; аудиторні години - 38; самостійна робота - 82)

Форма контролю: залік

Викладач(і): доктор медичних наук, старший науковий співробітник Шевченко М.В.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
Орієнтуватися у базових термінах і поняттях щодо ПМД, постачальників таких послуг, основні компетенції лікаря ПМД, відтворити відповідну термінологію Знати еволюційний шлях ПМД в Україні охорони здоров'я
Знати базові моделі організації та фінансування ПМД в країнах Європейського регіону та країн-членів
Проводити порівняльний аналіз і оцінювати надання ПМД у різних країнах
Знати концепцію щодо ЗПАЛ (захворювання, що піддаються амбулаторному лікуванню або амбулаторно-чутливі стани)
Використовувати та критично оцінювати опубліковані дані/результати досліджень у сфері ПМД
Знати і оцінювати напрямки реформ ПМД в світі та Україні
Отримати навички аналізу надання ПМД в різних країнах і підготовки відповідних профайлів
Визначати позитивні і негативні аспекти надання ПМД у різних системах охорони здоров'я
Розуміти тенденції розвитку ПМД


Спосіб навчання: аудиторний/дистанційний онлайн

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Має міждисциплінарний характер та інтегрує відповідно до свого предмету знання з інших освітніх і наукових галузей: правове регулювання охорони здоров`я, систем охорони здоров'я, економіки охорони здоров'я, управління змінами в охороні здоров`я, фінансового менеджменту тощо.

Зміст дисципліни: Одним з основних завдань дисципліни є спрямування потенціалу майбутніх фахівців на опанування теоретичними і практичними знаннями щодо організації та фінансування первинної медичної допомоги, яка визнана міжнародними експертами "наріжним каменем" розвитку будь-якої системи охорони здоров'я, реалізація цілі №3 Цілей сталого розвитку до 2030 року. Передбачено знайомство із такими поняттями як первинна медична допомога, принципи, компетенції, ознаки, Всесвітня організація сімейних лікарів (англ. The World Organisation of Family Doctors (WONCA), постачальники ПМД, фінансування, методи оплати постачальників на цьому рівні надання медичної допомоги, індикатори якості, концепція ЗПАЛ, а також із історичним розвитком, організацією, фінансуванням та характеристиками ПМД в міжнародному контексті, роль ПМД, сучасні тенденції і підходи до організації та фінансування ПМД та реформи, які відбувалися в різних країнах та Україні.


Рекомендована література: Рекомендована література
The World Health Report 2008 - primary Health Care (Now More Than Ever): https://www.who.int/whr/2008/en/.
Dr Margaret Chan Return to Alma-Ata, 2008/ https://www.who.int/dg/20080915/en/
Primary health care: report of the International Conference o 1. n Primary Health Care, Alma-Ata, USSR, 6-12 September, 1978, jointly sponsored by the World Health Organization and the United Nations Children's Fund. Geneva, World Health Organization, 1978 (Health for All Series No. 1).
Global Conference on Primary Health Care. 25 - 26 October 2018 Astana, Kazakhstan / https://www.who.int/news-room/events/detail/2018/10/25/default-calendar/global-conference-on-primary-health-care
Dahlgren G, Whitehead M. Levelling up (part 2): a discussion paper on European strategies for tackling social inequities in health. Copenhagen, World Health Organization Regional Office for Europe, 2006 (Studies on social and economic determinants of population health No. 3).
WHO Regional Office for South-East Asia and WHO Regional Office for the Western Pacific. People at the centre of health care: harmonizing mind and body, people and systems. Geneva, World Health Organization, 2007.
Renewing primary health care in the Americas: a position paper of the Pan American Health Organization. Washington DC, Pan American Health Organization, 2007.
Saltman R, Rico A, Boerma W. Primary health care in the driver's seat: organizational reform in European primary care. Maidenhead, England, Open University Press, 2006 (European Observatory on Health Systems and Policies Series).Лехан В. М. і співавт. Потенційно запобіжні госпіталізації дорослого населення україни, пов'язані з захворюваннями, що піддаються амбулаторному лікуванню / Вісник проблем біології і медицини - 2020 - Вип. 2 (156). С. 319-324.
Лехан В. М. і співавт. Оцінка важливості проблеми захворювань, що піддаються амбулаторному лікуванню в Україні. Україна. здоров'я нації. 2020. № 2 (59). С.7-17.
Ambulatory care sensitive conditions in Germany. World Health Organization. WHO Regional Offce for Europe:
Copenhagen, 2015. 43 р.
Ambulatory care sensitive conditions in Kazakhstan. World Health Organization. WHO Regional Offce for Europe: Copenhagen, 2015. 46 р.
Ambulatory care sensitive conditions in Latvia. World Health Organization. WHO Regional Offce for Europe: Copenhagen, 2015. 34 р.
Ambulatory care sensitive conditions in Portugal. World Health Organization. WHO Regional Offce for Europe: Copenhagen, 2016. 38 р.
Ambulatory care sensitive conditions in the Republic of Moldova. World Health Organization. WHO Regional Offce for Europe: Copenhagen, 2015. 30 р.
Assessing health services delivery performance with hospitalizations for ambulatory care sensitive conditions. World Health Organization. WHO Regional Offce for Europe: Copenhagen, 2016. 43 р.



Форми та методи навчання: лекційні, практичні заняття, есе/презентації/індивідуальне /групові завдання, дискусії, кейс-стаді, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль: 70 балів (опитування, участь у практичних заняттях, презентування есе, презентації, кейс-стаді, індивідуальні завдання підсумковий контроль: залік 30 балів

Мова навчання: українська