НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 297057

Назва:

Основи громадського здоров`я



Анотація: Навчальна дисципліна "Основи громадського здоров'я" є обов'язковою для студентів першого року навчання освітньо-наукової програми "Громадське здоров'я" другого (магістерського) рівня вищої освіти. Курс розроблено таким чином, щоб студенти могли орієнтуватися у базовій термінології, розуміти історичні передумови розвитку громадського здоров'я, причинно-наслідкові зв'язки між факторами ризику та здоров'ям, взаємозв'язок громадського та індивідуального здоров'я, знати та розуміти міждисциплінарність організації системи громадського здоров'я в Україні та світі, орієнтуватися в політиках громадського здоров'я, користуватися та критично оцінювати опубліковані дані/результати досліджень у сфері громадського здоров'я. Це створює ґрунт для розуміння надійних джерел інформації, навчає використовувати їх для самостійного пошуку необхідної медичної інформації. Цей курс також призначений для стимулювання інтересу студентів до інших курсів і програм громадського здоров'я.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150; лекційні години - 24; семінарські години - 24; самостійна робота - 102)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Юрочко Тетяна Петрівна, доцент, к.держ.упр.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
" Оцінювати основні демографічні та епідеміологічні показники, значення і тенденції зміни основних детермінант, що чинять вплив на здоров'я у розрізі різних груп населення в Україні, Європейському регіоні та світі, застосовувати основні поняття та концепції епідеміології та статистики при плануванні, проведенні та інтерпретації результатів досліджень;
" Формулювати висновки, розробляти прогнози та проводити аналіз впливу детермінант на здоров'я населення (соціальні, економічні, індивідуальні, навколишнього середовища), визначати потреби різних груп населення щодо здоров'я, базуючись на інформації отриманій із систем епідеміологічного нагляду;
" Ідентифікувати, аналізувати ризики, пов'язані з впливом на здоров'я населення детермінант навколишнього середовища (фізичних, радіаційних, хімічних, біологічних та виробничих) та організовувати відповідні заходи, спрямовані на захист здоров'я населення;
" Оцінювати вплив соціальних детермінант та основних індивідуальних детермінант здоров'я, розробляти відповідні заходи з метою збереження та зміцнення здоров'я населення;
" Розширювати розуміння засад сфери громадського здоров'я у закладах освіти різного рівня та реалізовувати заходи спрямовані на розвиток кадрового потенціалу;
" Критично оцінювати результати наукових досліджень та здійснювати пошук потрібної наукової інформації у сфері громадського здоров'я, аналізувати інформацію, здійснювати дослідження, формулювати за його результатами висновки та рекомендації щодо їх впровадження;
" Визначати та аргументувати перспективні напрями власної наукової роботи;
" Презентувати результати власних досліджень у формі доповідей, презентацій та наукових публікацій державною та англійською мовами.


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: -

Зміст дисципліни: Курс передбачає формування у студентів теоретичних основ у сфері громадського здоров'я як науки, вироблення навичок виявлення, аналізу та дослідження відповідних питань у сфері громадського здоров'я та навичок щодо використання їх в практичній діяльності, розробці стратегій щодо збереження здоров'я населення.


Рекомендована література: Основна наукова література:
1. A Brief History of Public Health. https://sphweb.bumc.bu.edu/otlt/mph-modules/ph/publichealthhistory/publichealthhistory_print.html
2. Bonita, Ruth. Basic epidemiology / R. Bonita, R. Beaglehole, T. Kjellstr?m. --- 2nd ed. (World Health Organization, 2006). (WHO Handbook). https://apps.who.int/iris/handle/10665/36838
3. ETHICS-BASED PUBLIC HEALTH POLICY? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2804644/
4. Health for All. - WHO/UNICEF, 1978. - Available from: http://www.who.int.
5. Huber Machteld, Knottnerus J Andr?, Green Lawrence, Horst Henri?tte van der, Jadad Alejandro R, Kromhout Daan et al. How should we define health? BMJ 2011; 343 :d4163
6. Self-assessment tool for the evaluation of essential public health operations in the WHO European Region. https://apps.who.int/iris/handle/10665/344398
7. The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). - Luxembourg: European Commission, 2008. [Electronic resource] - Mode of access: http://ecompetences.eu/wp-content/uploads/2013/11/EQF_broch_2008_en.pdf
8. Tulchinsky TH, Varavikova EA. The New Public Health, Third Edition. Elsevier,Academic Press, San Diego, 2014
9. WHO Best Buys - Unpacking the? recommended interventions on? NCD prevention and control. URL: https://is.gd/KwKtYt
10. Андрейчин М.А., Копча В.С., Крамарьов С.О. та ін. Атлас інфекційних хвороб. 2017. - 288 с.
11. Голубовська О.А, Герасун Б.А., Зінчук О.М. та ін. Інфекційні хвороби
12. Джакартська декларація / Jakarta Declaration on? health promotion into the? 21st century, 1997. URL: https://is.gd/mhrDaC
13. Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 "Охорона здоров'я" в редакції від 15 січня 2020 р. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va117282-02#Text
14. Оттавська Хартія щодо? промоції здоров'я / Ottawa Charter for Health Promotion, 1986. URL: https://is.gd/3NjYYe
15. Словник промоції здоров'я / Health Promotion Glossary of Terms 2021. URL: https://is.gd/tqNaU3
16. Соціальна медицина та організація охорони здоровя : Підручник / за ред. Ю.В.Вороненка. - Тернопіль : Укрмедкнига, 2002. - 332 с. https://repository.tdmu.edu.ua/bitstream/handle/1/8599/soc_med.pdf?sequence=1&isAllowed=y (С. 50-94)

Додаткова наукова література:
1. Авраменко Т.П. Державна політика щодо кадрового забезпечення сфери охорони здоров'я в умовах системних змін в Україні [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://www.khonmb.org.ua/uk/conference_book.pdf
2. Continuing Professional Development: Best Practices. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4005177/
3. Бібік Н.В. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз / Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / За загальною редакцією О.В. Овчарук. - К.: "К.І.С.", 2004. - С. 45 50. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://www.twirpx.com/file/667518/
4. Васюк Н.О. Експертне опитування як інструмент для дослідження потреб в освітніх програмах з публічного управління та адміністрування серед фахівців сфери охорони здоров'я / Васюк Н.О., Савіна Т.В. // Право та державне управління № 1 (34) том 2, 2019 р. - С. 19-25. [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://www.pdu-journal.kpu.zp.ua/archive/1_2019/tom_2/5.pdf
5. Єхалов В.В. Клінічне та "кліпове" мислення на різних етапах навчання за фахом "Загальна практика-сімейна медицина". / Єхалов В.В., Гайдук О.І., Кузьміна А.П., Гайдук Т.А. // Медичні перспективи. - 2018. - Т. 23 (№1 ч.2). - С. 76-79. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://repo.dma.dp.ua/2675/
6. Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству охорони здоров'я України на підготовку медичних, фармацевтичних кадрів вищими навчальними закладами, затверджено рішенням Рахункової палати від 09.04.2019 р. № 8-2. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://rp.gov.ua/upload-files/Activity/Collegium/2019/8-2_2019/zvit_8-2_2019.pdf
7. Bradley, E.H., Cherlin, E.J., Busch, S.H., Epstein, A.S., Helfand, B., & White, W.D. (2008). Adopting a competency-based model: mapping curricula and assessing student progress. The Journal of health administration education, 25 1, 37-51. [Electronic resource] - Mode of access: https://www.ingentaconnect.com/content/aupha/jhae/2008/00000025/00000001/art00004?crawler=true
8. Bowden, John. Competency-Based Education - Neither a Panacea nor a Pariah, 2009. - [Electronic resource] - Mode of access: https://pdfs.semanticscholar.org/f971/fd6bdab8d9c345c29472b35888714ed5c46d.pdf
9. Calhoun, J. G., Dollett, L., Sinioris, M. E., Wainio, J. A., Butler, P. W., Griffith, J. R., & Warden, G. L. (2008). Development of an Interprofessional Competency Model for Healthcare Leadership. Journal of Healthcare Management, 53(6), 375-389. [Electronic resource] - Mode of access: https://sci-hub.tw/10.1097/00115514-200811000-00006
10. Commission Staff Working Document Accompanying the Document Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for LifeLong Learning SWD/2018/014 final - 2018/08. [Electronic resource] - Mode of access: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018SC0014&from=EN
11. Developing Direct Reports: Taking the guesswork out of leading leaders, Corrinne Armour, Anneli Blundell, Belinda Cohen, 2015, Bacca House Press.
12. Developing key competencies in education: some lessons from international and national experience / D. S. Rychen, A. Tiana; UNESCO, International Bureau of Education. - Paris: UNESCO, 2004. - 80 p.
13. Exceptional Leadership: 16 Critical Competencies for Healthcare Executives, 2nd Edition, Carson F. Dye & Andrew N. Garman, 2015, Health Administration Press.
14. Hutmacher, Walo. Key competencies for Europe // W. Hutmacher // Report of the Symposium Berne, Switzerland 27-30 March, 1996. Council for Cultural Cooperation (CDCC) // Secondary Education for Europe Strasburg, 1997. [Electronic resource] - Mode of access: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED407717.pdf
15. Improving healthcare quality in Europe. Characteristics, effectiveness and implementation of different strategies. World Health Organization and OECD, 2019. [Electronic resource] - Mode of access: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/327356/9789289051750-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
16. Klein A., Validity and Reliability for Competency-Based Systems: Reducing Litigation Risks. Compensation & Benefits Review, vol. 28, 4: pp. 31-37., First Published Jul 1, 1996. [Electronic resource] - Mode of access: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/088636879602800405

Інформаційні ресурси (рекомендовані сайти)
1. Всесвітня організація охорони здоров'я :http://www.euro.who.int/
2. ASPHER. https://www.aspher.org/
3. Фонд народонаселення. https://www.unfpa.org/
4. Інститут демографії. https://idss.org.ua/public
5. Світовий банк: http://www.worldbank.org/
6. Верховна Рада України: http://iportal.rada.gov.ua/; http://zakon5.rada.gov.ua/laws
7. Міністерство фінансів України: http://www.minfin.gov.ua/
8. Міністерство охорони здоров'я України: http://www.moz.gov.ua/
9. https://www.cdcfoundation.org/what-public-health
10. https://www.sciencedirect.com/journal/public-health
11. https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/
12. https://www.frontiersin.org/journals/public-health
13. https://health.ec.europa.eu/index_en
14. https://www.publichealthontario.ca/
15. https://aph.org.ua/en/home/
16. https://ajph.aphapublications.org/
17. https://www.who.int/europe/health-topics
18. Burden of disease. https://ourworldindata.org/burden-of-disease
19. Global Burden of Disease (GBD). https://www.healthdata.org/gbd/2019


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, есе, презентації, індивідуальне, групові завдання, дискусії, дебати, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (участь у практичних заняттях, виконання завдань самостійної роботи); підсумковий контроль - 30 балів (іспит).

Мова навчання: українська