НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 314958

Назва:

Розвиток творчих здібностей



Анотація: : В ХХІ столітті проблеми і виклики стають набагато динамічнішими та більш невизначеними. Ті рішення і сталі практики, що були реальними та перевіреними в минулому, не допомагають впоратися із нинішніми проблемами. Наразі є потреба в розвитку у студентів творчого мислення, яке дає можливість знайти інші, цікаві і ефективні шляхи вирішення існуючих проблем і поставлених завдань. Отже, креативність і творчість є необхідністю сьогодення. Стає зрозумілим, що успіх не є тим, що ми знаємо, а тим, що ми здатні створити. Тому запропонований курс призначений сприяти розвитку творчого мислення студентів, пошуку нових ідей, аналізу помилок та знаходження нових напрямків в реалізації індивідуальних креативних здібностей. В рамках курсу студенти оволодіють методами творчого мислення (МТМ), що буде сприяти кращому розумінню, яким чином отримані знання з різних навчальних програм можна використати і провадити в індивідуальні, соціальні і бізнес проекти.

Тип дисципліни: вибірковий

Рік навчання: 3

Семестр: 6

Кількість кредитів: : 3 (загальна кількість годин - 90; аудиторні години - 40; самостійна робота - 50)

Форма контролю: залік

Викладач(і): ст. викл. Васильківський Б. М.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент будуть:
- знати методи творчого мислення, латеральне мислення, дизайн мислення, теорію розробки творчих ідей;
- вміти застосовувати при вирішенні творчого завдання, вирішення проблеми, удосконалення такі методи творчого мислення як: аналогія; поєднання різних груп/категорій за схожістю, функціоналом, у різних ситуаціях; фокусувати увагу на напрямках, покращеннях і удосконаленні предметів, процедур та методів;
- вміти ставити питання і виходити за різні види обмежень; свідомо створювати і спостерігати / контролювати не стандартні ситуації; вміти користуватися методами мозкового штурму та "скринькою ідей";
- вміти використовувати техніки дизайн мислення та правила/питання теорії розробки творчих ідей; знати та вміти створювати асоціації в часі, просторі, фантастичні, суб'єктивні;
- вміти знаходити шляхи вирішення завдань/проблем за допомогою асоціативних переходів; вміти розглядити завдання/проблему з різних точок "зору"; вміти застосовувати принципи/правила/закони парадоксів та оптичних ілюзій.



Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: : Курс спрямований на опанування знання та навичками за темами: відмінність методів творчого/креативного мислення від методів наукового мислення і як ці методи мислення можуть спільно генерувати нові напрямки розвитку науки/технологій; під час занять слухачі знайомляться з такими методами творчого мислення як латеральне мислення, дизайн мислення та теорія ТРІЗ; слухачі вивчають і на практичних завданнях закріплюють наступні моделі творчого мислення: поєднання в групи/кластери предметів, способів за схожістю, функціональністю, ситуаційно; асоціативні способи пошуку вирішення завдань, проблем, ідей; створення провокаційних ідей та подолання обмежень, таких як, правила, процедури, методи, та пошуку/створення нових з використанням сучасних інформаційних, соціальних технологій; зрозуміти/знати і на практичних завданнях оволодіти методом аналогії; знати різницю в між похибкою і випадком і розуміти, як ці ситуації можуть наштовхнути на розробку нової ідеї; знати і розуміти важливість психологічного стану людини/дослідника для вирішення завдань/проблем; під час практичних завдань навчитись управляти часом і розуміти, як обмежені часові/технічні/ інформаційні ресурси можуть сприяти створенню нових ідей; навчитись працювати у творчих групах/командах.


Рекомендована література:
1. Дизайн-мисленнєве життя. Практичний посібник/ Майкл Льюрік, Жан-Поль Томмен, Ларрі Лайфер; - ArtHuss, 2021. - 256 с.
2. Ефект Медичі. Інноваційні відкриття на перетені ідей, концепцій та культур / Франс Йохансон; пер. з англ. Лілії Шевчук. Львів: Видавництво Українського Католицького Університету, 2011. - 224 с.
3. Опанувати складність / Норман Д. Дональд А.; пер. з англ. П. Білак. К. : ArtHuss, Projector, 2019. - 288 с.
4. Творча крива. Як створити потрібну ідею в потрібний час / Аллен Ганнет ; пер. з англ. Наталії Ференс. - К. : Видавнича група КМ-Букс, 2018. - 256 с.
5. Гнучкість. Пластичне мислення в епоху змін / Леонард Млодінов; пер. з англ. М. Гоцацюка. - К. : Вид. група КМ-БУКС, 2019.- 272 с.
6. Підсвідомість. Як інтуїтивний розум людини керує її поведінкою / Леонард Млодінов; пер. з англ. В. Горбатька. - К. : Вид. група КМ-БУКС, 2020.- 320 с.
7. Рік продуктивності. Експеременти із часом, увагою та енергією / К. Бейлі ; Пер. з англ. Ірина Павленко. - К.: Наш формат, 2019. - 280 с.
8. Прокрастинація. Чому ви вдаєтеся до неї і що можна зробити із цим вже сьогодні/ Джейн Б. Бурка, Ленора М. Юен; Пер. з англ. Ксенислави Крапки. - Львів: Видавництво Старого Лева, 2019. - 400 с.
9. Опанувати складність / Дональд А. Норман; Пер. з англ. П. Білак. Київ: ArtHuss, Projector, 2019. - 288 c.
10. Гениально! Инструменты решения креативных задач / Эдвард де Боно; пер. с англ. М.: Альпина Паблишер, 2019.- 567 с.
11. Как рождаются гениальные идеи: Правда и мифы о вдохновении / Дэвид Буркус. - М.: Альпина Паблишер, 2019. - 246 с.
12. Введение в ТРИЗ - теорию решения изобретательских задач / Генрих Альтшулер. - 5-е изд. - М.: Альпина Паблишер, 2012. - 402 с.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, лабораторні роботи

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, участь у практичних заняттях, виконання завдань самостійної роботи); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська