НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315006

Назва:

Чорнобильські студії



Анотація: : Аварія на ЧАЕС, яка відбулася у 1986 році, стала викликом для усього світу і особливо для України, яка вже не одне десятиліття долає екологічні, економічні та соціальні наслідки цієї катастрофи, і відчуватиме їх ще тривалий час. Разом з тим, Чорнобильська зона є безпрецедентним прикладом того, як біорізноманіття відновлюється та адаптується до нових умов за відсутності людської діяльності. Цей курс забезпечує знання та навички для розуміння всіх аспектів екологічних, соціальних і економічних наслідків діяльності підприємств ядерної енергетики, а також наслідки у разі виникнення аварій (на прикладі ЧАЕС) з використанням принципів системного мислення та міждисциплінарних підходів.

Тип дисципліни: вибірковий

Рік навчання: 1

Семестр:

Кількість кредитів: : 4 (загальна кількість годин - 120; аудиторні години - 50; самостійна робота - 70)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Козак Олена Міланівна, кандидат біологічних наук, старший викладач кафедри екології

Результати навчання: " Розуміти та вміти оцінювати екологічні, соціальні і економічні наслідки діяльності підприємств ядерної енергетики, а також наслідки у разі виникнення аварій на АЕС з використанням міждисциплінарних підходів.
" Уміти пояснювати соціальні, економічні та політичні наслідки впровадження екологічних проектів.
" Демонструвати навички оцінювання непередбачуваних екологічних проблем і обдуманого вибору шляхів їх вирішення.
" Розв'язувати проблеми у сфері захисту навколишнього середовища із застосуванням загальноприйнятих та/або стандартних підходів та міжнародного і вітчизняного досвіду.
" Демонструвати розуміння основних принципів управління природоохоронними діями та/або екологічними проектами.
" Уміти прогнозувати вплив технологічних процесів та виробництв на навколишнє середовище.
" Вміти працювати у складі мультидисциплінарної команди та оцінювати внесок різних точок зору у розробку рішень для складних комплексних проблем.
" Уміти обирати оптимальні методи та інструментальні засоби для проведення досліджень, збору та обробки даних, а також аналізувати та критично оцінювати інформацію.
" Поєднувати навички самостійної та командної роботи задля отримання результату з акцентом на професійну сумлінність та відповідальність за прийняття рішень.


Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Програма та методика проведення курсу націлена на відповідність набутих знань, вмінь та навичок в галузі екології з використанням міждисциплінарного підходу. Зокрема, в рамках курсу розглядаються такі теми: Історія розвитку та сучасний стан атомної енергетики в Україні та світі; Мультидисциплінарні дослідження та методи оцінки наслідків ядерних та радіаційних аварій; Ядерні та радіаційні аварії у світі; Ядерна та радіаційна безпека в Україні та світі; Аварія на Чорнобильській АЕС; Соціально-економічні наслідки аварії на Чорнобильській АЕС; Основні причини та наслідки аварії на Фукусімській АЕС; Радіоактивні відходи; класифікація та дезактивація; Радіоекологічний моніторинг; Біологічна дія іонізуючих випромінювань; Моделі та методи розрахунку доз опромінення людини; Протирадіаційний біологічний захист і радіо -сенсибілізація та післярадіаційне відновлення; Особливості міграції та акумуляції радіонуклідів у довкіллі; Особливості ведення сільського господарства на забруднених радіонуклідами територіях; Відновлення екосистем у зоні відчуження; Чорнобильський радіаційно-екологічний біосферний заповідник; Чорнобиль і його майбутнє.


Рекомендована література: 1. Гудков І.М. Радіобіологія. Підручник для вищ. навчальних закладів. - К.: НУБіП України, 2016. - 485 с. Іл.
2. Environmental Consequences of the Chernobyl Accident and Their Remediation: Twenty Years of Experience : [Report Of The Chernobyl Forum Expert Group 'Environment', Radiological Assessment Reports Series]. - Vienna: IAEA, 2006. - 180 p. / https://www-pub.iaea.org/mtcd/publications/pdf/pub1239_web.pdf
3. Гродзинський Д. М. Радіобіологія: підруч. / Гродзинський Д. М. - К. : Либідь, 2000. - 448 с.
4. Кіцно В. О Основи радіобіології та радіоекології / Кіцно В. О., Поліщук С. В., Гудков І. М. - К.: Хай-Тек Прес, 2008; 2009; 2010. - 320 с.
5. Bazyka D., Sushko V., Chumak A., Chumak V. ,Yanovych L. (Eds.) Health effects of the Chornobyl Accident. Thirty Years Aftermath. Kyiv: DIA, 2016- 524 p.
6. Бронніков В.К. та ін. (уклад.) Атомна енергетика в питаннях та відповідях: довідник / За ред. В.К. Броннікова, С.В. Барбашева. - Острог: Видавництво Національного університету "Острозька академія", 2010. - 128 с.


Форми та методи навчання: Виконання індивідуальних, практичних та групових завдань, обговорення у групі. Проблемно-орієнтоване навчання.

Методи й критерії оцінювання: : рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (лекційні, практичні та семінарські заняття; групові роботи); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська