НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315029

Назва:

Антимонопольна політика



Анотація: Навчальна дисципліна забезпечує фундаментальну теоретичну підготовку бакалавра для забезпечення аналітичної діяльності в економічній сфері на базі набутих знань про закономірності розвитку антимонопольної політики. Завдання навчальної дисципліни полягає у тому, щоб надати майбутньому фахівцеві необхідні знання та практичні навички для його майбутньої професійної діяльності. "Антимонопольна політика" - це нова економічна дисципліна, яка сформувалась у процесі пошуку різними країнами інструментарію активізації захисту конкуренції та недопущення порушень конкурентного законодавства. Ефективний національний ринок здатен функціонувати тільки за умови, коли для його суб'єктів створене належне конкурентне середовище. Розширення сфери конкурентних відносин є необхідною умовою модернізації економіки України. Розвиток конкуренції на товарних ринках посідає важливе місце у системі чинників забезпечення сталого економічного зростання. Завдання захисту конкуренції у підприємницькій діяльності, запобігання зловживанням монопольним становищем на ринках та неправомірному обмеженню конкуренції є вкрай актуальними для України. Навчальна дисципліна спрямована на системний виклад матеріалу щодо теорії та практики антимонопольної політики. Особливістю навчальної дисципліни "Антимонопольна політика" є те, що питання антимонопольної політики розглядаються через призму прикладного вирішення завдань у сфері захисту економічної конкуренції у практиці діяльності Антимонопольного комітету України. Мета навчальної дисципліни "Антимонопольна політика" полягає у поглибленому вивченні та творчому осмисленні здобувачами вищої освіти основних етапів і напрямів розвитку антимонопольної діяльності, формування комплексного уявлення про зміст діяльності, повноваження та завдання органів державної влади у сфері антимонопольної політики, розуміння доцільності прийняття рішень щодо захисту конкуренції в сучасних умовах економічного розвитку. Дисципліна "Антимонопольна політика" розкриває розуміння сутності антимонопольної політики, цілей, мотивів та передумов її виникнення, правового та економічного середовища розвитку.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 4

Семестр: 7

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Ю.М. Уманців, доктор наук, професор

Результати навчання: Головні завдання: вивчення системи повноважень державних органів щодо формування та реалізації антимонопольної політики; проведення економічного аналізу товарних ринків; формування висновків щодо домінуючого (монопольного) становища суб'єктів господарювання на ринку; розуміння механізму функціонування природних монополій та принципів їх державного регулювання.
Програмні компетентності
ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні
ЗК2. Здатність зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя
ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу
ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
ЗК5. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово
ЗК6. Здатність спілкуватися іноземною мовою
ЗК7. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій
ЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел
ЗК9. Здатність до адаптації та дій в новій ситуації
ЗК10. Здатність бути критичним і самокритичним
ЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішення
ЗК12. Навички міжособистісної взаємодії
ЗК13. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо
СК1. Здатність виявляти знання та розуміння проблем предметної області, основ функціонування сучасної економіки на мікро-, мезо-, макро-та міжнародному рівнях
СК2. Здатність здійснювати професійну діяльність у відповідності з чинними нормативними та правовими актами
СК3. Розуміння особливостей провідних наукових шкіл та напрямів економічної науки
СК4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати
СК5. Розуміння особливостей сучасної світової та національної економіки, їх інституційної структури, обґрунтування напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави
СК6. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач
СК7. Здатність застосовувати комп'ютерні технології та програмне забезпечення з обробки даних для вирішення економічних завдань, аналізу інформації та підготовки аналітичних звітів
СК8. Здатність аналізувати та розв'язувати завдання у сфері економічних та соціально-трудових відносин
СК9. Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси
СК10. Здатність використовувати сучасні джерела економічної, соціальної, управлінської, облікової інформації для складання службових документів та аналітичних звітів
СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію
СК12. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію
СК13. Здатність проводити економічний аналіз функціонування та розвитку суб'єктів господарювання, оцінку їх конкурентоспроможності
СК14. Здатність поглиблено аналізувати проблеми і явища в одній або декількох професійних сферах з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: економічний розвиток, політекономія, макроекономіка, макроекономічний аналіз

Зміст дисципліни: Мета навчальної дисципліни "Антимонопольна політика" полягає у поглибленому вивченні та творчому осмисленні здобувачами вищої освіти основних етапів і напрямів розвитку антимонопольної діяльності, формування комплексного уявлення про зміст діяльності, повноваження та завдання органів державної влади у сфері антимонопольної політики, розуміння доцільності прийняття рішень щодо захисту конкуренції в сучасних умовах економічного розвитку. Дисципліна "Антимонопольна політика" розкриває розуміння сутності антимонопольної політики, цілей, мотивів та передумов її виникнення, правового та економічного середовища розвитку. Назва теми 1.Необхідність і сутність антимонопольної політики 2.Дослідження ринку та його структури 3.Оцінка конкурентного середовища 4.Державний контроль за дотриманням антимонопольного законодавства 5.Регулювання концентрації та узгоджених дій 6.Державний контроль у сфері монопольного ціноутворення Регулювання діяльності природних монополій 7.Державне регулювання конкурентного середовища товарних ринків


Рекомендована література: РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА

1. Державне антимонопольне регулювання: підруч.; за ред. В. Д. Лагутіна. Київ: Київ. нац. торг-екон. ун-т, 2015. 480 с.
2. Смирнова К. В. Правове регулювання конкуренції в Європейському Союзі: теорія і практика : монографія. 2-ге вид., доп. Одеса : Фенікс, 2017. 490 с.
3. Смирнова К. В. Основи права конкуренції Європейського Союзу та "європеїзація" конкуренційного права України: навч. посіб. Київ: ВПЦ "Київський університет", 2021. 223 с.
4. Управління у сфері економічної конкуренції: навч. посіб. у 2 т. Том 1; за ред. А. Г. Герасименко. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. 448 с.
5. Управління у сфері економічної конкуренції : навч. посіб. у 2 т. Том 2; за ред. А. Г. Герасименко. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. 352 с.
6. Швидка Т. І. Антимонопольно-конкурентне право: навч. посіб. Харків: Право, 2021. 184 с.
7. Швидка Т. І. Економічна конкуренція: сучасний стан законодавчого забезпечення та перспективи його модернізації : монографія. Харків: Право, 2020. 374 с.
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
1. Офіційний вебпортал парламенту України. Url: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/index
2. Урядовий портал. Url: https://www.kmu.gov.ua
3. Офіційний вебпортал Антимонопольного комітету України. Url: https://amcu.gov.ua
4. Національний банк України. Url: https://bank.gov.ua
5. Офіційний вебпортал Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Url: https://www.nerc.gov.ua/dlya-gromadskosti/zvernennya-gromadyan
6. Офіційний вебсайт Національної комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку. Url: https://nkrzi.gov.ua
7. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Url: https://www.nssmc.gov.ua






Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен). Мінімальний порогів рівень оцінки за роботу у семестрі (допуск до екзамену) складає 30 балів. У разі отримання оцінки "неприйнятно" (нижче 29 балів) студент зобов'язаний повторно вивчити курс. У разі отримання оцінки "незадовільно" студент має право на два перескладання - викладачеві та комісії. При цьому максимальна підсумкова оцінка після перескладання може бути лише на рівні "достатньо". Замість перескладання комісії студент може обрати повторне вивчення курсу. Перерахунок рейтингових показників нормованої 100-бальної університетської шкали оцінювання в національну 4-бальну шкалу та шкалу ЕСТS.

Мова навчання: українська