НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315035

Назва:

Демографія



Анотація: Дисципліна присвячена формуванню системи знань про відтворення населення та його основні закономірності, про демографічні проблеми світу й особливості сучасної ситуації в Україні. Навчальний курс передбачає набуття теоретичних знань та практичних навичок з концептуальних основ формування соціально-демографічної політики, аналізу відтворення населення, оцінки впливу демографічних процесів і структур на соціальний та економічний розвиток тощо. Курс спрямований також на опанування студентами методів соціально-демографічного аналізу й моделювання, оцінки ефективності соціально-демографічної політики.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 2

Семестр: 4

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Курило І.О. проф.,д.е.н.

Результати навчання: ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ
-знання про сучасні закономірності відтворення населення,економічні наслідки демографічної динаміки, засади формування соціально-демографічної політики;
-навички аналізу тенденцій демографічних процесів їх взаємозв'язків з соціально-економічною динамікою;
-вміння оцінювати результативність демографічної політики та демографічні перспективи України і світу
Програмні результати навчання (ПР)
ПР1. Асоціювати себе як члена громадянського суспільства, наукової спільноти, визнавати верховенство права, зокрема у професійній діяльності, розуміти і вміти користуватися власними правами і свободами, виявляти повагу до прав і свобод інших осіб, зокрема, членів колективу.
ПР2. Відтворювати моральні, культурні, наукові цінності, примножувати досягнення суспільства в соціально-економічній сфері, пропагувати ведення здорового способу життя.
ПР3. Знати та використовувати демографічну та економічну термінологію, пояснювати базові демоекономічні концепції
ПР4. Розуміти принципи демографічної науки, особливості функціонування демоекономічної системи
ПР5. Застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для обґрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень (індивідуумами, домогосподарствами, органами державної влади).
ПР7. Пояснювати моделі соціально-демографічних явищ з погляду фундаментальних принципів і знань на основі розуміння основних напрямів розвитку науки.
ПР8. Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та демометричні моделі для вирішення демографічних задач.
ПР9. Усвідомлювати основні особливості сучасної світової та національної демографічної ситуації, соціальної структури, напрямів соціальної, економічної та демографічної політики держави.
ПР10. Проводити аналіз функціонування та розвитку демографічних стратегій, соціальних програм, визначати функціональні сфери, розраховувати відповідні показники які характеризують результативність їх діяльності.
ПР11. Вміти аналізувати процеси державного регулювання соціально-демографічних процесів і відносин.
Р12. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв'язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.
ПР13. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання соціально-демографічних даних, збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні, демографічні та соціальні показники.
ПР14. Визначати та планувати можливості особистого професійного розвитку.
ПР16. Вміти використовувати дані, надавати аргументацію, критично оцінювати логіку та формувати висновки з наукових та аналітичних текстів з економіки та демографії.
ПР18. Використовувати нормативні та правові акти, що регламентують професійну діяльність.
ПР19. Використовувати інформаційні та комунікаційні технології для вирішення соціально-демографічних завдань, підготовки та представлення аналітичних звітів.
ПР22. Демонструвати гнучкість та адаптивність у нових ситуаціях, у роботі із новими об'єктами, та у невизначених умовах.
ПР23. Показувати навички самостійної роботи, демонструвати критичне, креативне, самокритичне мислення.
ПР24. Демонструвати здатність діяти соціально відповідально та свідомо на основі етичних принципів, цінувати та поважати культурне різноманіття, індивідуальні відмінності людей.


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: статистика,економіка праці, економетрика, теорія ймовірності і математична статистика

Зміст дисципліни: Теми 1. ПРЕДМЕТ, ОБ'ЄКТ І МЕТОД ДЕМОГРАФІЇ. ТИПИ ВІДТВОРЕННЯ НАСЕЛЕННЯ. УКРАЇНА НА ТЛІ ДЕМОГРАФІЧНИХ ПРОБЛЕМ РІЗНИХ КРАЇН СВІТУ 2.СОЦІАЛЬНО-ДЕМОГРАФІЧНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ 3.ОСНОВНІ ЕТАПИ І МЕТОДИ АНАЛІЗУ ДЕМОГРАФІЧНИХ ПРОЦЕСІВ 4.СМЕРТНІСТЬ І ТРИВАЛІСТЬ ЖИТТЯ 5.НАРОДЖУВАНІСТЬ, ПЛІДНІСТЬ ТА РЕПРОДУКТИВНА ПОВЕДІНКА 6.ШЛЮБНО-СІМЕЙНІ ПРОЦЕСИ 7.МІГРАЦІЙНИЙ РУХ НАСЕЛЕННЯ


Рекомендована література: ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ТА ІНШІ МАТЕРІАЛИ
1. Стеценко С. Г. Демографічна статистика: підручник. - К.: "Вища школа", 2005. - 463 с.
2. Lundquist J.H., Anderton D.L., Yaukey D. DEMOGRAPHY. The study of human population. (Fourth edition). - Long Grove, Illinois: Waveland Press. 2015. - 497p.
3. World Population Data Sheet, 2021. https://www.prb.org/collections/data-sheets/
4. Пальян З.О. Демографія:навч.посібник. - К.: ВПЦ "Київський університет" - 2014. - 222 с.
5. Костецький Я.І. Соціальна статистика: Навчальний посібник. Тернопіль: Економічна думка, 2011 http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/459/1/%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0.pdf
6. Населення України. Демографічні тенденції в Україні у 2002-2019 рр.: кол. моногр. / НАН України, Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи. Київ, 2020.- 174 с. https://www.idss.org.ua/public
7. Курило І.О. Соціально-економічна структура населення: еволюція, сучасність, трансформації (мон.) - К.:ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України", 2006- 472 с.








Форми та методи навчання: лекції, семінарські та прак-тичні заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Мінімальна кількість набраних упродовж курсу балів для допуску до заліку - 40 балів, максимальна - 80 балів. Наприкінці триместру можуть нараховуватися додаткові бали за 100%-ву відвідуваність занять, активну участь у дискусіях тощо (до 5 балів сумарно). Підсумковий контроль Залік проводиться у вигляді письмової роботи. Залікова робота складається з тестових завдань, які оцінюються таким чином: Відповіді на тестові питання (5 питань) 10 балів Розв'язання задач (2 задачі) 10 балів Всього 20 балів Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 80 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 20 балів (залік). Перерахунок рейтингових показників нормованої 100-бальної університетської шкали оцінювання в національну 4-бальну шкалу та шкалу ЕСТS.

Мова навчання: українська