НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315329

Назва:

Усна історія: теорія, метод, джерело



Анотація: Курс ознайомлює із новим інтегральним методом вивчення та дослідження історії ХХ-ХХІ ст., яким є метод усної історії (Oral History). Студенти оволодіють спеціальними знаннями для поглибленного вивчення та дослідження ретроспективної інформації, опановують методику створення нового історичного джерела, отримують ґрунтовні теоретичні та методологічні знання, які визначають сучасного дослідника новітньої історії як спеціаліста.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: ІІІ

Семестр: додатковий період весняного семестру

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин – 90 год.; аудиторні години – 26 год.; лекції – 16 год.; семінарські заняття – 10 год.; самостійна робота - 64 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Хом'яяк О.В., к.і.н.

Результати навчання: УУ результаті вивчення курсу студент повинен:
Знати: сучасний спектр історіографічних підходів до вивчення феномену пам'яті, аналізу та інтерпретації усних джерел, методологічні основи усноісторичних досліджень.
Вміти: розробляти проблемну тематику та питання до інтерв'ю; проводити та критично аналізувати усноісторичні інтерв'ю; транскрибувати записи інтерв'ю, використовувати джерела усної історії в дослідженнях.
?


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Запропонований курс вивчається синхронно з такими курсами, як "Історія України ХХ ст.", "Історія радянського суспільства", "Історія Європи 1914-1991", "Історія дисиденства", "Спеціальні історичні дисципліні", "Соціологія", "Культурологія" та є узгодженим з іншими нормативними курсами.

Зміст дисципліни: ознайомити студентів з базовими поняттями усної історії; дати уявлення про трансформації усної історії як наукового методу або наукової дисципліни; пояснити зміст понять „усна традиція”,„усноісторичне джерело”, „метод усної історії”, „усноісторичне інтерв’ю”,,,колективна пам ять”,,історична пам’ять”,,„культурна пам ять”; закласти основу практичних навичок у проведенні усноісторичного інтерв’ю, особливостями зберігання, наукового аналізу та публікації аба оприлюднення в ЗМІ.


Рекомендована література: ЗПортелли А. Особенности устной истории // Хрестоматия по устной истории. Пер.сост. ведение, общ. ред. Лоскутовой М.В. - СПб., 2003. - С. 33-40.

Портелли А. Массовая казнь в Ардеатинских пещерах: история, миф, ритуал, символ
// Неприкосновенный запас. - М., 2005. - № 2/3. - С. 463-480.

Томсон А. Чотири зміни парадигм в усній історії // Схід-Захід: Історико-культурологічний збірник. - Вип. 11-12. - Харків, 2008. -С.7- 24.

Grele J. R. Movement without aim: methodological and theoretical problems in oral history // Oral History reader. Ed. by Robert Perks and Alister Thompson. - London and New-York: Routledge, 2003. - P. 38-52.

Грінченко Г. Усна історія:Методичні рекомендації з організації дослідження: для студентів і аспірантів. - Харків, 2007. - 28 с.

Розенталь Г. Цілюща дія розповідання історій: до питання про умови розповідання історій у контексті дослідження та терапії // Схід-Захід: Історико-культурологічний збірник. - 2008. - Вип. 11-12. - С. 42-58.
Грінченко Г.Г. Усна історія: Методичні рекомендації з аналізу наративних інтерв"ю: Для студентів і аспірантів. - Харків, 2008. - 32 с.

Грил Р. Слушайте их голоса: два примера интерпретации устно-исторических інтерв'ю // Хрестоматия по устной истории. Пер.сост. ведение, общ.ред. Лоскутовой М.В. - СПб., 2003. - С. 296-321.

Кісь О. Гендерні аспекти практики усно історичних досліджень: особливості жіночого досвіду, пам'яті і нарації // Суспільні злами і поворотні моменти: макроподії крізь призму автобіографічної розповіді / Упор. О.Р.Кісь, Г.Г. Грінченко, Т.Пастушенко. - Львів.: ІН НАН України, 2014. - C. 11-41.
Грінченко Г., Реброва І., Романова І. Усна історія в пострадянських дослідницьких практиках (на прикладах сучасних Білорусі, України, Росії) // Український історичний журнал. - 2012. - № 4. - С.172-187.

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальні письмові завдання); підсумковий контроль – 30 балів (письмовий залік).

Мова навчання: українська