НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315523

Назва:

Релігійно-культурні традиції на теренах України



Анотація: Пропонований курс надає уявлення про розвиток та взаємодію різноманітних релігійно-культурних традицій, котрі впливали на формування українського світогляду та менталітету. Адже міфологія визначає систему та основні структурно-семантичні параметри національної культури і є її мовою в семіотичному аспекті. Релігія та релігійність виступають не тільки провідними культуромоделюючими чинниками, а й засобами формування сучасного культурно-політичного простору України. У результаті опанування курсу студенти повинні усвідомити взаємозв'язок культури та релігії; вміти визначити базові культурно-релігійні категорії, здійснювати дослідження міфологічних систем (котрі не будучи фактом емпіричного дійсності, стали предметом культурологічної реконструкції) етносів, що мешкали на території України; аналізувати становлення світоглядних підвалин автохтонного східнослов'янського етносу; з'ясувати специфіку адаптації трансплантованої східнохристиянської традиції та її взаємодію із місцевими реаліями; визначати феномен "українське православ'я"; розуміти релігійні системи як певний чинник національного самозбереження (греко-католицизм) та ідентифікації (рідновірство); виявляти іноетнічні релігієтворчі процеси, що проявилися на українських теренах (штундизм у середовищі німецьких колоністів українського Півдня; хасидизм у єврейському середовищі як певна реакція на політичні реалії України відповідної доби; дотичність до світу ісламу у формі його кримсько-татарської філіації тощо); аналізувати вплив радянського "богоборництва" на загальний духовний занепад та виникнення місцевих синкретичних релігійних рухів (на кшталт Великого Білого Братства) в Україні пострадянської доби ; обгрунтовувати роль "релігійного відродження" як чинника самозбереження нації на підставі смислобуттєвих цінностей у спільному культурно-політичному просторі.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 2

Семестр: 3, 4

Кількість кредитів: 7 (загальна кількість годин – 210 год.; аудиторні години – 72 год.; лекції – 40 год.; семінарські заняття – 32 год.; самостійна робота – 138 год.)

Форма контролю: залік, іспит

Викладач(і): кандидат філософських наук, доцент Демчук Р.В.

Результати навчання: полягають у формуванні навичок аналізу витоків, розвитку
та взаємодії різноманітних релігійно-культурних традицій, котрі, певним чином,
вплинули на формування українського світогляду та менталітету. Адже міфологія
визначає систему та основні структурно-семантичні параметри національної
культури і є її мовою в семіотичному аспекті. Релігія та релігійність виступають не
тільки провідними культуромоделюючими чинниками, а й засобами формування
сучасного культурно-політичного простору України.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Археологія та давня культура, Історія української культури.

Зміст дисципліни: дослідження міфологічних систем (котрі не будучи фактом емпіричного дійсності, стали предметом культурологічної реконструкції) праетносів та етносів, що мешкали на території України; аналіз становлення світоглядних підвалин автохтонного східнослов’янського етносу; з’ясування адаптації трансплантованої східнохристиянської традиції та її взаємодію із місцевими реаліями; визначення специфіки феномену “українське православ’я”; позначення релігійних утворень як певного чинника національного самозбереження (греко-католицизм) та ідентифікації (рідновірство); виявлення іноетнічних релігієтворчих процесів, що проявилися на українських теренах (штундизм у середовищі німецьких колоністів українського Півдня; хасидизм у єврейському середовищі як певна реакція на політичні реалії України відповідної доби; дотичність до світу ісламу у формі його кримсько-татарської філіації тощо); демонстрація впливу радянського “богоборницького” атеїзму на загальний духовний занепад та виникнення місцевих синкретичних релігійних рухів (на кшталт Великого Білого Братства) в Україні пострадянської доби ; обгрунтувати позитивну роль “релігійного відродження” як чинника самозбереження нації на підставі смислобуттєвих цінностей у спільному культурно-політичному просторі.


Рекомендована література: Павленко Ю.В. Дохристиянські вірування давнього населення України. –
К.:Либідь, 2000. -322 с.
Історія релігії в Україні. Навчальний посібник. – К:Знання, 1999.-735 с.

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Поточний контроль (60% усне опитування на семінарах, одна письмова робота) . Підсумковий контроль(40% тестові завдання в чотирьох варіантах)

Мова навчання: українська