НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315531

Назва:

Масова культура



Анотація: Конструювання інтелектуального концепту "масова культура" і його двійника-антипода "популярна культура" подається через знайомство із словниками та теоретичними моделями мислителів із різних таборів - ліберального (Ханна Арендт) та неомарксистського (Фредрік Джеймісон та представники британських cultural studies). Зокрема підважуються однозначність і референтність таких концепцій як "маси", "культура", "тотальнісь", "ідеологія", "популярне", "демократичне", які відіграли ключову роль в конструюванні інтелектуального концепту "масова культура". Визначальним для теоретичного підходу, який покладено в основу дисципліни, є твердження Раймона Вільямса: "мас не існує, існує спосіб говорити про людей як про маси". У рамках дисципліни здійснюється практичне освоєння навичок аналізу найбільш концентрованих артефактів культуріндустрії - рекламних повідомлень, спираючись на семіологічно-психоаналітично-марксистський аналіз, розроблений Роланом Бартом та систематизований Джудіт Вільямсон.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 4

Семестр: 8

Кількість кредитів: 4,00 (загальна кількість годин – 120 год.; аудиторні години – 42 год.; лекції – 30 год.; семінарські заняття – 12 год.; самостійна робота – 78 год.)

Форма контролю: іспит

Викладач(і): кандидат філософських наук, старший викладач Брюховецька О. В.

Результати навчання: Орієнтуватись в історичному та теоретичному контексті конструювання інтелектуального концепту "масова культура".
Оволодіти ключовим культурологічним словником таких дослідників як Ханна Арендт, Фредрік Джеймісон та представники британських cultural studies.
Виробити навики аналізувати конкретні явища масової культури на основі застосування критичних стратегій, розроблених в культурології.
У результаті вивчення дисципліни студенти повинні:
Знати: основну проблематику та методологію досліджень масової культури в
контексті соціальних процесів ХХ – ХХІ ст.,
Вміти: застосовувати сучасну критичну методологію аналізу культури до
конкретних проявів та феноменів масової культури: мистецьких творів, продуктів
мас-медіа та культурних практик.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Вступ до теорії культури, Загальна теорія культури

Зміст дисципліни: Огляд конструювання інтелектуальної концепції "масова культура". Поява мас на арені історії: урбанізація, мас-медіа. Модернізація, втрата органічної спільноти. Поетизація натовпу. Едгар Алан По, Шарль Бодлер, Вальтер Беньямін. "Велике невезіння нездатності бути самотнім". "Пасажі" - сон і пробудження, діалектичний образ. Приховування власного виробництва. Матеріальна фантасмагорія. Густав Лебон "Психологія натовну": анонімність, заразність, сугестивність. Афективний поворот і перечитування Лебона. Зигмунд Фройд і критика Лебона. Організовані маси (церква і арміня), лібідінальні інвестиції в лідера, репресовнана гомосексуальність. Теодор Адоно, фройдівське передбачення тоталітарних режимів. Психоаналіз навпаки. Первісний батько орди, перед яким можлива тільки пасивно-мазохістична позиція. Клаус Тевеляйт "Чоловічі фантазії", ідея броньованого тіла. Авторитарна особа і ф-шкала. Мас-медіа. Поява національних спільнот. Бенедикт Андерсон, конструктивістське розуміння нації. Есенціалізм в розумінні нації - від Гегеля до Сталіна. Від масових до нових медіа. Ваймон Вільямс: "мас не існує, існує тільки спосіб говорити про людей як про маси". Два значення слова культура. Маси, тоталітаризм, пропаганда. Концепція тоталітаризму Ханни Арендт і її зв'язок з масовим суспільством. Маси як нове (політичне) явище. Бездомність. Відмінність мас від натовпу. Реальність тоталітарної пропаганди. "Велика спокуса" тоталітаризму. Політичне несвідоме і культура: діалектика ідеології і утопії. Тотальність як принцип розуміння суспільства - інтерпретація культури у Фредріка Джеймісона. Поділ культурних текстів на політичні і неполітичні. "Реприватизація колективного" у Нортропа Фрая. Альтюссерівська критика експресивної каузальності і її модифікація Джеймісоном. Джеймісонівська критика постструктуралізму. Три "сематничні горизонти" інтерпретації за Джеймісоном та відповідні трансформації об'єкту інтерпретації. "Ідеологема". Cultural Studies і дослідження молодіжних субкультур. "Культура звичайна" (Британські cultural studies). Основні напрямки досліджень Cultural Studies. Модель кодування/декодування Стюарта Голла. Чому представники британських cultural studies принципово вживають термін "культура" в множині? Чому представників Бірмінгемського центру не задовольняє термін "молодіжна культура". Культура, субкультура, материнська культура. Відмінність між робітничими субкультурами 50-х і субкультурами середнього класу 60-х (контркультура). "Гегемонія" та ідеологія. Культурний популізм, Cultural Studies і нові медіа. Сучасні афективні економіки: зникнення і поява нових мас? "Культура конвергенції" за Генрі Дженкінсом. Афективний поворот. Зміна ролі медіаіндустрії та аудиторії з приходом "афективної економіки". Макр Андрєєвіч про big data - поява нових мас? Практичне заняття: Робота реклами за Джудіт Вільямсон Передбачає вивчення основних проблем дослідження сучасної культури, місце в них проблематики масової культури, демонстрацію варіативності та критичного потенціалу концепції масової культури. Поява концепцій «культури» та «масової культури», їхні соціальні, політичні і культурні імплікації та трансформації значення; культура як загальні норми чи як поле вираження та містифікації соціального антагонізму; соціальні причини протиставлення «високої» і «масової» культури; основні підходи та школи дослідження «масової культури». Зв'язок ідеології, культури та суспільства. Масова культура як матеріал для вивчення способу життя суспільства та його само-репрезентації. Масове виробництво і споживання культури в соціальному контексті; адміністративний характер культури в період пізнього капіталізму; культурні практики «популярних класів».


Рекомендована література: Арендт, Ханна. Джерела тоталітаризму. К.: Дух і Літера, 2005. С. 354 - 533.
Arendt, Hannah. The Origins of Totalitarianism Cleveland, New Yourk: Meridian Books, 1958. P.305 - 479.
Andrejevic, Mark. The Work That Affective Economics Does. // Cultural Studies, 2011. 25(4-5), 604-620, DOI: 10.1080/09502386.2011.600551
Clarke, John; Hall, Stuart; Jefferson, Tony; Roberts, Brian. Subcultures, Cultures And Class // Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain / ed.by Stuart Hall, Tony Jefferson. London: Routledge, 1993. P. 9 - 74.
Jameson, Fredric. The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. London, New York: Routledge, 2002. P. 1 - 88.
Jenkins, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006. P. 59 - 92.
Williamson, Judith. Decoding Advertisements. Ideology and Meaning in Advertising. - London: Marion Boyars, 2002. 180 p.



Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Поточний контроль (60%) – усне опитування, реферати. Підсумковий контроль(40%) – контрольні завдання.

Мова навчання: українська