НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315565

Назва:

Соціокультурний розвиток людства



Анотація: Осмислення розвитку людства з часів ранньої первісності і до наших днів є метою цього спецсемінару (семінару дослідницького типу). Впродовж V - VI семестрів увага акцентується на стадії формування передумов ранніх цивілізацій (X - III тис. до н. е.), стадії ранніх цивілізацій давнини (III - I тис. до н. е.) та стадії традиційних цивілізацій (поч. I тис. до н. е. - XVI ст.), а також на окремих проблемах, які існують у вивченні соціокультурного розвитку людства. Спецсемінар дозволяє опанувати методологію та методику дослідження первісності, давніх та традиційних суспільств у всіх їхніх проявах.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 3

Семестр: 5,6

Кількість кредитів: 7 (загальна кількість годин - 210 год.; аудиторні години - 76 год.; лекції - 8 год.; семінарські заняття - 68 год.; самостійна робота - 134 год.)

Форма контролю: залік , залік

Викладач(і): ст. викладач Бондарець О.В.

Результати навчання: - володіння головними методами та дослідницькими підходами у культурології (ПРН-01);
- володіння понятійно-категоріальним апаратом культурології, вміння професійно оперувати науковими термінами, прийнятими у фаховому середовищі (ПРН-03);
- вміння працювати з джерельною базою, вміння реферувати, рецензувати й коментувати дослідницьку літературу в різних галузях культури (ПРН-04);
- навички аналізу та інтерпретації гуманітарних текстів (ПРН-05);
- знання історії власної національної та світової культури, співвідношення процесів минулого із сучасністю (ПРН-06);
- впорядковувати множинність емпіричних фактів відповідно до логіки становлення культури; розуміти контекст і причини відповідних культурних процесів та використовувати ці знання у професійній діяльності (ПРН- 07);
- вміти працювати з письмовими, усними, речовими <…> та іншими пам`ятками культури (ПРН-08);
- розуміти і виявляти відмінності в поглядах на різноманітні культурні процеси та артефакти представників різних епох та у різних контекстах (ПРН-09);
- брати участь у плануванні та виконанні наукових досліджень у сфері культурології, презентувати результати досліджень, аргументувати висновки (ПРН-10);
- навички усної наукової, міжособистісної та ділової комунікації <…> (ПРН-11);
- навички самостійного навчання та постійного підвищення фахової компетентності (ПРН-12);
- розуміння суспільної ролі культуролога, вміння популяризувати культурологічні знання (ПРН-13);
- вміння враховувати точки зору, що ґрунтуються на різних світоглядних, конфесійних та соціокультурних засадах (ПРН-14).



Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Вступ до теорії культури; Основні поняття історії культури; Культурологія; Археологія та давня культура.

Зміст дисципліни: V семестр Модуль "ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ СОЦІОКУЛЬТУРНОГО РОЗВИТКУ ЛЮДСТВА" ТЕМА: Теоретичні основи вивчення історії соціокультурного розвитку людства (8 год.) 1.Єдність соціокультурного процесу, його стадійність та поліваріантність. Дискретність та єдність історії людства. Стадії історичного процесу (В.І. Вернадський, П. Тейяр де Шарден, К. Ясперс, А. Вебер, А.Дж. Тойнбі та ін.). Схема стадійної структурації світової історії (за Ю.В. Павленком). Поліваріантний характер розвитку людства. Схід і Захід в світовій історії. 2. Складання найдавніших держав. Категорія "цивілізація": різні підходи до її тлумачення. Історичні центри цивілізаційного розвитку: їх структура та взаємодія. Геополітичний та цивілізаційний погляди на історію. 3. Міждисциплінарний рівень вивчення проблем розвитку світової цивілізації: філософський та інші наукові підходи. Архаїчне розуміння часу та історичного руху: підґрунтя циклічного та лінійного розуміння історії. Філософія історії XX ст.: проблема подолання дихотомії стадійної та циклічної парадигм розвитку людства. Шпенглерівська модель розвитку цивілізацій як апофеоз циклізму. Модель А.Дж. Тойнбі - спроба синтезу лінійної та циклічної моделей. Проблема особи та її ролі в історичному процесі ( К. Ясперс, П. Тейяр де Шарден, А.Дж. Тойнбі). Методологічні підходи до вивчення культурно-історичного процесу: принципи стадійності, полілінійності та цивілізаційної дискретності (за Ю.В. Павленком). Єдність історичних епох та природно-кліматичних періодів на території України і Близького Сходу в голоцені (за М.О. Чмиховим). VI семестр Модуль "СОЦІОКУЛЬТУРНІ ОСНОВИ ПЕРШИХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ, ЦИВІЛІЗАЦІЙНИХ СИСТЕМ ДРУГОЇ ТА ТРЕТЬОЇ ГЕНЕРАЦІЙ" СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 1. Культура і природний фактор (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 2. Давні культури Месопотамії (2 год). СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 3. Стародавні культури Східного Середземномор`я (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 4. Стародавні культури Малої Азії (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 5. Давні культури Кавказу (2 год). СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 6. Давній Єгипет: загальні тенденції та специфіка культурогенезу (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 7. Давні культури Ірану (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 8. Давні культури Центральної Азії (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 9. Давня Індія (2год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 10. Давні культури Китаю (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 11. Культура доколумбової Америки (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 12. Неоліт Європи (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 13. Бронзовий вік Європи (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 14. Крито-Мікенська культура (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 15. Бронзовий вік на території України (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 16. Давні цивілізації: соціокультурні узагальнення (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 17. Соціокультурні основи цивілізаційних систем другої генерації (2 од.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 18. Цивілізації третьої генерації в епоху середньовіччя (2 год.) СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 19. Глобалізація як феномен цивілізаційного розвитку (2 год.)


Рекомендована література: Археология зарубежной Азии /Г.М .Бонград-Левин, Д.В. Деопик, А.П. Деревянко, С.Р. Кучера, В.М. Массон. - Москва; Высшая школа, 1986. - 359 с.
Бухарин М.Д., Ладынин И.А., Ляпустин Б.С., Немировский А.А. История Древнего Востока. - Москва: Дрофа, 2009. - 640 с.
История Древнего мира. Ранняя древность. - Москва: Гл. редакция восточной литературы, 1989. - 471 с.
Космина В.Г. Проблеми методології цивілізаційного аналізу історичного процесую - Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2011. - 310 с.
Кримський С.Б., Павленко Ю.В. Цивілізаційний розвиток людства. - Київ: Фенікс, 2007. - 316 с.
Массон В.М. Первые цивилизации. - Ленинград: Наука, ЛО, 1989. - 276 с.
Мерперт М.Я. Очерки археологии библейских стран. - Москва: ББИ, 2000. - 355 с.
Монгайт А.Л. Археология Западной Европы. Каменный век. - Москва; Наука, 1973. - 356 с.
Монгайт А.Л. Археология Западной Европы. Бронзовый и Железный века. - Москва: Наука, 1974. - 408 с.
Павленко Ю.В. Історія світової цивілізації: соціокультурний розвиток людства: Навч. посібник. - вид. 3-тє. - Київ: Либідь, 2001. - 360 с.
Павленко Ю.В. История мировой цивилизации. Философский анализ. - 2-е нзд. - Киев: Феникс, 2004. - 760 с.
Чмихов М.О. Давня культура: Навч. посібник. - Київ: Либідь, 1994. - 288 с.
A Companion to the Archaeology of the Ancient near East / Edited by D.T. Potts. - Volume 1. - Wiley-Blackwell, 2012. - 1504 p.
Coles J.M., Harding A.F. The Bronze Age in Europe: An Introduction to the Prehistory of Europe c. 2000 - 700 B.C. - Routledge, 2014. - 624 p.
The Oxford History of the Ancient Near East. - Volum 1: From the Beginnings to Old Kingdom Egypt and the Dynasty of Akkad / Edited by Karen Radner, Nadine Moeller and D.T. Potts. - Oxford University Press, 2020. - 804 p.
The Oxford History of the Ancient Near East. - Volum 2: From the End of the Third Millennium BC to the fall of Babylon / Edited by Karen Radner, Nadine Moeller and D.T. Potts. - Oxford University Press, 2022. - 976 p.
The Oxford History of the Ancient Near East. - Volum 3: From the Hyksos to the Late Second Millennium BC / Edited by Karen Radner, Nadine Moeller and D.T. Potts. - Oxford University Press, 2022. - 1000 p.
Trigger Bruce G. Understanding Early Civilizations: A Comparative Study. - Cambridge University Press, 2003. - 758 p.
Yoffee, Norman. Myths of the Archaic State: Evolution of the Earliest Cities, States, and Civilizations. - Cambridge University Press, 2005. - 292 p.


Форми та методи навчання: лекції, семінари, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: - характер засвоєння знання (рівень усвідомлення, міцність запам`ятовування, обсяг, повнота і точність); - якість виявлення знання (логіка мислення, аргументація, послідовність та самостійність викладу, культура мовлення); - ступінь оволодіння відомими способами діяльності, уміннями і навичками застосування засвоєних знань на практиці; - оволодіння досвідом творчої діяльності; - якість виконання письмових робіт (зовнішнє оформлення, темп виконання, ретельність тощо). V семестр * Семінарські заняття: - презентація (за бажанням студента) - 10 балів (не менше 10 слайдів; візуальний ряд має сприяти розкриттю змісту питання семінару; підписи до ілюстрацій; авторські тези; список використаної літератури) - виступи (письмові або усні) - 45 балів (змістовна відповідь - 6 балів; доповнення - 3 бали) - пасивне відвідування - 15 балів (кожне заняття - 1 бал) * Письмова робота** /самостійна робота/ - 10 балів (тест до одного із семінарів на вибір студента: 20 питань, різних за формою, та ключі до них) * Підсумкова контрольна робота - 30 балів (якщо студент має за роботу на семінарах та письмову роботу більше 70 балів, то контрольна робота може бути за бажанням; змістовна відповідь на питання) ________________________________ РАЗОМ: 100 балів VI семестр * Семінарські заняття: - наукова доповідь (за бажанням студента) - 20 балів (на 30 хв.; повне та змістовне розкриття теми, творчий підхід.) - презентація (за бажанням студента) - 10 балів (не менше 10 слайдів; візуальний ряд має сприяти розкриттю змісту питання семінару; підписи до ілюстрацій; авторські тези; список використаної літератури) - виступи на семінарах (усні) - 41 бал (змістовна відповідь - 6 балів; доповнення - 3 бали) - пасивне відвідування - 19 балів (кожне заняття - 1 бал). *Письмова робота** /самостійна робота/ - 10 балів (теза; повне та змістовне розкриття теми, творчий підхід) *Підсумкова контрольна робота - 30 балів (якщо студент має за роботу на семінарах та письмову роботу більше 70 балів, то контрольна робота може бути за бажанням; змістовна відповідь на питання) ________________________________ РАЗОМ: 100 балів

Мова навчання: українська