НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 315834

Назва:

Історія міжнародних відносин (від ІІІ тис.до н.е. - ХVІІІ ст.)



Анотація: Програма навчальної дисципліни «Історія міжнародних відносин (ІІІ тис. до н.е. - ХVІІІ ст. н.е.)» складена відповідно до освітньо-професійної програми «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Предметом вивчення навчальної дисципліни є історичні процеси міжнародних відносин Курс спрямований на формування науково-світоглядних, пізнавальних, інтелектуально розвивальних потреб студента, допомагає сформувати системне бачення міжнародних відносин та зовнішньої політики окремих держав. Предметом вивчення навчальної дисципліни є міжнародні відносини, що розуміються як самостійна історична реальність, котра розвивається за своїми власними законами через становлення та зміну явищ суспільного життя, історичної та політичної реальності. Мета навчальної дисципліни – ознайомити студентів з основними теоретичними підходами до вивчення історії міжнародних відносин, розглянути особливості формування та еволюцію міжнародних відносин між акторами на головних геополітичних аренах древнього світу, середніх віків та періоду модерної (нової) доби, схарактеризувати їх сутність та специфіку, простежити за якісними змінами в системі організації дипломатичної служби в історичній ретроспективі, оцінити внесок видатних політиків і дипломатів у теорію і практику світової дипломатії. Навчальний курс охоплює період від ІІІ тис. до н. е. до ХVІІІ ст. н. е. Особлива увага приділяється історичним періодам становлення міжнародних відносин та аналізу тенденцій їх розвитку, розкриттю змісту ключових понять та концептуальних підходів, на яких базується вивчення нашого предмета, засвоєнню досвіду світової історії та дипломатичної діяльності як невіддільної складової державного організму.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 1, осінній

Кількість кредитів: 5,0 (загальна кількість - 150 годин, лекції - 20 годин, семінари - 30 годин. самостійна робота - 100 годин)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Гриценко Олена Миколаївна, професор, доктор політичних наук

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студенти повинні:
– знати понятійно-термінологічний апарат історії міжнародних відносин;
– знати періодизацію історії міжнародних відносин від ІІІ тис. до н. е. до ХVІІІ ст. н. е.;
– вміти оцінювати сутність зовнішньої політики великих держав та їх вплив на міжнародні відносини в історичній ретроспективі;
– відрізняти головні риси зовнішньої політики держав-акторів міжнародних відносин стародавніх часів, епохи середньовіччя і модерного часу;
– вміти самостійно оцінювати сутність зовнішньої політики великих держав та їх вплив на міжнародні відносини модерного часу;
– продемонструвати опрацювання наукової літератури та історичних джерел;
– розуміти неоднозначність тлумачення різних історичних подій.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Базові знання з курсів Теорія та історія держави, Вступ до регіональних студій, Вступ до спеціальності, Політична географія, Дипломатія: теорія і практика, Дипломатичні комунікації та кореспонденція Теорії міжнародних відносин, Основи політичної аналітики, Основи цивілізаційної теорії

Зміст дисципліни: Тема 1. Вступ до дисципліни «Історія міжнародних відносин». Теоретико-методологічні засади курсу. Джерела теорії міжнародних відносин. (2 год) Тема 2. Міждержавні відносини та зовнішня політика держав Стародавнього Сходу. (2 год) Тема 3. Міжнародні відносини та зовнішня політика держав Античної Греції. (2 год) Тема 4. Рим - від Республіки до Імперії. Особливості зовнішньої політики Стародавнього Риму. Візантія і Римська імперія. Міжнародні відносини Середньовіччя (V–ХVІ ст.). (2 год) Тема 5. Міжнародні відносини в Західній Європі в Х – ХVІ ст. Реформація та Контрреформація в Європі. (2 год) Тема 6. Європа ХVІ – першої половини XVII ст. Формування єдиного європейського політичного простору. (2 год) Тема 7. Міжнародні відносини у Східній, Південно- та Центрально-Східній Європі у XV – першій половині XVII ст. Боротьба європейських держав з Османською імперією. (2 год) Тема 8. Характер та особливості зовнішньої політики і дипломатії європейських держав доби модерного часу (ХVІ–ХVІІІ ст.). Дипломатія європейських держав та держав Східної Європи XVІ - XVII ст. (2 год) Тема 9. Україна в міжнародних відносинах кінця XVI - XVII ст. (2 год) Тема 10. Історія та міжнародні відносини Київської Руси. (2 год)


Рекомендована література: 1. Брусиловська О.І., Коваль І.М. Історія міжнародних відносин (сер. III тис. до н.е. – сер. XVII ст. н.е.). – Навчально-методичний посібник. - Одеса 2013.
2. Григор’єва Т.Ю. Історія дипломатії: від давнини до кінця ХVІІІ століття. – Київ: КМА, 2014.
3. Дейвіс, Норман. Європа: Історія. – К.: Основи, 2001.
4. Зінченко А. Історія дипломатії : від давнини до початку нового часу. Навч. посібник. – Вінниця : Нова книга, 2002.
5. Історія міжнародних відносин. Навч. посібник / Я. Б. Турчин, Р. Б. Демчишак, Т. І. Плазова. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. 140 с.
6. Крижанівський О. П. Історія Стародавнього Сходу : Курс лекцій : Навч. посібник. – К. : Либідь, 1996.
7. Крип'якевич, Іван. Всесвітня історія: у 3 книгах. Книга 2: Середньовіччя і нові часи. – Київ: Либідь, 1995.
8. Рубель В. А. Історія цивілізацій Доколумбової Америки: Навч. посібник. – Київ: Либідь, 2005.
9. Смолій В., Степанков В., Горобець В., Чухліб Т. Дипломатія на «межі світу»: міжнародні відносини та зовнішня політика Української держави (XVII ст. – 1750-ті рр.). Посібник для університетів. – К.: AMENHOTEP, 2016.
10. Hugo Grotius. On the Law of War and Peace. (1625). – Kitchener: Batoche Books, 2001.


Форми та методи навчання: Лекції, поточний контроль у формі опитування на семінарських заняттях, виконання творчих практичних завдань.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 70 балів (участь у семінарських заняттях, виконання завдань самостійної роботи); підсумковий контроль – 30 балів (екзамен)

Мова навчання: українська