НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316349

Назва:

Теорії і методи соціальної роботи



Анотація: У курсі розглядаються ключові традиції та базові наукові підходи теорії соціальної роботи, які сформовані міжнародною та вітчизняною спільнотою дослідників та практиків. Студенти матимуть можливість детально дослідити сутність теорії соціальної роботи, спрямованої на вирішення складних життєвих обставин як конкретного клієнта, так й соціальних груп; ознайомитися з теоріями, які фокусуються на взаємодії та комунікаціях між клієнтами та соціальними агенціями державного й недержавного сектору, а також теоріями, які зосереджені на соціальних змінах, ініційованих представниками громади, громадськими організаціями або соціальними агенціями для різних груп населення. Курс знайомить студентів з основними формами та методами, які використовують соціальні працівники у процесі роботи з клієнтами. У курсі вивчаються особливості індивідуальної та групової, а також роботи в громаді. Окремо розглядається груповий догляд, представництво інтересів, вулична соціальна робота та наснаження клієнтів. У результаті опанування курсу студенти розумітимуть специфіку застосування різних методів у практичній соціальній роботі, їх переваги та недоліки.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 2

Семестр: 3,4

Кількість кредитів: 9

Форма контролю: залік, екзамен

Викладач(і): доц. Романова Н.Ф., ст. викл. Дмитришина Н.А.

Результати навчання: програмними результатами є:
Знання з предметної області:
- у сфері теорії та практики соціальної роботи;
- знання щодо теоретичних основ соціальної роботи, її основних концептів та підходів, пов'язаних з розвитком людини, її соціального становлення та потреб з метою профілактики й вирішення складних життєвих обставин;
- знання у науковій площині, які пов'язані із соціальними дослідженнями щодо становища населення та його потреб.
вміє:
- продемонструвати знання та розуміння основних концепцій та теорій у сфері соціальної роботи;
- застосовувати набуті знання на практиці;
- визначати характерні проблеми, пов'язані з викликами та проблемами різних категорій населення у складних життєвих обставинах;
- демонструвати навички комунікацій, оприлюднення та презентації практичних результатів своєї роботи.
- оцінювати ситуацію та визначати, відповідно до теоретичних підходів, визначати різні види втручання з метою вирішення складних життєвих обставин отримувачів соціальних послуг;
- надавати необхідну теоретичну інформацію щодо класифікації теорії соціальної роботи та їх основних груп й положень.
- опрацьовувати іноземні та україномовні літературні джерела;
- визначати основні тези теоретичних підходів та оприлюднювати серед спеціалістів у сфері соціальної роботи з метою їх популяризації.
- знання щодо практики соціальної роботи, її різноманіття, основних форм та методів втручання та вирішення складних життєвих обставин клієнтів;
- знання у науковій площині, які пов'язані із соціальними дослідженнями щодо становища населення та його потреб.
- продемонструвати знання та розуміння методів, форм у сфері соціальної роботи;
- застосовувати набуті знання на практиці;
- визначати характерні проблеми, пов'язані з викликами та проблемами різних категорій населення у складних життєвих обставинах;
- демонструвати навички комунікацій, оприлюднення та презентації практичних результатів своєї роботи.
- оцінювати ситуацію та визначати види втручання відповідно до складних життєвих обставин отримувачів соціальних послуг з метою їх вирішення;
- надавати необхідну теоретичну інформацію щодо класифікації методів та форм соціальної роботи.



Спосіб навчання: аудиторне

Зміст дисципліни: Впродовж навчання студенти ознайомляться з базовими концепціями становлення й розвитку теорій соціальної роботи та їх основоположниками; розглянуть сучасну класифікацію за групами, основні характеристики та умови застосування у площині практики із різними групами отримувачів соціальних послуг; сформують уміння оперувати набутими знаннями при розв'язанні кейсів та інших ситуативних завдань, пов'язаних із сферою соціальної роботи. Мета вивчення дисципліни - набуття студентами знань про загальні засади соціальної роботи, отримання цілісного бачення щодо базових теорій соціальної роботи та методів індивідуальної й групової соціальної роботи та роботи в громаді; ознайомлення з об'єктами та суб'єктами соціальної роботи та набуття практичних навичок щодо застосування отриманих знань у практичній діяльності соціального працівника; набуття студентами знань про основні уявлення про методи, форми, технології соціальної роботи, умінь щодо їх практичного застосування у роботі соціального працівника із різними групами клієнтів. Впродовж навчання студенти ознайомляться з базовими концепціями розвитку методології соціальної роботи; розглянуть сучасну класифікацію методів та форм соціальної роботи відповідно до рівнів роботи з клієнтами; сформують уміння оперувати набутими знаннями при розв'язанні кейсів та інших ситуативних завдань, пов'язаних із сферою соціальної роботи.


Рекомендована література: Семигіна Т. Сучасна соціальна робота. Київ: Академія праці та соціальних відносин, 2020. - 276 с. Режим доступу: http://knowledge.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/ModernSW.pdf
Соціальна справедливість і Coronavirus-19: аналіз наслідків для добробуту/ Режим доступу: https://cedos.org.ua/uk/articles/sotsialna-spravedlyvist-i-koronavirus-analiz-naslidkiv-dlia-dobrobutu
Теорія та практика соціальної роботи : навчальний посібник / О. Г. Карпенко, Н. Ф. Романова. - К.: Видавничий Дім "Слово", 2015. - 408 с.
THEORIES and methods of social work: exploring different perspectives / edited by Vesna Lesko?ek.- Ljubljana : Faculty of Social Work, 2009 (213 p.)
Social Work Techniques. Доступно з : http://info.dhhs.state.nc.us/olm/manuals/dsb/ILS/man/Appendix_E.htm
Social work/ http://www.unesco.org/education/mebam/module_3.pdf
Лукашевич М.П., Минович І.І., Пінчук І.М. Соціальна робота в Україні: теоретико-методичні засади. - К.: МАУП, 2001, 126 с.


Форми та методи навчання: лекції, семінари, практичні

Методи й критерії оцінювання: За результатами роботи в семестрі та складання заліку та екзамену якість підсумкових знань студента оцінюється за рейтинговою системою та трансформується в національну шкалу та шкалу ЕСТS

Мова навчання: українська