НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316356

Назва:

Студії соціальних взаємодій



Анотація: Попри поліпарадигмальність соціологічної науки, більшість науковців визнає соціальні взаємодії системоутворюючим елементом соціуму. У курсі здійснюється детальний розгляд еволюції соціальної взаємодії як особливої форми активності, її основних структурних елементів, перебігу та наслідків. При цьому у фокусі уваги знаходяться узгодження статусних характеристик індивіда, їхній вплив на його особистість, чинники ефективності взаємодії, контроль за перебігом взаємодії, викривлення картини реальності при взаємодії, ірраціональні елементи соціальної взаємодії, неочікувані результати соціальних взаємодій і засоби подолання труднощів у процесі взаємодії. Розгляд результатів емпіричних досліджень окремих аспектів соціальних взаємодій доповнено зверненням до оригінальної методології проведення таких розвідок.

Тип дисципліни: вибіркова, професійної та практичної підготовки

Рік навчання: 3

Семестр: 6

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 120, з них лекцій - 20, семінарів - 20, самостійної роботи - 80; кредитів ЄКТС - 4

Форма контролю: залік

Викладач(і): кандидат соціологічних наук, доцент Ліна Малиш

Результати навчання: після опанування дисципліни студент повинен знати основні теоретичні здобутки досліджень соціальних взаємодій у соціальних науках та основні методи вимірювання особистісних рис індивідів, які зумовлюють перебіг процесів взаємодії, а також вміти застосовувати основні підходи до вивчення соціальних взаємодій до аналізу соціальних процесів та явищ; проводити соціологічне дослідження рис індивідів, які визначають перебіг процесу взаємодії та процесів групової динаміки; аналізувати вторинні дані досліджень соціальних взаємодій; оцінювати якість інформації, поданої у публікаціях; презентувати дані досліджень у галузі соціальних взаємодій.

Спосіб навчання: денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: обов'язкові знання з загальної соціології, бажані знання з методології соціологічних досліджень.

Зміст дисципліни: Попри поліпарадигмальність соціологічної науки, спільним для більшості дослідників, які працюють у її царині, є визнання соціальних взаємодій як засадничих для існування суспільства. У курсі здійснюється детальний розгляд еволюції соціальної взаємодії як особливої форми активності, її основних структурних елементів, передумов її результативності та подальших наслідків. При цьому у фокусі уваги знаходяться ускладнення інституціоналізації різних форм взаємодій (статусна несумісність, маргінальні статуси), вплив окремих статусних характеристик індивіда на його особистість (мастерстатус, професійні деформації), здібності та особистісні риси як підґрунтя ефективності взаємодії (емпатія, емоційний інтелект, самоефективність, тривожність, локус контролю), викривлення картини реальності при взаємодії (помилки каузальної атрибуції, групове мислення, конформізм), неочікувані результати соціальних взаємодій (парадоксальні дії, чорний лебідь) та засоби подолання труднощів у процесі взаємодії.


Рекомендована література: " Будон Р. Место беспорядка / Раймон Будон. - М.: Аспект Пресс, 1998. - 284 с.
" Гіденс Е. Соціологія / пер. з англ. Віктора Шовкуна, Анатолія Олійника; наук. ред. Ольга Іващенко - К.: Основи, 1999. - 726 с.
" Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / пер. с англ. Антонины Исаевой. -М.: АСТ, Хранитель, 2008. - 480 с.
" Гофман И. Символы классового статуса / Гофман Ирвинг // Логос. -2003- № 4-5 (39) - С.42-53.
" Линтон Р. Статус и роль // Человек и общество. Хрестоматия. / Под ред. С.А.Макеева. - К.: Ин-т социологии НАН Украины, 1999. - С. 29-37.
" Майерс Д. Дж. Социальная психология / Дэвид Дж. Майерс / пер. англ З. Замчук. - Санкт-Петербург: Питер, 2013. - 800 с.
" Штомпка П. Социология. Анализ современного общества / пер. с польск. С.М. Червонной. - М.: Логос, 2005. - 664 с.
" Ajzen I. Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behavior / I Ajzen // Journal of Applied Social Psychology. - 2002. - Vol.32, №4. - P. 665-683.
" Hein J. International migrants or welfare clients: the selection of a master status for Indochinese refugees by American voluntary agencies / J. Hein - Journal of Sociology and Social Welfare, 1993 - Vol.20, № 1 - Р. 115-130.
" Miethe T.D. Gang membership and criminal processing: A test of the "master status" concept / TD Miethe, RC McCorkle // Justice Quarterly.- 1997 - Vol.14, № 3. - P.407-427.
" Polyakova O. The Structure of Professional Deformation / Olga Polyakova // Procedia - Social and Behavioral Sciences - 2014. - Vol. 146. - P. 420-425.
" Shin H. Relationships between coping strategies and burnout symptoms: A meta-analytic approach / H. Shin, Y.M. Park, J.Y. Ying, B. Kim, H. Noh, S.M. Lee // Professional Psychology: Research and Practice - 2014. Vol. 45, №1. - P.44-56.


Форми та методи навчання: лекції, семінари, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: протягом курсу застосовується рейтингова оцінка (у балах, за 100-бальною шкалою) результатів праці слухачів курсу.

Мова навчання: українська