НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316365

Назва:

Соціологія молоді



Анотація: Курс "Соціологія молоді" спрямовано на розкриття особливостей поведінки специфічної соціально-демографічної групи, яка перебуває на важливому етапі становлення соціальних та професійних очікувань, ролей і статусів, інтерналізації норм і цінностей, сімейної та позасімейної соціалізації, що знаходить відбиток у специфічних молодіжних формах поведінки і свідомості, в поняттях молодіжної субкультури та ін. Під час вивчення курсу студенти зможуть ознайомитись з дослідженнями молоді як суспільної групи, її місцем та роллю у соціальній структурі, процесом становлення особистості, впливом соціальних відмінностей на вибір професії і на соціальне просування молоді, професійним самовизначенням молоді та його впливом на систему ціннісних орієнтацій, особливостями ставлення молоді до праці, особливостями молодіжної сім'ї тощо.

Тип дисципліни: вибіркова навчальна дисципліна

Рік навчання: 2

Семестр:

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 90, з них: лекційних годин - 16, семінарських - 14, самостійної роботи - 60; кредитів ЄКТС - 3,0

Форма контролю: залік

Викладач(і): кандидат соціологічних наук, доцент Бондар Вікторія Семенівна

Результати навчання: після проходження курсу студенти повиннi знати: основні теоретичні підходи і концепції соціології молоді; особливості основних методологічних та методичних підходів вивчення молоді як соціального феномену; дослідницькі стратегії у вивченні молоді; особливості і специфіку положення молоді у соціальних інституціях суспільства. А також повиннi вміти: описати дослідницькі стратегії соціологічного дослідження молоді; проаналізувати соціальні проблеми молоді у швидкоплинному сучасному суспільстві; розкрити напрямки молодіжної політики суспільства; застосувати отриманні знання до вироблення основних напрямків молодіжної політики.

Спосіб навчання: денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс є логічним продовженням у вивченні таких дисциплін як: "Загальна соціологія - 1", "Загальна соціологія - 2", "Історія соціології - 1", "Історія соціології - 2", "Демографія" і спрямовано на поглиблення знань з різноманітних форм конкретних соціальних відносин.

Зміст дисципліни: мета курсу полягає у розкритті ролі і місця молоді у соціальному розвитку суспільства, у всіх сферах життєдіяльності, шляхів включення її у соціальне управління та самоуправління. Курс спрямовано на ознайомлення студентів з соціологією молоді як самостійною галуззю соціологічного знання, яка досліджує, спираючись на теоретичні та емпіричні уявлення сучасної соціології, молодь як окрему соціальну спільноту, а також тісний зв'язок її з іншими галузями соціологічного знання через включеність молоді у різноманітні форми конкретних соціальних відносин. Значення курсу полягає в тому, що він репрезентує студентам молодь як окрему соціальну спільноту, надає можливість з'ясування її місце та роль в соціальній структурі суспільства, знайомить зі специфікою процесу становлення особистості, дає можливість з'ясувати вплив соціальних відмінностей на вибір професії і на соціальне просування молоді, знайомить з особливостями ставлення молоді до праці, надає можливість з'ясувати особливості феномену молодіжної культури та субкультури, причини та форми девіантної поведінки сучасної молоді, а також знайомить з сучасним станом державної молодіжної політики країни. У такий спосіб після проходження курсу студенти володітимуть основами знань, які вони зможуть самостійно розвивати далі у власній дослідницькій роботі.


Рекомендована література: Основна:
1. Головатый Н.Ф. Социология молодежи: курс лекций. - К.: МАУП, 1999. - 224 с.
2. Ковалева А.И. Социология молодежи: теоретические вопросы. - М.: Социум, 1999.
3. Молодь України у дзеркалі соціології. - К.: УІСД, 2001.
4. Омельченко Е.Л. Молодежные культуры и субкультуры. - М.: Ин-т социологии РАН, 2000.
5. Социология молодежи: Учебное пособие / Под ред. проф. Ю.Г. Волкова. - Ростов-н/Д.: Феникс, 2001. - 576 с.
6. Черниш, Н. Й. Соціологія молоді та основи державної молодіжної політики в Україні - К.: Редакційно-видавничий відділ Інституту державного управління і самоврядування при Кабінеті Міністрів України, 1994.
Додаткова:
12. Альперович В. Социальная геронтология: пожилым и молодым о старости и старении. - Ростов-н/Д: Феникс, 1997.
13. Безрукова О.Н. Социология молодежи: Учебно-методическое пособие. Факультет социологии СПбГУ. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2004. - C. 3-32.
14. Бондар В.С. Вибір та зміна соціальної позиції молоддю великого міста: Автореф. дис. канд. соц. наук: 22.00.03 / НАН України; Інститут соціології. - К., 2000.
15. Вишневский Ю.Р., Рубина Л.Я. Социальный облик студенчества 90-х годов // Социологические исследования, 1997. - №10. - С.56-69.
16. Вишневский Ю.Р., Шапко В.Т. Социология молодежи - на пути к интегральному подходу. - www.isras.ru.
17. Зборовский Г.Б., Шуклина Е.А. Профессиональное образование и рынок труда // Социологические исследования, 2003. - №4.
18. Інтеграція молоді в сучасні економічні відносини: щорічна доповідь Президентові України, Верховній Раді України, Кабінету міністрів України. - К.: Український ін-т соціальних досліджень, 2001.
19. Ильин В.И. Быт и бытие молодежи российского мегаполиса: социальная структурация повседневности общества потребления. - СПб.: Интерсоцис, 2007. - С.67-80, 165-376.
20. Константиновский Д.Л. Молодежь 90-х: самоопределение в новой реальности: профессиональные ориентации российских старшекласников. - М.: Центр социологии образования РАО, 2000.
21. Крухмалева О.В. Современные тенденции в получении образовательных услуг // Социологические исследования, 2001. - №9.
22. Луков В.А. Особенности молодежных субкультур в России // Социологические исследования, 2002. - №10. - С.79-87.
23. Луков Вал.А Теории молодежи: Междисциплинарный анализ: науч. монография [Текст] / Вал. А. Луков. - М.: "Канон+" РООИ "Реабилитация", 2012. - С.116-367, 386-457.
24. Малиш Л.О. Українська освіта на порозі третього тисячоліття: загальний стан, проблеми та перспективи // Наукові записки НаУКМА. - Т.83: Соціологічні науки. -- 2008. - С.26-35.
25. Мкртчян Г.М. Стратификация молодежи в сферах образования, занятости и потребления // Социологические исследования, 2000. - №12. - С.42-50.
26. Молодежная субкультура / Одесский гос. ун-т им. И. И. Мечникова. - Одесса: Астро-Принт, 1999.
27. Молодь і дозвілля: теорія, методика і практика роботи з підлітками та молоддю за місцем проживання. - К.: А.Л.Д., 1996.
28. О предмете социологии молодежи. - [ электронный ресурс].
29. Оксамитна С.М. Міжгенераційна освітня мобільність у розрізі трьох вікових когорт населення сучасної України // Наукові записки НаУКМА. - Т.58: Соціологічні науки. -- 2006. - С.58-65.
30. Оксамитная С.Н. Образование: новые тенденции воспроизводства традиционного неравенства // Новые социальные неравенства. - К.: Ин-т социологии НАНУ, 2006. - C.116-147.
31. Оксамитна С., Патракова А. Ієрархія престижності професій і занять // Українське суспільство 1992-2007. Динаміка соціальних змін. - К.: Ін-т соціології НАНУ, 2007.
32. Омельченко Е.Л. Стилевые профили трудовых стратегий молодых специалистов и специалисток в фокусе гендерных различий // Социологические исследования, 2002. - №11. - С.36-48.
33. Павловський В.В. Ювентология: проект интегративной науки о молодежи. - М.: Академический проект, 2001.
34. Перепилиця М.П. Державна молодіжна політика в Україні (регіональний аспект). - К.: Український ін-т соціальних досліджень, Український центр політичного менеджменту, 2001.
35. Пузанова Т.В., Борисенкова П.А. Студенты в начале и в конце ХХ века: Опыт сравнительной характеристики // Социологические исследования, 2001. - №7.
36. Руденко Т.Т., Савелов А.Р. Специфика положения молодежи на рынке труда. - Социологические исследования, 2002. - №5.
37. Руткевич М. Н. Социология образования и молодежи. - М.: Гадарики, 2002.
38. Социальное расслоение возрастной когорты. Выпускники 80-х в постсоветском пространстве - М.: Институт социологии РосАН, 1997.
39. Социология молодежи : учебник / под ред. В.Н. Кузнєцова - М.: Гардарики, 2005. - С.40-104, 185-241, 283-321.
40. Чупров В.И. Молодежь в общественном воспроизводстве: проблемы и перспективы. - М.: РИЦ ИСПИ РАН, 2000.
41. Шабанов Л.В. Социально-психологические характеристики молодежных субкультур: социальный протест или вынужденная маргинальность. - Томск: Томский государственный университет, 2005. - 399 с.
42. Щеглова С.Н. "Своя" комната как артефакт молодежной субкультуры // Социологические исследования, 2003. - №3.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття; індивідуальні консультації; самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни визначається за 100-бальною шкалою і складається з оцінки за роботу протягом семестру та з оцінки за екзамен. Максимальна оцінка за роботу у семестрі - 70 балів: максимальна оцінка за володіння теоретичним матеріалом - 39 балів (5 теоретичних питань (простих) по 5 бали та 2 теоретичні питання (ускладнені) по 7 бали); максимальна оцінка за виступ з презентацією з однієї з тем для самостійної роботи за темами курсу - 10 балів (1 виступ); максимальна оцінка за творчу роботу у вигляді есе - 21 балів (1 есе на 21 бал). До екзамену допускаються студенти, які отримали за роботу у семестрі не менше 40 балів. Максимальна оцінка за екзамен - 30 балів.

Мова навчання: українська