НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316370

Назва:

Візуальна соціологія: соціальна пам`ять та національна ідентичність



Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 4

Семестр: 8

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 120, з них лекцій - 20, семінарів - 20, cамостійної роботи - 80; кредитів ЄКТС - 4,0.

Форма контролю: залік

Викладач(і): кандидатка соціологічних наук, доцентка Тамара Марценюк

Результати навчання: Після вивчення матеріалів курсу студенти зможуть:
- пояснювати основні поняття курсу, розвинути концептуальний апарат із ґендерних студій загалом і феміністичних студій зокрема;
- ідентифікувати ознаки фемінізму як суспільного руху та методологічного підходу в соціальних науках;
- формулювати причини та наслідки виникнення основних феміністичних течій (так званих "хвиль фемінізму") для західних суспільств;
- висловлювати та аргументувати власну позицію стосовно різноманітних проявів фемінізму як суспільного руху чи соціальної теорії;
- окрім того, передбачається, що курс спонукає студентів бути більш ґендерно чутливими та толерантними у ставленні до оточуючих.


Спосіб навчання: денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: "Вступ до гендерних студій"

Зміст дисципліни: Метою курсу є соціологічний аналіз фемінізму як суспільного руху та методологічного підходу в соціальних науках. Основне завдання курсу полягає в ознайомленні слухачок і слухачів із становленням і розвитком основних феміністичних ідеологій та відповідних організаційних форм у світі загалом і в Україні зокрема, розмаїттям напрямків фемінізму і соціальних проблем, які вони намагаються розв'язати, успішними ініціативами жіночого руху задля забезпечення рівних прав і можливостей для жінок у світі, а також із феміністичною методологію у соціологічних дослідженнях. У курсі вивчатимуться особливості становлення як "класичного" феміністичного руху (так званих трьох хвиль фемінізму), так і сучасних напрямків цього суспільного руху в контексті проблематизації низки інших суспільних ієрархій (фемінізм Третього світу тощо). Окрім того, даний курс передбачає розгляд дискусій щодо ролі феміністичної методології у соціології загалом, розвитку теорії ґендера і забезпеченні ґендерної рівності зокрема.


Рекомендована література: Основна
1. Батлер Дж. Гендерний клопіт / ред. перекладу М. Дмитрієва. - К.: Ентіс, 2003.
2. Бовуар С. Друга стать / перекл. Н. Воробйової, П. Воробйова, Я. Собко: в 2 т. - К.: Основи, 2017.
3. Богачевська-Хом'як М. Націоналізм і фемінізм: провідні ідеології чи інструменти для з'ясування проблем? // Гендерний підхід: історія, культура, суспільство / під ред. Л. Гентош, О. Кісь. - Львів: ВНТЛ-Класика, 2003. - С. 166-181.
4. Брайсон В. Политическая теория феминизма / Пер. с англ. О. Липовской и Т. Липовской. - М.: Идея-Пресс, 2011.
5. Відомі жінки в історії України, Музей історії жіноцтва, жіночого і гендерного руху.
6. Галберстам Дж./Дж. Низька теорія (передмова до книжки "Квір-мистецтво неуспіху") / переклад М. Маєрчик // Критики феміністична. - Грудень 2016. - № 1.
7. Гуж О. де. Декларация прав женщины и гражданки / Перевод с англ. Н.А.Тимохиной, О.Б.Сомовой, Э.В.Пашковского, А.Н.Алексеевой, редакция Т.А.Черноверской.
8. Дэвис А. Расизм и миф о черном насильнике // Антология гендерной теории. Сб. пер. / Сост. Е. Гапова, А. Усманова. - Минск: Пропилеи, 2000. - С. 190-217.
9. Еренрайх Б. Дівчина на замовлення // Спільне: журнал соціальної критики. - 2013. - № 6. - С. 60-69.
10. Энгельс Ф. Семья (Раздел ІІ) // Происхождение семьи, частной собственности и государства // Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения, Изд. 2-е. - М.: Государственное издательство политической литературы, 1961. - Т. 21. - С. 34-85.
11. Жіночі студії в Україні: жінка в історії та сьогодні [О. Луценко, Л. Смоляр, О. Кривоший, О. Маланчук-Рибак, Л. Стефаненко та ін.] / за ред. Л. Смоляр. - Одеса: АстроПринт, 1999. - 440 с.
12. Женская устная история: Гендерные исследования. Ч. 1 / Сост. А. Пето. - Б.: Центр издательского развития, 2004.
13. Кісь О. Дефініції фемінізму // Незалежний культурологічний часопис "Ї". - 2000. - № 17. - С. 14-21.
14. Кобченко К. Жіночий університет Святої Ольги: Історія Київських вищих жіночих курсів. - К.: МП Леся, 2007. - 271 с.
15. Коллонтай А. Советская женщина - полноправная гражданка своей страны // Избранные статьи и речи. - М.: Политиздат, 1971. - С. 378-383.
16. Маєрчик М. Феміністична політична теорія як основа гендерної політики (Розділ 11) // Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової [3 видання, випр. і доп.]. - К.: Критика, 2017. - С. 179-186.
17. Павличко С. Фемінізм / [упор. та передмова В. Агеєвої]. - К.: Основи, 2002. - 322 с.
18. Синчак О. За рівність мовну й позамовну // Спільне. - Квітень 2011.
19. Сміт Ш. Енгельс і походження пригноблення жінок // Спільне: журнал соціальної критики. -2013. - № 6 (Гендер і праця). - С. 43-56.
20. Ткаченко К. За рівність у мові та за її межами // Спільне. - Квітень 2011.
21. Уолстоункрафт М. В защиту прав женщины // Феминизм: Проза, мемуары, письма. - М., 1992. - С. 26-39.
22. Фридан Б. Загадка жественности / пер. с англ. - М.: Прогресс, 1993.
23. Хто боїться фемінізму? Погляд по той бік реакції / за ред. Е. Оуклі та Дж. Мітчелл / пер. з англ., наук. ред. Є.Г. Виноградова. - Львів: Ахілл, 2005.
24. Ювал-Дейвіс Н. Жінки, етнічність та набуття сили / влади // Хто боїться фемінізму? Погляд по той бік реакції / за ред. Е. Оуклі та Дж. Мітчелл / пер. з англ., наук. ред. Є.Г. Виноградова. - Львів: Ахілл, 2005. - С. 109-134.
25. Я - феминистка. Вы хотите об этом поговорить? Сборник феминистких автобиографических текстов / ред. М. Сабунаева. - СПб., 2011. - 192 с.
26. Freedman E.B. The Historical Case for Feminism // No Turning Back: The History of Feminism and the Future of Women. - NY.: Ballatine Books, 2002. - P. 1-13.
27. Lorber J. The Variety of Feminisms and Their Contribution to Gender Equality // Gender Inequality: Feminist Theories and Politics. - Los Angeles: Roxbery Publishing Company, 1998. - P. 1-14.
28. Mann S.A. Doing Feminist Theory: From Modernity to Postmodernity. - 1st edition. - NY.: Oxford University Press, 2012. - 475 p.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття; самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни визначається за 100-бальною шкалою і складається з оцінки за роботу протягом семестру та з оцінки за групову залікову роботу. Максимальна оцінка за роботу у семестрі - 70 балів: максимальна оцінка за роботу на семінарах - 30 балів; максимальна оцінка за контрольні роботи за прочитаними джерелами - 40 балів (2 контрольні роботи по 20 балів максимум кожна). До заліку допускаються студенти, які отримали за роботу у семестрі не менше 40 балів. Максимальна оцінка за залік у форматі есе, яке пишеться вдома протягом семестру - 30 балів.

Мова навчання: українська