НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316377

Назва:

Соціальні проблеми України і світу



Анотація: Курс є міждисциплінарним і стосується як соціології, так і зав'язків із громадськістю. Метою курсу є вивчення низки суспільних проблем людства (наприклад, бідності і безробіття, злочинності і каральної системи, явищ расизму, ксенофобії, торгівлі людьми, гендерно-обумовленого насильства, екологічних проблем тощо). Основне завдання курсу полягає у критичному аналізі перерахованих явищ та обговоренні можливих рішень щодо покращення ситуації через комунікаційні мультимедійні кампанії. Емпіричним матеріалом курсу виступають дані соціологічних досліджень, міжнародних звітів, окремі приклади (case studies) соціальних проблем в Україні, західних суспільствах та в країнах Третього світу.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 4

Семестр: 7

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 120, з них лекцій - 20, семінарів - 20, cамостійної роботи - 80; кредитів ЄКТС - 4,0.

Форма контролю: залік

Викладач(і): кандидатка соціологічних наук, доцентка Тамара Марценюк, аспірантка кафедри педагогіки, старша викладачка кафедри звязків із громадськістю Анастасія Нуржинська

Результати навчання: після проходження курсу студенти повиннi знати: ключові поняття, підходи, результати соціологічних досліджень з таких соціальних проблем як ксенофобія та расизм, гендерне насильство, екологічні проблеми, бездомність і житлові проблеми, питання освіти та охорони здоров'я, ув'язнення і покарання тощо; а також розуміти який вплив комунікація може відіграти у вирішенні цих проблем за допомогою зміни ставлення або поведінки відповідних груп суспільства. А також повиннi вміти: здійснювати базовий аналіз та інтерпретацію соціальних проблем в Україні; критично сприймати повідомлення у ЗМІ щодо соціальних питань; розроблювати комунікаційні стратегії та кампанії з соціально важливих тем.

Спосіб навчання: денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: "Соціальна структура суспільства".

Зміст дисципліни: Курс є міждисциплінарним і стосується як соціології, так і зав'язків із громадськістю. Метою курсу є вивчення низки суспільних проблем людства (наприклад, бідності і безробіття, злочинності і каральної системи, явищ расизму, ксенофобії, торгівлі людьми, гендерно-обумовленого насильства, екологічних проблем тощо). Основне завдання курсу полягає у критичному аналізі перерахованих явищ та обговоренні можливих рішень щодо покращення ситуації через комунікаційні мультимедійні кампанії. Емпіричним матеріалом курсу виступають дані соціологічних досліджень, міжнародних звітів, окремі приклади (case studies) соціальних проблем в Україні, західних суспільствах та в країнах Третього світу.


Рекомендована література: Основна література:
1. Агропромисловість наступає: жінки та навколишнє середовище. Соцільно-гендерний вплив агропромислових об'єктів на сільських жінок. Звіт за результатами дослідження / [кер. дослідж. Т. Марценюк ; коорд. дослідж. від НЕЦУ В. Марцинкевич, Н. Коломієць; НЕЦУ]. - К., 2015. - 35 с.; коротка версія звіту укр., англ.
2. Брайчевська О., Волосюк Г., Малиновська О., Пилинський Я., Попсон Н., Рубл Б. "Нетрадиційні" іммігранти у Києві. - К.: Стилос, 2003. - Розділ 1, с. 22-86.
3. Волосевич І., Коноплицька Т., Костюченко Т., Міханчук Д., Марценюк Т. Дослідження поширеності насильства щодо дівчат та жінок. - К., 2014. - 57 с.
4. Грига І., Кабаченко Н. Розуміння бездомності: підходи до вивчення // Соціальна робота і охорона здоров'я (Магістеріум). - Вип. 15. - 2004. - С. 4-10.
5. Деякі аспекти права на захист від дискримінації та боротьби з расизмом і ксенофобією // Комплексне дослідження стану прав людини в Україні "Права людини в Україні - 2008". Узагальнена доповідь правозахисних організацій // http://www.khpg.org.ua/index.php?id=1245855623
6. Кобзін Д. О., Черноусов А. М. Нетолерантна діяльність та організації в Україні. Результати соціологічного дослідження. - Харків, ХІСД. - 2008.
7. Маларек В. Наташі: сучасна світова секс-торгівля / переклад з англ. В. Морозова. - К, 2004. - С. 7-36, 107-126, 195-220, 271-284.
8. Марценюк Т. Гендер для всіх. Виклик стереотипам. - К.: Основи, 2017. - 256 с.
9. Марценюк Т.О. Становище сільських жінок в Україні: актуальність подвійних нерівностей // Я : гендерний журнал "Гендер і локація". - 2015 (38). - № 2. - С. 10-13.
10. Марценюк Т.О. Ксенофобія і расизм як негативні явища у житті полікультурного суспільства // Людина у полікультурному суспільстві: навч.-метод. посібник для викладачів вищих навч. закладів з курсу за вибором для студентів соціогуманітарних спеціальностей. - Київ: "Інжиніринг", 2010. - С. 147-177.
11. Пилинський Я. (ред) Міграція і толерантність в Україні. К.: Стилос, 2007. - С. 9-24, 133-140.
12. Паніотто В. Динаміка ксенофобії та антисемітизму в Україні (1994-2007) // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 2008. - №1. - С. 197-214.
13. Рябчук А. Бездомні Києва: їх власна вина, випадок долі чи побічний ефект переходу до капіталізму (укр. переклад статті Obdachloesigkeit in Kiew: Ihre Schuld, Schicksal oder Neberwirkung der Ubergang nach Kapitalismus? // Ukraine Analysen, No.13, October 10, 2006, P. 2-5) // http://livasprava.in.ua/archive/index.php?option=com_content&view=article&id=397:e-o-i---s&catid=16
14. Спільне: журнал соціальної критики. - №№ 1, 2. - 2010.
15. Communication for Development Documents from UNICEF: https://www.unicef.org/cbsc/index_42339.html
16. Davis M. The Planet of Slums. - London: Verso, 2006. - Сhapter 5. - p.95-120.
17. Flecha R. et al. Equality of Differences versus Postmodern Racism // The Globalization of Racism / Ed. by D. Macedo, P. Gounari. - Boulder: Paradigm Publishers, 2006. - P. 226-240.
18. Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development (Bruntland report, 1987) Chapter 2: Towards Sustainable Development [ http://www.un-documents.net/ocf-02.htm]
19. The UK Government Communication Service guide to communications and behaviour change: https://gcs.civilservice.gov.uk/wp-content/uploads/2015/09/GCSBehaviourChangeGuideJune14Web.pdf
20. Wright T. Resisting homelessness: global, national and local solutions // Contemporary Sociology. - 2000. - Vol. 29. - No.1. - P. 27-43.
Онлайн ресурси
UNICEF launches free online course on Social Change (2 parts): https://www.humanrightscareers.com/unicef-launches-free-online-course-on-social-change/
Humanitarian communication: Addressing key challenges: https://www.coursera.org/learn/humanitarian-communication
Health Communication / SBCC Online Learning: https://healthcommcapacity.org/health-communication/sbcc-online-courses-2/
Journalism for Social Change (edX): https://www.mooc-list.com/course/journalism-social-change-edx
6 Development Courses to Help You Transform the World: http://blog.edx.org/6-development-courses-help-transform-world?track=blog&utm_medium=social-post&utm_source=facebook&utm_campaign=blog-6-development-courses-help-transform-world-jan2017


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття; самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни визначається за 100-бальною шкалою і складається з оцінки за роботу протягом семестру та з оцінки за групову залікову роботу. Максимальна оцінка за роботу у семестрі - 60 балів: максимальна оцінка за роботу на семінарах - 30 балів; максимальна оцінка за контрольні роботи за прочитаними джерелами - 20 балів; презентація групової роботи - 10 балів. До заліку допускаються студенти, які отримали за роботу у семестрі не менше 30 балів. Максимальна оцінка за залік у форматі тексту групової роботи - 40 балів.

Мова навчання: українська