НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316383

Назва:

Соціальна антропологія



Анотація: Соціальна антропологія являє собою вивчення людської поведінки та мислення у їхньому соціокультурному контексті і пропонує iнтердисциплiнарну базу для дослідження взаємозв'язків між індивідом та культурою. Курс дає уявлення про соціальну антропологію як галузь антропологічного знання, що має різні траєкторії розвитку на європейському континенті та у США і Канаді. Курс включає оглядовий аналіз розвитку антропологічної теорії та методів в сучасній антропології (включене спостереження, польові роботи, етнографія тощо). Основні теми включають вивчення крос-культурної варіативності, зумовленої культурно-специфічною концептуалізацією процесів, пов'язаних із віком та дорослішанням, гендером, сексуальністю та репродуктивною діяльністю індивіда, взаємодією між особистістю та суспільством, організацією стосунків рідства, шлюбу та родинного життя, економічними та владними стосунками всередині групи, релігією, формуванням націй та етнічної само-ідентичності, міжгрупової (міжкультурної) взаємодії та культурної динаміки.

Тип дисципліни: нормативна навчальна дисципліна

Рік навчання: 1

Семестр: 2

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 90, з них лекцій - 16, семінарів - 14, cамостійної роботи - 30; кредитів ЄКТС - 3,0

Форма контролю: залік

Викладач(і): Мальцева Катерина Сергіївна, к.ф.н., доктор філософії

Результати навчання: Наприкінці курсу студенти, що успішно завершили усі форми роботи, мають знати/вміти робити наступне: (1) розуміти значення основних категорій соціальної антропології та їхній взаємозв'язок; (2) розуміти особливості концептуалізації культури людини в сучасній антропології; (3) знати особливості розвитку антропологічної теорії в Європі та північній Америці; (4) розуміти взаємозв'язок між різними теоріями, що розглядаютсья в межах курсу; (5) розуміти призначення та обмеження польових досліджень в антропології; (6) орієнтуватися у антропологічній літературі, що описує функції та виникнення культури людини; становлення та розвиток систем рідства; крос-культурні подібності та розбіжності у формах шлюбу; соціо-економічні підвалини різних форм шлюбу та сім'ї; соціо-економічні кореляти різних форм соціального обміну; розуміння ролі релігії у формуванні ідей про спорідненість та групову ідентичність; сучасне наукове тлумачення етнічності та раси та передумови його постання.

Спосіб навчання: денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: спеціальних вимог немає

Зміст дисципліни: Соціальна антропологія являє собою вивчення людської поведінки та мислення у їхньому соціокультурному контексті і пропонує iнтердисциплiнарну базу для дослідження взаємозв'язків між індивідом та культурою. Курс дає уявлення про соціальну антропологію як галузь антропологічного знання, що має різні траєкторії розвитку на європейському континенті та у США і Канаді. Курс включає оглядовий аналіз розвитку антропологічної теорії та методів в сучасній антропології (включене спостереження, польові роботи, етнографія тощо). Основні теми включають вивчення крос-культурної варіативності, зумовленої культурно-специфічною концептуалізацією процесів, пов'язаних із віком та дорослішанням, гендером, сексуальністю та репродуктивною діяльністю індивіда, взаємодією між особистістю та суспільством, організацією стосунків рідства, шлюбу та родинного життя, економічними та владними стосунками всередині групи, релігією, формуванням націй та етнічної само-ідентичності, міжгрупової (міжкультурної) взаємодії та культурної динаміки.


Рекомендована література: 1. Miller, Barbara D. (2009) Cultural Anthropology. 5th Ed. New York, NY: Pearson Education, Inc.
2. Kottak, Conrad Рhilip (2010) Mirror for Humanity. McGraw Hill.
Поглиблена антропологічна теорія:
1. Barnard, Alan (2000) History and Theory in Anthropology. London: Cambridge University Press.
2. Barnard, Alan and Spencer, Jonathan (Eds.) (2002) Encyclopedia of Social and Cultural Anthropology. London: Routledge.
3. Eriksen, Thomas Hylland (2010) Small Places, Large Issues. London: Pluto Press.
4. Kuper, Adam (2000) Culture: The Anthropologists' Account. Cambridge, MA: Harvard University Press.
5. McGee, R. Jon and Richard L. Warms (2013) Theory in Social and Cultural Anthropology: An Encyclopedia. SAGE Publications, Inc
6. Rapport, Nigel and Overing, Joanna (2000) Social and Cultural Anthropology: The Key Concepts. London: Routledge.
Першоджерела та етнографії:
1. Бенедикт Р. Хризантема и меч. Модели японской культуры. - М.: Наука, 2007. - 360 с.
2. Harner, M. (1984) The Jivaro: People of the Sacred Waterfalls. University of California Press.
3. Malinowski, B. (1922). Argonauts of the Western Pacific: An account of native enterprise and adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea. London: Routledge and Kegan Paul.
4. Mead, Margaret (1928). Coming of Age in Samoa. Morrow Paperbacks.
5. Spiro, Melford E. (1971) Buddhism and Society: A Great Tradition and its Burmese Vicissitudes. New York: Harper and Row.
6. Tylor, E.B. (1871) Primitive culture: researches into the development of mythology, philosophy, religion, art, and custom. 2 vols. London: John Murray.


Форми та методи навчання: лекції (презентації в інтерактивному форматі) та семінарські заняття (групові обговорення); індивідуальні консультації; самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Форми роботи та методи контролю: Форма роботи Відсоток у оцінці за курс Пояснення завдання Робота в семестрі 60% Контрольні роботи 30% 5 коротких робіт у класі (тестові запитання) Виступи на семінарах 30% Щонайменш три самостійних виступи Письмова робота 20% Реакція на призначену етнографію Залік 20% Залік (тестування) Усього: 100% Загальні критерії оцінювання: Оцінка А: Відмінні знання (безпомилкове володіння фактичним матеріалом), вдумливе володіння теорією, відповідні практичні навички, аналітичні здібності, здатність правильно, послідовно і логічно відповідати на запитання поставлені до теми будь-якої складності, у поєднанні із інтелектуальною незалежністю, оригінальністю та здатністю до критичного мислення. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Оригінальні, грунтовні, цікаві і вчасно подані письмові роботи, що відповідають вимогам до курсу, без помилок, добре прореферовані, правильно оформлені, тощо. Оцінка В: Те саме, що і А, але допускаються незначні помилки, неточності, чи недостатня глибина розуміння по деяких темах, порівняно із іншими. Присутнє логічне мислення і здатність відповідати на запитання достатньої складності. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Вчасно подані письмові роботи - добре продумані, якісні та детальні, але без наявної дослідницької індивідуальності, необхідної для А. Оцінка С: Нетверді знання і нестабільне відвідування (роботу у семестрі виконано повністю, але поверхово і з різним успіхом). Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи інформативні та організовані, але можуть мати деякі помилки, незначну літературу чи бути поданими із запізненням. Оцінка D: Поверхневі знання чи неповне виконання роботи у семестрі. Багато помилок, у тому числі серйозні неспіввідношення із фактажем курсу, незнання деталей, важливих для тематики, а також логічні помилки. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи невчасні, недостатньо добре продумані чи необгрунтовані, неправильно оформлені, непослідовні, чи бракують літератури. Оцінка Е: Поверхневі знання, неповне виконання роботи по курсу, багато пропусків. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи недостатньої якості для оцінювання за параметрами, окресленими у вимогах до письмових робіт до курсу (додаються окремо). Оцінка FX: Означає, що студент чи студентка з поважних причин не добрали балів, достатніх для залікової оцінки за курс, але мають право на перескладення заліку (екзамену) чи допрацювання пропущених видів роботи у семестрі, за визначенням викладача чи рішенням кафедри. Оцінка F: Оцінка F означає незалік без права перескладення, із необхідністю прослухати курс заново. Оцінка F також ставиться у випадку, коли письмові чи екзаменаційні роботи визнано неавторськими, підробленими чи зплагіатованими - частково чи цілком.

Мова навчання: українська