НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316384

Назва:

Якісні методи в соціології -2



Анотація: Мета курсу полягає у розширенні уявлення студентів щодо ролі та місця якісних методів соціологічних досліджень у вивченні соціального життя в багатоманітності його проявів. Курс покликаний не лише репрезентувати студентам основні методи якісної соціології, але й надати їм можливість на практичних заняттях самим спробувати та "відчути" якісні методи в дії. У такий спосіб після проходження курсу студенти володітимуть основами практичних дослідницьких навичок, які вони зможуть самостійно розвивати далі у власній дослідницькій роботі.

Тип дисципліни: нормативна навчальна дисципліна

Рік навчання: 2

Семестр:

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 90, з них: лекційних годин - 12, семінарських - 18, самостійної роботи - 60; кредитів ЄКТС - 3,0

Форма контролю: іспит

Викладач(і): кандидат соціологічних наук, доцент Бондар Вікторія Семенівна

Результати навчання: після проходження курсу студенти повиннi знати: основні методи якісної соціології; особливості і специфіку використання якісних методів у відповідності зі стратегією соціологічного дослідження; репрезентацію розмаїття методів якісної соціології. Володітимуть основами практичних дослідницьких навичок в якісній дослідницькій традиції, зможуть самостійно розвивати їх подальшій власній дослідницькій роботі. А також повиннi вміти: коректно скласти план проведення дослідження з використанням традиційного аналізу документів, якісного контент-аналізу, проективних методик тощо; провести аналіз зібраної соціологічної інформації у відповідності до специфіки якісної методології; презентувати отримані результати з огляду на специфіку якісного методу дослідження соціальних явищ та процесів.

Спосіб навчання: денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс є логічним продовженням у вивченні таких дисциплін як: "Загальна соціологія-1", "Загальна соціологія -2", "Історія соціології - 1", "Історія соціології - 2", "Соціальна антропологія", "Логіка соціологічного дослідження", "Методологія і методи соціологічних досліджень", "Якісні методи в соціології - 1".

Зміст дисципліни: Мета курсу полягає у розширенні уявлення студентів щодо ролі та місця якісних методів соціологічних досліджень у вивченні соціального життя в багатоманітності його проявів. Курс покликаний не лише репрезентувати студентам основні методи якісної соціології, але й надати їм можливість на практичних заняттях самим спробувати та "відчути" якісні методи в дії. У такий спосіб після проходження курсу студенти володітимуть основами практичних дослідницьких навичок, які вони зможуть самостійно розвивати далі у власній дослідницькій роботі.


Рекомендована література: Основна:
1. Гурджи И. Проективные методики в исследованиях рынка // Маркетинг. - 2000. - №2.
2. Девятко И.Ф. Методы социологического исследования.- Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1998.- С.47-63 [Електроний варіант].
3. Клюшкина О.Б. Построение теорий на основе качественных данных // Социологические исследования. - 2000. - №10.
4. Ковалев Е.М., Штейнберг Н.Е. Качественные методы в полевых социологических исследованиях. - М., 1999. - С.126-142, 152-159.
5. Костенко Н., Іванов В. Досвід контент-аналізу. Моделі та практики. - К.: Центр выльноъ преси, 2003. - С.21-27, С.81-103.
6. Мельникова О.Т. Качественные методы в решении практических социально-психологических задач // Введение в практическую социальную психологию. - М., Смысл, 1997.
7. Малышева М.М. Способы кодирования и анализа качественных данных / Возможности использования качественной методологии в гендерных исследованиях. Материалы семинаров. - М., 1997.
8. Метод анализа документов // Социологический практикум / В.Г.Городяненко - К.: Академия, 1999. - С.42-55.
9. Метод кейс-стади // http:// www.nntu.ru
10. Ньюман Л. Неопросные методы исследования // Социологические исследования. - 1998. - №6 - С.119-128.
11. Ситуационный анализ, или Анатомия Кейс-метода / Под ред. д-ра социологических наук, профессора Сурмина Ю.П. - Киев: Центр инноваций и развития, 2002. - 286с.
12. Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / за ред. Н. Костенко, Л. Скокової. - К.: І-т соціології НАНУ, 2009. - Лекція 2. Скокова Л., Якісні дослідженнях в сучасній соціології. - С. 38-44; Лекція 5. Чудовська-Кандиба І., Візуальне у дослідженнях культури. - С. 96-119; Лекція 6. Комп'ютерні технології аналізу текстів. - С. 174-186; Лекція 13. Наумова М., Зондувальні та проективні техніки у маркетингу. - С. 271-296.
13. Yin R. K., Case Study Research: Design and Methods, 3rd ed. - Sage: Applied Social Research Methods Series, Volume 5. - 2003. - Chapter 4. Conducting Case Studies: Collecting the Evidence. - P. 83-108.
Додаткова:
1. Бондар В.С., Одинак Я.М. Візуальна соціологія: розширення епістемологічних меж соціологічної науки// Наукові записки НаУКМА. - Т. 122. Соціологічні науки. - К.: Виготівник ФОП Маркевич О.В., 2011. - С. 3-10.
2. Классификация качественных методов. Методы и источники информации // Семенова В.В. Качественные методы: введение в гуманистическую социологию. - М.: Добросвет, 1998. - С.231-240.
3. Ковалев Е.М., Штейнберг Н.Е. Качественные методы в полевых социологических исследованиях. - М., 1999. - С.124-126.
4. Глава ІV. Методы и операции сбора данных, подлежащих количественному анализу. 2. Документальне источники // В.А.Ядов. Стратегия социологического исследования // http://www.soclib.ru.
5. Метод анализа документов // Методы сбора информации в социологическом исследовании // http://www.univer.omsk.su/omsk/socstuds/crawlinfo/4.html.
6. Методика анализа содкржания текстов // Федотова Л.Н. Анализ содержания - социологический метод изучения средств массовой коммуникации. - М.: Научный мир, 2001. - С.91-131. (http://www.lib.socio.msu.ru)
7. Методологические и методические проблемы контент-анализа. Вып. 1-2. - М.-Л.: ИКСИ АН СССР, 1973.
8. Іванов В. Контент-аналіз як формалізований метод дослідження документів // Філософська і соціологічна думка. - 1994. - №3-4 - С.211-224.
9. Куркин В.В. Контент-анализ художественных текстов // Социологические исследования. - 1991. - №6 - С.60-66.
10. Манаев О.Т. Опыт контент-анализа альтернативной прессы беларуссии // Социологические исследования. - 1991. - №8 - С.32-43.
11. Стюарт Ян, Джойнс Венн. Транзактный анализ. - СПб., 1996.
12. Судьбы людей. Росия ХХ век. - М., 1996.
13. Тернер Р. Сравнительный контент-анализ биографий // Вопросы социологии. - 1992. - №1
14. Черчиль Г. Маркетинговые исследования. - 1998.
15. Ядов В.А. Стратегия социологического исследования. - М., 1995.
16. Яковлєв М.В. Техніки та алгоритми аналізу візуального матеріалу: розмежування якісних і кількісних підходів// Наукові записки НаУКМА. - Т. 122. Соціологічні науки. - К.: Виготівник ФОП Маркевич О.В., 2011. - С. 11-16.
17. Glaser B. G., Strauss A. L., The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chapter V. The Constant Comparative Method of Qualitative Analysis. - P. 101-115.
18. Silverman D., Qualitative Methodology and Sociology. Describing The Social World. - Gover, 1989. - Chapter 8. A place for interview data. - P.156-177.
19. Qualitative Methodology: Firsthand Involvement with the Social World, ed. by W. J. Filstead. - Chicago: Markham Publishing Company, 1970. - Part 4, "Analysis of Data". - P. 155-173.
20. Van Leeuwen T., Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis / Oxford Studies in Sociolinguistics. - Oxford: Oxford University Press, 2008. - Chapter 8. The Visual Representation of Social Actors. - P. 136-148.
21. Yin R. K., Case Study Research: Design and Methods, 3rd ed. - Sage: Applied Social Research Methods Series, Volume 5. - 2003. - Chapter 4. Conducting Case Studies: Collecting the Evidence. - P. 83-108.
22. Yin R. K., Case Study Research: Design and Methods, 3rd ed. - Sage: Applied Social Research Methods Series, Volume 5. - 2003. - Chapter 5. Analyzing Case Study Evidence. - P. 109-140.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття; індивідуальні консультації; самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни визначається за 100-бальною шкалою і складається з оцінки за роботу протягом семестру та з оцінки за екзамен. Максимальна оцінка за роботу у семестрі - 70 балів: максимальна оцінка за володіння теоретичним матеріалом - 19 балів (5 теоретичних питань (простих) по 2 бали та 3 теоретичні питання (ускладнені) по 3 бали); максимальна оцінка за виступ з презентацією з однієї з тем для самостійної роботи за темами курсу - 10 балів (1 виступ); максимальна оцінка за проведення експрес-контрольних робіт з тем курсу - 14 балів (7 експрес-контрольних робіт по 2 балу); максимальна оцінка за виконання індивідуального завдання з теми "Традиційні методи аналізу документів" - 12 балів; максимальна оцінка за творчу роботу у вигляді есе - 15 балів (1 есе на 15 балів). До екзамену допускаються студенти, які отримали за роботу у семестрі не менше 40 балів. Максимальна оцінка за екзамен - 30 балів.

Мова навчання: українська