НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316430

Назва:

Методи та практика етнографічних польових досліджень



Анотація: Практичний курс, спрямований на підготовку та тренування студентів, що готуються до етнографічних досліджень та виходу "у поле". Навчання охоплює повний цикл дослідницької роботи, починаючи від підготовки плану проекту та занурення "у поле", до написання звіту та приготування етнографії. Курсові матеріали адаптовано до етнографічного підходу до збирання, інтерпретації та оцінювання даних. В ході роботи ми розглянемо проблеми доказовості, репрезентативності та об'єктивності/суб'єктивності в контексті польових робіт. Ми звернемося до таких питань, як підготовка дослідницької пропозиції, дослідницька етика, культурний шок, робота з респондентами, проведення включених спостережень та ведення етнографічних записів. Студенти навчаться розробляти питання для інтерв'ю та бути ефективним інтерв'юєром, використовуати техніки глибинного інтерв'ювання і роботи з експертами та ключовими інформантами, а також практикам ефективного менеджменту даних та завчасного перевіряння валідності та надійності отриманої "у полі" інформації.

Тип дисципліни: вибіркова навчальна дисципліна

Рік навчання: 4

Семестр: 7

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 120, з них лекцій - 20, семінарів - 40, cамостійної роботи - 80; кредитів ЄКТС - 4,0.

Форма контролю: залік

Викладач(і): Мальцева Катерина Сергіївна, к.ф.н., доктор філософії

Результати навчання: Наприкінці курсу студенти, що успішно завершили усі форми роботи, мають знати /вміти робити наступне: (1) розуміти особливості вимог етнографічної роботи; (2) знати принципи дослідницької етики, дотичні до роботи у полі; (3) вміти робити включені спотереження із мінімальним впливом на учасників дослідження; (4) вміти підбирати дослідницький дизайн, що дозволить оптимально реалізувати дослідницьку задачу у полі; (5) вміти вести етнографічні нотатки та зберігати дані в такий спосіб, що захищають ідентичність респондентів та гарантують анонімність їхніх відповідей; (6) знати, як готуватися до етнографічних інтерв'ю та проводити їх (індивідуально чи у команді); (7) розуміти принципи кодування і основні форми роботи з кодами, що базуються на даних інтерв'ю; (8) бути у змозі оцінювати етнографчну роботу та якість даних, здобутих іншими.

Спосіб навчання: : денна стаціонарна

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: спеціальних вимог немає

Зміст дисципліни: Практичний курс, спрямований на підготовку та тренування студентів, що готуються до етнографічних досліджень та виходу "у поле". Навчання охоплює повний цикл дослідницької роботи, починаючи від підготовки плану проекту та занурення "у поле", до написання звіту та приготування етнографії. Курсові матеріали адаптовано до етнографічного підходу до збирання, інтерпретації та оцінювання даних. В ході роботи ми розглянемо проблеми доказовості, репрезентативності та об'єктивності/суб'єктивності в контексті польових робіт. Ми звернемося до таких питань, як підготовка дослідницької пропозиції, дослідницька етика, культурний шок, робота з респондентами, проведення включених спостережень та ведення етнографічних записів. Студенти навчаться розробляти питання для інтерв'ю та бути ефективним інтерв'юєром, використовуати техніки глибинного інтерв'ювання і роботи з експертами та ключовими інформантами, а також практикам ефективного менеджменту даних та завчасного перевіряння валідності та надійності отриманої "у полі" інформації.


Рекомендована література: 1. Emerson, R.M., Fretz, R.I., Shaw, L.L. (1995) Writing an Ethnography. Writing Ethnographic Fieldnotes. Ch.7. Chicago: University of Chicago Press.
2. Feldman, M., Bell, J., Berger, M. T. Gaining Access: A Practical and Theoretical Guide for Qualitative Researchers. NY: Alta Mira Press, 2003.
3. Fiedler, J. Field Research. A Manual for Logistics and Management of Scientific Studies in Natural Settings. Jossey-Bass Publishers, 1978.
4. Bernard, R. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. NY: Altamira Press, 2011.
5. Carlsmith, J.M., Ellsworth, P.C., Aronson, E. Ethical issues // Methods of Research in Social Psychology. Addison-Wesley, 1976. Pp. 93-117.
6. Handwerker, W. P. , Wozniak, D.F. Sampling strategies for the collection of cultural data: an extension of Вoas's answer to Galton's problem. Current Anthropology 1997 38:869-875.
7. Green, E. C. Can qualitative research produce reliable quantitative findings? Field Methods, 2001 13(1): 3-19.
8. Onwuegbuzie, A. J., Leech, N. L. A call for qualitative power analysis. Quality and Quantity 2007, 41: 105-121.
9. Bernard, R. Field notes and database management // Research Methods in Anthropology: Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., Turner, L. A. Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 2007, 1, 112.
10. Greene, J. C. Is mixed methods social inquiry a distinctive methodology? Journal of Mixed Methods Research, 2008, 2(1), 7-22.
11. Neuman, L. W. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches, Boston: Allyn & Bacon, 2011.
12. Berg, Bruce L. Qualitative Research Methods for the Social Sciences. 7th ed. Upper Saddle River,N.J.: Pearson Prentice Hall, 2009.
13. Charmaz, Kathy. 2006. Constructing Grounded Theory. London: Sage Publications.
14. Emerson, Robert M., Rachel I. Fretz, and Linda L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press.
15. Lofland, John, David A. Snow, Leon Anderson and Lyn H. Lofland. 2006. Analyzing Social Settings: A Guide to Qualitative Observation and Analysis (4th Edition). Belmont, CA: Wadsworth.
16. Emerson, Robert M., ed. 2001. Contemporary Field Research: Perspectives and Formulations (2nd edition). Prospect Heights, IL: Waveland Press. (Reader)
17. Whyte, William Foote [1943] 1955. Pp. 3-51 in Street Corner Society. Chicago: University of Chicago Press, Second Edition.


Форми та методи навчання: лекції (презентації в інтерактивному форматі) та семінарські заняття (групові обговорення); індивідуальні консультації; самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Форми роботи та методи контролю: Форма роботи Відсоток у оцінці за курс Пояснення завдання Підготовка до семінарів 60% Див. рубрику 4 Короткі контрольні 10% 5 контрольних (quiz) на 10 хвилин Робота на семінарах 20% Участь у дискусіях та обговореннях Практичні завдання до семінарів 30% 5 позааудторних завдань Проект 25% Колективне дослідження 5% Участь у розробці змінних 10% Збір та введення даних (індивідуально) 10% Короткий письмовий звіт (індивідуально) Залікова контрольна 15% Залік Усього: 100% Загальні критерії оцінювання: Оцінка А: Відмінні знання (безпомилкове володіння фактичним матеріалом), вдумливе володіння теорією, відповідні практичні навички, аналітичні здібності, здатність правильно, послідовно і логічно відповідати на запитання поставлені до теми будь-якої складності, у поєднанні із інтелектуальною незалежністю, оригінальністю та здатністю до критичного мислення. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Оригінальні, грунтовні, цікаві і вчасно подані письмові роботи, що відповідають вимогам до курсу, без помилок, добре прореферовані, правильно оформлені, тощо. Оцінка В: Те саме, що і А, але допускаються незначні помилки, неточності, чи недостатня глибина розуміння по деяких темах, порівняно із іншими. Присутнє логічне мислення і здатність відповідати на запитання достатньої складності. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Вчасно подані письмові роботи - добре продумані, якісні та детальні, але без наявної дослідницької індивідуальності, необхідної для А. Оцінка С: Нетверді знання і нестабільне відвідування (роботу у семестрі виконано повністю, але поверхово і з різним успіхом). Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи інформативні та організовані, але можуть мати деякі помилки, незначну літературу чи бути поданими із запізненням. Оцінка D: Поверхневі знання чи неповне виконання роботи у семестрі. Багато помилок, у тому числі серйозні неспіввідношення із фактажем курсу, незнання деталей, важливих для тематики, а також логічні помилки. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи невчасні, недостатньо добре продумані чи необгрунтовані, неправильно оформлені, непослідовні, чи бракують літератури. Оцінка Е: Поверхневі знання, неповне виконання роботи по курсу, багато пропусків. Якщо в межах курсу передбачено написання письмових робіт: Письмові роботи недостатньої якості для оцінювання за параметрами, окресленими у вимогах до письмових робіт до курсу (додаються окремо). Оцінка FX: Означає, що студент чи студентка з поважних причин не добрали балів, достатніх для залікової оцінки за курс, але мають право на перескладення заліку (екзамену) чи допрацювання пропущених видів роботи у семестрі, за визначенням викладача чи рішенням кафедри. Оцінка F: Оцінка F означає незалік без права перескладення, із необхідністю прослухати курс заново. Оцінка F також ставиться у випадку, коли письмові чи екзаменаційні роботи визнано неавторськими, підробленими чи зплагіатованими - частково чи цілком.

Мова навчання: українська