НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316436

Назва:

Загальна соціологія-1



Анотація: Курс має на меті надати початкові знання про предмет соціології, її основні теоретичні напрямки, дослідницькі методи, а також закласти підгрунття соціологічного розуміння культури і суспільства, його будови, соціальних структур і соціальних груп, соціальних організацій і соціальних інституцій, соціалізації і соціальної взаємодії, соціальних відхилень і соціального контролю, соціальної стратифікації та основних форм соціальної нерівності, соціально-класових та соціально-етнічних структур, гендерних та сімейно-шлюбних відносин. Семінарські заняття покликані поглибити лекційний матеріал шляхом обговорення прослуханого та прочитаного матеріалу, а також сформувати початкові навички ведення аргументованої полеміки з проблем соціології. Курс включає оглядовий аналіз емпіричного матеріалу, здобутого у соціологічних дослідженнях феноменів, пов'язаних із віком та дорослішанням, взаємодією між особистістю та суспільством, економічними та владними стосунками всередині групи, освітою та релігією, а також соціокультурними впливами на тіло, здоров'я та уявлення про красу.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1-й

Семестр: I, II

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 240, з них лекцій - 44, семінарів - 36, самостійної роботи - 160; кредитів ЄКТС - 8,0

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): магістр соціології Костюченко Тетяна Сергіївна

Результати навчання: В результаті опанування курсу студенти мають: зрозуміти специфіку соціології як науки; розрізняти основні теоретичні парадигми; опанувати основні поняття і положення концепцій і теорій із загальної соціології, зокрема щодо культури, соціальної структури, будови суспільства, особистості та соціальних груп, девіації та соціального контролю. Протягом курсу студенти мають вивчити основні поняття і положення концепцій і теорій стосовно: соціальної стратифікації, раси та етнічності, гендерної стратифікації; соціальних інституцій сім'ї, економіки, політики, релігії, освіти, масових комунікацій, громадської думки, охорони здоров'я та віку; народонаселення та урбанізації; масової поведінки та соціальних рухів; процесів соціетальних та глобальних соціальних змін. Також студенти мають розвинути власну соціологічну уяву, навички творчої інтерпретації та критичного аналізу соціальних явищ; вдосконалити навички вибору, аргументації та представлення власної наукової та особистої позиції з актуальних соціальних проблем.

Спосіб навчання: денний стаціонарний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: немає

Зміст дисципліни: Курс покликаний висвітлити теоретичні засади соціології, її значення для науки, суспільства та особистості, розглянути соціологічні методи дослідження, запропонувати соціологічні інтерпретації соціального життя та розкрити закономірності соціальних процесів. Метою курсу також є висвітлення основних соціальних нерівностей, соціальних інституцій, соціальних процесів та динаміки історичних, сучасних і майбутніх соціальних змін.


Рекомендована література: Бергер П. Приглашение в социологию / П. Бергер. - М.: Аспект-Пресс, 1996.
Ґіденс Е. Соціологія / Е. Ґіденс; пер. с англ. - К.: Основи, 1999.
Хмелько В.Є. Курс лекцій з соціології [електронний ресурс] / В.Є. Хмелько. - НаУКМА, 1997.
Добреньков В.И. Социология: В 3-х т. / В.И. Добреньков, А.И. Кравченко - М.: ИНФРА-М, 2000.
Кравченко А.И. Социология: Общий курс: Учебное пособие для вузов / А.И. Кравченко. - М.: Логос, 2002.
Миллс Ч.Р. Социологическое воображение / Ч.Р. Миллс; пер. с англ. - М.: Стратегия, 1998.
Попова І.М. Соціологія. Пропедевтичний курс. - 2-ге вид. / І.М. Попова. - К.: Тандем, 1998.
Смелзер Н.Дж. Социология / Н.Дж. Смелзер; пер. с англ. - М.: Феникс, 1994.
Соціологія: Навчальний посібник. - 4-те вид. / За ред. С.О. Макеєва. - К.: Товариство "Знання", 2008.
Фролов С.С. Общая социологии: Учебник / С.С. Фролов. - М.: Проспект, 2010.
Человек и общество. Хрестоматия / Под ред. С.А.Макеева. - К.: Ин-т социологии НАН Украины, 1999.
Штомпка П. Социология. Анализ современного общества / П. Штомпка; пер. с польск. - М.: Логос, 2005.
Andersen M.L. Sociology: Understanding a Diverse Society. - 2nd ed. / M.L. Andersen, H.F. Taylor. - Belmont.: Wadsworth, 2002.
Down to Earth Sociology. Introductory Readings. - 10th ed. / Ed. by J.M.Henslin. - NY.: The Free Press, 1999.
Harris M. Our Kind. Who We Are, Where We Came From, Where We Are Going / M. Harris. - N.Y.: Harper Perennial, 1989.
Lenski G. Human Societies: An Introduction to Macrosociology. - 7th ed. / G. Lenski, P. Nolan, J. Lenski. - NY.: McGraw-Hill, 1995.
Macionis J.J. Sociology. - 12th ed. / J.J. Macionis - London: Pearson Prentice Hall, 2008.
Olsen M.E. Societal Dynamics. Exploring Macrosociology / M.E. Olsen. - Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1991.
Sanderson S.K. Macrosociology: An Introduction to Human Societies / S.K. Sanderson. - N.Y.: Longman, 1999.
Study Guide with Classic Readings to Accompany the Social Experience. - NY.: Random House, 1988.
Vander Zanden J.W. Social Experience. An Introduction to Sociology / J.W. Vander Zanden. - NY.: Random House, 1988


Форми та методи навчання: лекції, семінари, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни у кожному семестрі визначається за 100-бальною шкалою і складається з оцінки за роботу протягом семестру та з оцінки за екзамен. Максимальна оцінка за роботу у семестрі - 76 балів: максимальна оцінка за самостійні роботи - 24 бали (12 самостійних робіт по 2 бали кожна); максимальна оцінка за контрольні роботи - 12 балів (12 контрольних робіт по 1 балу кожна); максимальна оцінка за роботу на семінарах - 24 бали (виступи на 12 семінарах по 2 бали кожен); максимальна оцінка за презентацію - 4 бали (участь в 1 груповій презентації на 4 бали); максимальна оцінка за есе - 12 балів (1 есе на 12 балів). Протягом семестру можливо отримати максимум 6 додаткових балів за соціологічні рецензії до навчальних фільмів (3 найкращі рецензії по 2 бали за кожну) - при цьому загальна сума балів за курс не перевищуватиме 100 балів. У випадку встановлення факту плагіату під час опанування дисципліни студент отримує оцінку "незадовільно". До екзамену допускаються студенти, які отримали за роботу у семестрі не менше 40 балів. Максимальна оцінка за екзамен у форматі тесту на опанування курсу - 24 бали (48 правильних відповідей на запитання тесту по 0,5 бали кожна).

Мова навчання: українська