НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316547

Назва:

Релігієзнавство



Анотація: У лекціях здійснюється огляд теоретико-методологічних засад релігієзнавства, усебічно розкривається сутність релігійного феномену, визначається структура релігійного комплексу, аналізується історія та сучасний стан основних релігійних течій і напрямів у світі та в Україні. Семінарські заняття спрямовано на оволодіння та засвоєння студентами матеріалу з курсу, формують наступні навички: аналізу релігійних явищ та ідей, методики роботи з певним релігійним текстом, участі у науковій дискусії, роботи в групі.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 2

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин – 90 год.; аудиторні години – 28 год.; лекції – 16 год.; семінарські заняття – 12 год.; самостійна робота - 62 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Пастушенко Л.А., к. філос. н., доц.

Результати навчання: Метою курсу є з'ясування сутності релігії як цілісного соціокультурного утворення, вивчення закономірностей виникнення і розвитку, природи і функцій релігії, відтворення основних етапів становлення та розвитку, сучасного стану релігій у світі та в Україні.
Водночас, метою курсу є розвиток трьох основних навичок та вмінь студентів:
- Ефективне читання (робота з першоджерелами та дослідницькою літературою, коментування завдання читання).
- Робота в групах (групове обговорення матеріалу у відповідності до визначеного плану, проведення диспутів, круглих столів).
- Проведення презентацій (презентація індивідуальних завдань, виконаних студентами).

Перелічені компетентності мають бути розвинені студентами через досягнення наступних результатів навчання:
- Пояснювати та презентувати у групі сутність релігійного феномену, специфіки взаємин релігії з іншими формами духовного життя людства (філософією, наукою, мистецтвом тощо).
- Вміти виокремлювати в системі гуманітарних та суспілних дисциплін проблематику базових релігієзнавчих дисциплін.
- Виокремлювати, аналізувати та оцінювати основні тенденції сучасного релігійного життя, сутності свободи совісті.
- Пояснювати сутність та специфіку релігійної картини світу.
- Відтворювати основні етапи становлення та розвитку релігійних конфесій у світі та в Україні.
- Вміти виокремлювати та оцінювати специфіку та основні тенденції розвитку вітчизняної релігійної традиції.
- Виділяти, розуміти та утримувати ключові ідеї релігійних конфесій.
- Пояснювати та обговорювати у групі зміст першоджерел.
- Вміти чітко, послідовно та впевнено презентувати факти, ідеї, проблеми курсу.
- Вміти дискутувати з певних проблем.
- Вміти демонструвати власний погляд на проблеми.
- Вміти аналізувати та інтерпретувати класичні релігійні тексти;
- Обговорювати та оцінювати наявні в дослідницькій літературі позиції стосовно релігійних феноменів, ідей, постатей, конфесій, традицій тощо.

Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Історія, теорія і методологія релігієзнавства. Релігія як предмет наукового аналізу. Ранні форми релігійних вірувань. Національні та національно-державні релігії. Світові релігії. Релігія в сучасному світі. Релігії в Україні: історія та сучасність.


Рекомендована література: Релігієзнавство. Тексти для читання. Зібрав та впорядкував С.І. Головащенко. - К.: НаУКМА, 2003. - 123 с.
Боруцький С. Т. Держава. Церква. Людина. Державно-церковні та межконфесійні відносини в дзеркалі сучасності. 1992-2002 рр. - Л.: Афіша, 2003. - 550 с.
Дудар Н. П., Филипович Л. О. Нові релігійні течії: український контекст (огляд, документи, переклади). - К.: Наукова думка, 2000. - 132 с.
Екуменізм і проблеми міжконфесійних відносин в Україні [Текст] : [збірник] /за заг. ред.: А. Колодного, П. Яроцького, О. Сагана] ; Від-ня релігієзнавства Ін-ту філос. ім. Г. С. Сковороди НАН України, Нац. б-ка України ім. В. Вернадського, Укр. асоц. релігієзнавців. - К. : Гнозис, 2001. - 279 с.
Історія світової релігієзнавчої думки : Хрестоматія / Авт. та упор. В. І. Лубський, В. М. Козленко, Т. Г. Горбаченко. - К.: Тандем, 1999. - 408 с.
Religion in Modern Times. An Interpretive Anthology. Edited by Linda Woodhead and Paul Heelas. Blackwell Publishers, 2000. - 536 p.
Weber, Max. The Sociology of Religion. - Boston: Beakon Press, 1991. - 384 p.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська