НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316555

Назва:

Мовні аспекти наукової комунікації



Анотація: Написання наукової роботи – курсової – є абсолютно новим видом діяльності для студента і потребує особливих знань та вмінь. Курс покликаний підготувати студента до створення власної науково-дослідницької роботи, що передбачає ознайомлення із етичними та теоретичними засадами наукової діяльності; характеристику джерел інформації та технік їх аналізу; опис методів наукових досліджень, специфіки використання їх на практиці; вивчення правил оформлення науково-дослідної роботи, а також навички складання рецензії на наукову роботу, підготовки тез доповіді, анотації, реферату. Пропонований курс також сприяє поглибленню знань про науковий стиль української мови, розширює уявлення про українську наукову мову, мовні засоби наукового тексту, дозволяє успішно опанувати технології роботи із сучасним українськомовним науковим текстом. Теоретичні відомості підкріплено практичним аспектом використання отриманої інформації у власному писемному чи усному науковому мовленні. Курс є теоретичною основою для джерелознавчої практики.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: І

Семестр: 2

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 26 год.; лекції - 14 год.; практичні - 12; самостійна робота - 64 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Кадочнікова Олена Петрівна, канд.філол.наук, доцент

Результати навчання: ПРН-1. Вільно спілкуватися з питань мовних норм наукового стилю із фаховими лінгвістами українською мовою в усній та письмовій формах, ефективно брати участь у науковій комунікації.
ПРН-10. Знати лексичні та граматичні норми української літературної мови i вміти їх застосовувати до текстів наукового стилю.
ПРН-11. Знати принципи створення усних і письмових текстів різних жанрів наукового стилю українською мовою.
ПРН-14. Використовувати українську мову в усній та письмовій формах наукової комунікації.
ПРН-15. Здійснювати лінгвістичний аналіз різножанрових текстів наукового стилю.
ПРН-22. Мати навички редагування текстів наукового стилю українською мовою.
ПРН-23. Дотримуватися принципів академічної доброчесності та високої академічної культури.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Науковий стиль: ознаки, становлення, сучасний стан. Термін у науковому мовленні. Лексичні норми наукового тексту. Морфологічні норми наукового тексту. Синтаксичні конструкції в науковому тексті. Редагування наукового тексту. Культура усної наукової комунікації. Комунікативний феномен наукової мови. Етикет наукової комунікації.


Рекомендована література: РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА
1. Вихованець І. Розмовляймо українською: мовознавчі етюди. К. : Університет. вид-во "Пульсари", 2012. 158 с.
2. Гінзбург М. Синтаксичні конструкції у фахових текстах: практичні рекомендації з висновків мовознавців. Вісник: Проблеми української термінології. Львів: Вид-во Національного університету "Львівська політехніка", 2008. № 620. С. 26?32. - Режим доступу: http://vlp.com.ua/files/05_38.pdf
3. Головащук С.І. Російсько-український словник сталих словосполучень. Київ: Наук. думка, 2001. 638 с. (Словники України). - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0002854
4. Городенська К. Українське слово у вимірах сьогодення / К. Городенська. - К., 2019. - 207 с.
5. Жук Т.В. Актуальні проблеми перекладу наукових текстів українською мовою. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер. : Філологічні науки. 2012. Кн. 2. С. 59-61. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzfn_2012_2_16
6. Караванський С. Секрети української мови. 2-ге розширене вид. Львів: БаК, 2009. 344 с.
7. Кочан І. Словотвірні норми і термінологія. Термінологічний вісник. 2013. Вип. 2(1). С. 202-209. - Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/51275
8. Кочерга О., Пілецький В. Віддієслівні прикметники в науковому мовленні. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2012. Вип. 57. С. 48-53. - Режим доступу: http://old.philology.lnu.edu.ua/visnyk/57_2012/57_2012_Kocherha&Piletskyi.pdf
9. Лещенко Т.О. Стилістична самобутність і внормованість мовних засобів наукового тексту як детермінанта якості наукової статті. Вісник проблем біології і медицини. 2016. Вип. 1(2). С. 140-146. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpbm_2016_1%282%29__30
10. Селігей П. Питоме і чуже в термінології: гармонія чи конфлікт? Вісн. НАН України. 2007. № 9. С. 20-28. - Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/555
11. Селігей П. Світло і тіні наукового стилю. К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2016. 628 с.
12. Семеног О. М. Культура наукової української мови: навч. посібник / О.М.Семеног. К.: ВЦ "Академія", 2010. 216 с.
13. Сербенська О., Білоус М. Екологія українського слова: [практичний словник-довідник]. Львів: Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2003. 68 с. - Режим доступу: http://prima.lnu.edu.ua/lknp/mova/ekologija.pdf
14. Український правопис / НАН України; Інститут мовознавства ім. О. О. Потебні; Інститут української мови. - К.: Наукова думка, 2019. - 392 с.
15. Чак Є. Складні випадки правопису та слововживання. К. : А.С.К., 1998. 272 с.


Форми та методи навчання: екції, практикуми з редагування, саморедагування, контрольне редагування, групові презентації.

Методи й критерії оцінювання: ейтингове оцінювання за 100-бальною системою (описано в силабусі дисципліни). Поточний контроль, контрольна робота, взаємооцінювання.

Мова навчання: українська