НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316556

Назва:

Лексикологія, фразеологія і лексикографія української мови



Анотація: АНОТАЦІЯ Курс поглиблює знання про лексику сучасної української літературної мови, зокрема про слово як її основну одиницю, сутність парадигматичних зв'язків і динамічні процеси у словнику, класифікацію лексем за походженням і вживанням; знайомить із основними положеннями фразеології та лексикографії. Опанування змісту курсу є необхідним підґрунтям формування мовної компетенції студента, його вміння правильно використовувати лексичні засоби у своїй професійній діяльності.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 2

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години -42 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 22 год.; самостійна робота - 78 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Ясакова Наталія Юріївна, доктор філологічних наук, доцент

Результати навчання: ПРН-7: Розуміти основні проблеми лексикології, фразеології й лексикографії та підходи до їх розв'язання.
ПРН-8: Знати і розуміти лексичну й фразеологічну системи української мови.
ПРН-9: Характеризувати різновиди соціалектів та територіально обмежену лексику української мови.
ПРН-12: Аналізувати лексичні та фразеологічні одиниці, характеризувати явища і процеси, що на них упливають.
ПРН-16: Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції в галузі лексикології та фразеології.
ПРН-17: Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати мовні факти в галузі лексикології та фразеології для розв'язання складних лінгвістичних завдань.
ПРН-19: Мати навички участі в наукових дослідженнях у галузі лексикології.
ПРН-23: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Лекційний матеріал передбачає виклад наукових положень, що описують різні аспекти організації та функціювання українського лексикону, фразеологізмів, а також вивчення механізмів вербальної категоризації дійсності, особливостей формування мовної картини світу українців. Робота на семінарських заняттях спрямована не лише на опанування теоретичного матеріалу курсу, а й вироблення практичних умінь: дотримуватися норм літературної мови; застосовувати різні методи й прийоми дослідження лексичних одиниць; працювати з різнотипними лексикографічними джерелами. Важливим складником роботи є підготовка індивідуальних завдань, орієнтованих на самостійну пошукову та творчу роботу. Лекція 1 Предмет і завдання лексикології. Слово як основна одиниця лексичної системи. Лекція 2 Багатозначність слів у лексичній системі української мови. Лекція 3 Синоніми. Антоніми. Лекція 4 Омоніми. Пароніми. Лекція 5 Лексика української мови за походженням Лекція 6 Лексика української мови за сферами вживання Лекція 7 Стилістична диференціація лексики СУЛМ. Лекція 8 Динамічні процеси в лексико-семантичній системі української мови Лекція 9 Фразеологія як розділ мовознавства Лекція 10 Предмет лексикографії. Українська лексикографія


Рекомендована література: Основна література
1. Демська-Кульчицька О. М. Вступ до лексикографії / О.М. Демська-Кульчицька. - К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2010.
2. Демська-Кульчицька О. М. Фразеологія / О.М. Демська-Кульчицька. - К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2008.
3. Бондар О.І., Сучасна українська мова. Фонетика. Фонологія. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Лексикологія.: Навч. посіб. / О.І. Бондар, Ю.О. Карпенко, М.Л. Микитин-Дружинець. - К.:Академія, 2006.
4. Етимологічний словник української мови (в 7 т. / ред. О.С. Мельничук, В.Т. Коломієць, О.Б. Ткаченко. К. : Наукова думка, 1982-2012.
5. Мойсієнко А.К. Сучасна українська мова: Лексикологія. Фонетика : [підручник] / А.К.Мойсієнко, О.В. Бас-Кононенко, В.В. Берковець та ін. - К.: Знання, 2013.
6. Сучасна українська літературна мова: Підручник / За ред. А.П. Грищенка. - 3-тє, переробл. і доп. - К.: Вища школа, 2002.
7. Сучасна українська літературна мова: Підручник / М.Я. Плющ, С.П. Бевзенко, Н.Я. Грипас та ін.; За ред. М.Я. Плющ. - К.: Вища школа, 2003.
8. Сучасна українська літературна мова: Підручник для студентів вузів / За ред. О.Д. Пономаріва. - К.: Либідь, 2001.
9. Сучасна українська літературна мова : Лексика. Фразеологія / За заг. ред. І.К. Білодіда. - К. : Наук. думка, 1973.
10. Українська мова (енциклопедія) / Редкол. Русанівський В. М., Тараненко О. О., Зяблюк М. П. та ін. - Видання третє, зі змінами і доповненнями. - К. : Вид-во "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2007.


Форми та методи навчання: Лекційні заняття, робота на семінарі, письмове індивідуальне завдання № 1, письмове індивідуальне завдання № 2, усне індивідуальне завдання, контрольна робота

Методи й критерії оцінювання: Мінімальний пороговий рівень оцінки за роботу в семестрі (допуск до екзамену) складає 30 балів. У разі отримання оцінки "неприйнятно" (нижче 29 балів) студент зобов'язаний повторно вивчити дисципліну. У разі отримання оцінки "незадовільно" студент має право на два перескладання: викладачеві та комісії. При цьому максимальна підсумкова оцінка після перескладання може бути лише "достатньо". Замість перескладання комісії студент може обрати повторне вивчення дисципліни.

Мова навчання: українська