НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316567

Назва:

Українська мова як іноземна: теорія і практика викладання



Анотація: Курс спрямований на вивчення основних понять та проблем методики викладання української мови як іноземної; засвоєння специфіки викладання української мови в чужомовній аудиторії, основних методів та прийомів навчання, специфіки викладання мовного матеріалу різних мовних рівнів на всіх етапах вивчення української мови як іноземної. Студенти опановують практичні навички реалізації основних методів та прийомів викладання української мови як іноземної з чотирьох видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання та письма. У результаті проходження курсу ви: ознайомитеся зі специфікою викладання української мови як іноземної; дізнаєтеся про основні підходи, методи та прийоми викладання на всіх етапах вивчення української мови як іноземної; одержите методичні рекомендації щодо організації навчання іноземних студентів із чотирьох видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання та письма; отримаєте практичні навички реалізації основних методів та прийомів викладання української мови як іноземної на різних етапах навчання.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: 3

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -26 год.; лекції - 14 год.; семінарські заняття - 12 год.; самостійна робота - 64 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Павленко О.М., к.філол.н.

Результати навчання: ПРН-1: вільно висловлюватися з питань методики українською мовою усно й письмово; використовувати її як засіб навчання в чужомовній аудиторії та організації ефективної міжкультурної комунікації
ПРН-5: знати національно-культурологічні особливості представників інших культур та релігій, механізми, які забезпечують розуміння культурних цінностей та ідеалів етносу.
ПРН-6: використовувати інформаційні й комунікаційні технології для розв'язання методичних завдань і проблем викладання української мови як іноземної.
ПРН-14: використовувати українську мови в усній та письмовій формі у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному) для розв'язання комунікативних методичних завдань викладання української мови як іноземної у навчально-професійній, соціально-культурній та повсякденній сферах спілкування.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Теоретико-методичні засади навчання української мови іноземців. Основні методи, засоби та форми навчання української мови як іноземної. Комунікативний метод як провідний у навчанні іноземців, Співвідношення етапів навчання української як іноземної та рівнів володіння українською мовою. Методика викладання української мови як іноземної на початковому етапі. Вступний фонетичний курс. Види мовленнєвої діяльності: аудіювання, читання, говоріння та письмо. Методика викладання української мови як іноземної на базовому етапі. Методика формування компетентності в говорінні. Методика викладання української мови як іноземної на просунутому етапі. Методика формування компетентності в аудіюванні.


Рекомендована література: Основна література
Антонів Л. Тематична організація лексики в курсі української мови як іноземної. Матеріали Міжнар. наук.-практ. семінару "Теорія і практика викладання української мови як іноземної". Львів, 2005. С. 91-94.
Бакум З. П. Українська мова як іноземна: лінгводидактичні проблеми Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2010. Вип. 5. С. 226-232. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhSt_ 2010_5_34
Бронська А.А. Модульна організація базового курсу методики викладання української та російської мов як іноземних. Новітні технології навчання: Науково-методичний збірник / Гол. ред. Б.І. Холод. Київ, 2000. Вип. 28. С. 107.
Бронська А.А. Формування методичної компетенції викладача української мови як іноземної (викладання граматики). Іноземні мови. 1997. № 4. С. 31-33.
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
Загальноосвітній стандарт з української мови як іноземної / уклад: Ніколаєва Н. С. та ін. URL: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/ 1410876247/
Зайченко Н.Ф., Воробйова С.А. Навчальні мінімуми з української і російської мов для іноземців. Київ, 1995. 200 с.
Мацюк З. О. Лінгвістичні основи методики викладання граматики української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української мови як іноземної: зб. наук. праць.. Львів, 2007. Вип. 2. С. 31-39.
Мацюк З. О. Методичне осмислення граматичного матеріалу української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української мови як іноземної: зб. наук. праць. Львів, 2011. Вип. 6. С. 3 -10.
Ніколаєва С.Ю. та ін. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник. 2-е вид., випр. і перероб. Київ : Ленвіт, 2002. 332с.. URL: http://elcat.pnpu.edu.ua/ docs/Nikolayeva.pdf
Мильруд Р. П., Максимова І. Р. Сучасні концептуальні принципи комунікативного навчання іноземних мов. Іноземні мови в школі. 2000. № 5. С. 17-21.
Паламар Л.М. Особливості вивчення української мови як іноземної. Проблеми вищої школи. Київ, 1972. Вип. 12. С. 97 - 100.
Програма з української мови як іноземної. Базовий рівень (А 2) / Н. С. Ніколаєва та ін. Київ : Четверта хвиля, 2015. 66 с.
Програма з української мови як іноземної. Початковий рівень (А1) / Н. С. Ніколаєва та ін. Київ : Четверта хвиля, 2015. 51 с.
Програма з української мови як іноземної. І середній рівень (В 1) / Н. С. Ніколаєва та ін. Київ : Четверта хвиля, 2015. 54 с.


Форми та методи навчання: Лекційні заняття. Індивідуальні відповіді та групове обговорення на семінарах. Написання творчої роботи.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточна робота - 20 балів; індивідуальне завдання - 40 балів; творче завдання - 10 балів; підсумкова контрольна робота - 30 балів.

Мова навчання: українська