НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316586

Назва:

Історія англійської мови



Анотація: The course is aimed at English majors. During the term students will investigate the development of the English Language from an obscure Germanic dialect to a global language. The assignments are designed to explore the development of the English language from its Indo-European origins, through Old English and Middle English to Early Modern English and Late Modern English, before a brief look at English Today. Thus the course will encourage deeper reflection upon the journey of the English language from its ancient origins to today's dynamic and powerful communication tool. Students can expect to study texts that in themselves are valuable for literary and historical as well as linguistic purposes (deciphering, understanding, translating), and give grammatical characteristics of them. Types of changes will be studied with examples: vocabulary, grammar, pronunciation. Factors that influence language change will be discussed. Reading texts will be paired with case studies focusing on a selected aspect of particular interest. Students will also present case studies (grammar, metaphor, life, vocabulary change, grammaticalization). Just as importantly, students will learn to articulate and defend their ideas, to turn research and critical thinking into cogent arguments, and to express themselves clearly and with style.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: ІІІ

Семестр: 6

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 26 год.; лекції - 14 год.; семінарські заняття - 12 год.; самостійна робота - 64 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Кучерова О. О., кандидат філологічних наук, доцент

Результати навчання:
ПРН-2. Узагальнювати інформацію з різних джерел і пояснювати сучасні мовні факти з точки зору їхнього діахронічного розвитку.
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти.
ПРН-4. Визначати ступінь впливу соціокультурних факторів на стан мови на різних етапах її розвитку.
ПРН-8. Характеризувати основні специфічні риси англійської мови різних періодів її розвитку, виявляти фонетичні, граматичні та лексичні зміни в конкретних текстах окремих періодів розвитку мови.
ПРН-23. Дотримуватися принципів академічної доброчесності.


Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: The backgrounds of English. The Old English Period (449-1100). The Middle English Period (1100-1500). The Early Modern English Period (1500-1800): Society, Spellings, and Sounds. The Early Modern English Period (1500-1800): Forms, Syntax, and Usage. Late Modern English (1800-21stCentury). English as a World Language.


Рекомендована література:
Основна література:
1. Algeo,John. The Origins and Development of the English Language. Sixth Edition.Wadsworth, Cengage Learning Boston, USA, 2010.
2. Baugh,AlbertC.,and Cable,Thomas.A History of the English Language. Fifth edition. Routledge, 2002.
3. Crystal,David. The Cambridge Encyclopedia of The English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
4. Fennell,BarbaraA.A History of English. A Sociolinguistic Approach. Blackwell Publishers, 2001.
5. The Oxford English Dictionary: Oxford University Press, 2010.
6. Verba,Lidiia. History of the English Language. Vinnytsia, Nova Knyha, 2012.

Додаткова література:
1. Barber, Charles. The English Language. A Historical Introduction. Second Edition. Cambridge University Press, 2009.
2. Culpeper, Jonathan. History of English. Routledge, 2005.
3. Hogg, R., and Denison, D. ed. A History Of The English Language. 1St Ed. New York: Cambridge University Press, 2006.
4. Lerer, S. The History Of The English Language. Course Guidebook. 2Nd Ed. The Traching Company, 2008.
5. Shaligram, Shukla, and Connor-Linton, Jeff. "Language Change". An Introduction To Language And Linguistics, Ralf, Fasold, and Jeff, Connor-Linton, 5Th Ed. Cambridge University Press, 2012, P. 275-310.
6. Yule, George. The Study Of Language. 6Th Ed. Cambridge University Press, 2017.

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (виконання тренувальних завдань, участь у семінарських заняттях, доповідь, підсумкова контрольна робота); підсумковий контроль - 30 балів (залікове есе).

Мова навчання: англійська