НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316632

Назва:

Екзистенціалізм і література XX століття



Анотація: Пропонується розгляд філософсько-естетичної думки др. пол. ХІХ - ХХ ст. крізь призму екзистенціалістського світогляду, й відповідне виокремлення й аналіз художніх текстів, що засвідчують свою приналежність до екзистенціалізму. Студентам пропонується прочитати тексти авторів різної стильової приналежності й часового зрізу (Г.Ібсен і Ф.Достоєвський, Т.С.Еліот і В.Вулф, Ф.Кафки і Г.Казак, Ж.-П.Сартр і А.Камю, А.Мердок і Г.Пінтер, Кобо Абе і К.Ое) крізь призму філософії екзистенціалізму. Таке прочитання, відповідно, потребує ознайомлення з працями провідних мислителів сучасності, які закладали підвалини екзистенціалізму в філософії (С.К'єркегор, Ф.Ніцше, М.Гайдеггер) та ствердили його як специфічну філософську систему, у межах якої з'являються свої течії і відгалуження (Ж.-П.Сартр, Г.Марсель, К.Ясперс та інші).

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: IV

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90;аудиторні години - 28; лекції - 20 год; семінари - 8 год; самостійна робота - 62 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): к.філол. н., ст. викл. Мазін Дмитро Михайлович

Результати навчання: ПРН-1. Вміти підтримувати фахову усну й письмову комунікацію на теми, які стосуються філософсько-літературних течій ХХ ст., стильових рис, характерних для художніх творів екзистенціалістського спрямування
ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією філософсько-естетичного та історико-літературного характеру: добирати необхідну інформацію з різних джерел та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти під час прослуховування курсу.
ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства через аналіз їхнього проявлення у літературних художніх текстах ХХ ст. екзистенціалістського спрямування
ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку, основні жанрово-стильові особливості світової літератури ХХ ст., вміти аналізувати конкретні літературні явища на прикладі художніх творів доби екзистенціалізму
ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти, у яких проявлений екзистенціальний світогляд, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, вміючи застосовувати інструментарій філософсько-естетичної течії екзситенціалізму у філософії та літературі ХХ ст.
ПРН-22 Дотримуватися принципів академічної доброчесності під час опанування курсу


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства; - Теорія літератури; - Світова література - 1, 2, 3; - Філософія

Зміст дисципліни: Екзистенціалістський світогляд як особливий спосіб постановки і осмислення філософських проблем. Витоки екзистенціалістської філософії: первинний сумнів І. Канта, критика універсальної етики у С.К'єркегора. Вплив положень Е. Гуссерля, М. Гайдеггера на формування філософської думки екзистенціалістського спрямування. Екзистенціальна проблематика у російській літературі ХIХ сторіччя (Ф.Достоєвський). Екзистенціальні мотиви у поезії Г.Гельдерліна, Р.Рільке. Основні течії "філософії життя" крізь призму екзистенціалістського світогляду та вплив на індивідуалістські уявлення європейського літературного модернізму. Концепція волі як основного чинника життєвої позиції індивіда (А.Шопенгауер), природа людини за Ф.Ніцше, свідоме/підсвідоме як фактори людського існування за З.Фройдом, процесуальний характер свідомості (А.Бергсон), опозиція індивіда/натовпу в Х. Ортеги-і-Гассета. Оформлення екзистенціалістської філософії у працях Ж.-П. Сартра. "Екзистенціаліст мимоволі": філософські погляди А.Камю і дискурс екзистенціалізму. Екзистенціалістська проблематика і театр абсурду в європейській та американській літературі. Оформлення екзистенціалістського світогляду в європейській філософії ІІ пол. ХХ ст. Екзистенціалістські мотиви у філософській й естетичній думці Франції (С. де Бовуар, М. Мерло-Понті, К.Ясперс). Вплив екзистенціалізму на англійську літературу. Вплив європейського екзистенціалізму на американську літературу. "Американська мрія" крізь призму екзистенціалістського світогляду. "Магічний реалізм" у німецькій літературі як інтерпретація особистісного й національного буття, відчуття тотальної кризи, кінця світу. Екзистенціалістські мотиви у контексті неєвропоцентричної культури на прикладі японської літератури.


Рекомендована література: Наукова література
Е. Гуссерль. Криза європейської людини і філософія // Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрямки. Хрестоматія. - К., 1996.
" М. Гайдеггер. Гельдерлін і сутність поезії.
" С.К'єркегор (Кьеркегор). Страх і трепет.
" Ф. Ніцше. Так казав Заратустра.
" Х. Ортега-і-Гассет. Бунт мас.
" Марсель, Г. К трагической мудрости и за ее пределы // Проблемы человека в западной философии. - М., 1988.
" Ясперс К. Философская вера // Ясперс К., Смысл и назначение истории, М.,1994.
" Ж.-П. Сартр. "Буття і ніщо", "Екзистенціалізм - це гуманізм"
" А. Камю. "Міф про Сізіфа", "Бунтівна людина".

" Бичко А., Бичко І., Табачковський В. Історія філософії. - К.: Либідь, 2001. - С.52-63.
" Денисова Т.Н. Экзистенциализм и современный американский роман. - К., 1985.
" Затонський Д. Зарубіжна проза другої половини XX сторіччя. - К., 2002.
" Лепп Іняс. Християнська філософія екзистенції: Пер. з фр. - К., 2004.
" Павличко С. Лабіринти мислення: Інтелектуальний роман сучасної Великобританії. - К., 1993.

Художні тексти до курсу
" Г. Ібсен. Бранд (п'єса).
" Ф. Достоєвський. Злочин і кара.
" Ж.-П. Сартр. "Нудота", опов. "Мур"; п'єса "Мухи".
" А. Камю. "Сторонній", "Чума", "Падіння".
" С.Беккетт. "Чекаючи на Годо", "Остання плівка Креппа".
" Е.Олбі. "Хто боїться Вірджінії Вулф?"
" Е.Йонеско. "Носороги".
" Г.Грін. "Суть справи".
" М. Бютор. "Переміна"
" Б. Віан. "Піна днів".
" В.Голдінг. "Вільне падіння".
" Д.Фаулз. "Маг".
" С.Беллоу. "Герцог".
" Г. Носсак. "Спіраль"
" Кобо Абе. "Чуже обличчя".





Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100 поточний і проміжний контроль - 70; підсумковий контроль - 30 (залік)

Мова навчання: українська