НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316633

Назва:

Література американського кіберпанку



Анотація: Метою курсу є поглиблення знань студентів щодо окремих питань теорії літератури (жанри фантастичної літератури, антиутопії, форми нарації у сучасному романі), а також історії американської літератури останніх десятиліть ХХ сторіччя. Курс звертає увагу на культурний та суспільно-політичний контексти постання літературного кіберпанку, охоплює творчість відомих майстрів жанру: Вільяма Ґібсона, Брюса Стерлінга, Руді Рюкера, Ніла Стівенсона та ін. Передбачено також знайомство і зі зразками кіберпанку в кіно.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: III

Семестр: додатковий період весняного семестру

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90; аудиторні години - 26; лекції - 20 год; семінари - 6 год; самостійна робота -64 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): к.філол.н, доц. Семків Ростислав Андрійович

Результати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати, готуючись до індивідуальних відповідей і групових обговорень на семінарських заняттях, працюючи у віртуальній групі в мережі.
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти при підготовці до індивідуальних відповідей та групових обговорень на семінарських заняттях,
роботі у віртуальній групі в мережі та при написанні творчих письмових робіт.
ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства, спираючись на матеріал курсу "Кіберпанк в американській літературі"
ПРН-6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології при при підготовці до індивідуальних відповідей та групових обговорень на семінарських заняттях,
роботі у віртуальній групі в мережі та при написанні творчих письмових робіт.
ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку американської літератури, її жанрово-стильові особливості; визначати їхнє місце в літературному процесі.
ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти головні структурні елементи кіберпанківського роману: переважні типи сюжетів, типові образи та наративні стратегії жанру; визначати та розрізняти жанрові підвиди: стімпанк, посткіберпанк і т.д.; коло американських та європейських антропологічних соціальних теорій, що спонукали до появи кіберпанку як окремого літературного жанру; творчість чільних представників жанру в американській літературі
ПРН-18. Знати й розуміти основні поняття й концепції питань теорії літератури та уміти застосовувати їх до матеріалу курсу. Аналізувати поетику літературного твору з точки зору належності чи ненале-жності його до жанру кіберпанку;
застосувати на практиці набуті методологічні знання - написати критичне літературознавче есе; використовувати наявні навички для інтегрального (комплексного) аналізу на рівні виконання наукових робіт первинного рівня складності: реферат, курсове дослідження.
ПРН-20. Мати навички управління комплексними діями або проєктами при розв'язанні творчих завдань до курсу.
ПРН-22: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства; - Теорія літератури; - Світова література - 1, 2, 3

Зміст дисципліни: Література кіберпанку як жанр фантастичної літератури. Кіберпанк-література у США: історія виникнення та розвитку. Кіберпанк та антиутопія. Влада і контроль як головні теми літератури кіберпанку. Віртуальний простір у романах В.Ґібсона. Штучний інтелект і проблематика трансгуманізму. Образ хакера в літературі кіберпанку. Ґендерна гра в кіберпанк-романах. Кіберпанк у слов'янських літературах. Кінематографічні та анімаційні версії кіберпанк-літератури


Рекомендована література: 1.Основна література
1. Жижек С. Метастази насолоди. - К.: Альтернативи, 2000.
2. Жижек С. Погляд навскіс. К.: Komubook, 2018. - 320 с.
3. Жижек С. Як читати Лакана. - К.: Komubook, 2019. - 168 с.
4. Мак-Люен М. Галактика Ґутенберґа. - К.: Ніка-центр, 2001
5. Маклюэн М. Понимание медиа. - М.: Гиперборея, 2007.
6. Рорти Р. Случайность, ирония и солидарность. - М.: РФО, 1996. - 279 с.
7. Слотердайк П. Критика цинічного розуму. - К.: Тандем, 2000.
8. Хейлз К. Як ми стали постлюдством. - К.: Ніка-центр, 2002.
9. Cavallaro D. Cyberpunk and Cyberculture, London, Athlone Press, 2000.
10. Bukatman S. Terminal Identity: The Virtual Subject in Postmodern Science Fiction. - DUP, 1993.
11. Frye N. Anatomy of Criticism. - Princeton: Princeton University Press, 1957. - 383 p.
12. Jameson F. Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism, Durham. - DUP, 1991.
13. Hutcheon, L. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. - London, 1988.

Додаткова література

1. Дайсон Е. Життя за доби Інтернету. - К.: Альтернативи, 2002.
2. Дельоз Ж., Ґваттарі Ф. Анти-Едіп: капіталізм і шизофренія. - К.: Карме-Сінто, 1996.
3. Енциклопедія постмодернізму. - К.: Основи, 2003.
4. Ленем Р. Електронне слово. - К.: Ніка-центр, 2005.
5. Balsamo A. Technologies of the Gendered Body: Reading Cyborg Women, Duke University, 1995.
6. Booker M. Keith. The Dystopian Inpulse, Westport Greenwood press, 1994.
7. Clark A. Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence, Oxford University Press, 2004.
8. Dery M. Escape Velocity: Cyberculture at the End of the Century, Grove Press, 1997.
9. Dery M. Flame Wars: The Discourse of Cyberculture, Duke University Press, 1994.
10. Haraway D. J. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature, Routledge, 1991.
16. Hutcheon, Linda. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. - London: Routledge, 1988.
17. Stone A. R. The War of Desire and Technology at the Close of the Mechanical Age. - MIT, 1996.
18. Tabbi J. Postmodern Sublime: Technology and American Writing from Mailer to Cyberpunk, Cornell University Press, 1996.




Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100 поточний і проміжний контроль - 70; підсумковий контроль - 30 (залік).

Мова навчання: українська