НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316646

Назва:

Українська мова (Лексика)



Анотація: Курс спрямований на вивчення лексико-фразеологічного складу сучасної української мови, його висвітлення через призму сучасних наукових парадигм, передовсім структуралізму. Головним завданням курсу є підготовка студента до усвідомленого філологічного осмислення мови загалом та її лексико-фразеологічного рівня зокрема як предмета навчання і викладання. З цією метою запропоновано вивчення найважливіших одиниць, понять, категорій і відношень у межах лексики та фраземіки, ознайомлення з науковими теоріями та концепціями вивчення лексики і фраземіки сучасної української мови, опанування теорії та практики лексикографічного опису одиниць лексико-фразеологічного рівня сучасної української мови.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: ІІ

Семестр: весняний, весняний додатковий

Кількість кредитів: 6 (загальна кількість годин - 180 год.; аудиторні - 62; лекції - 36 год.; семінарські заняття - 30 год.; самостійна робота - 118 год.)

Форма контролю: екзамен, залік

Викладач(і): Демська О.М, д.філол.н., проф.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- теоретичні принципи осмислення лексико-фразеологічного складу сучасної української мови;
- структурні, семантичні, типологічні особливості лексики і фраземіки сучасної української мови з погляду діахронії та синхронії;
- уміти застосовувати набуті знання для аналізу різних аспектів лексичного складу мови.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Вступ до мовознавства.

Зміст дисципліни: Курс передбачає розгляд основних понять лексикології (учення про лексему, денотат, референт, структуру лексичного значення, семантику, природу мовного знака, конотацію, системність організації лексичної підсистеми); ознайомлює з методами класифікації лексем сучасної української літературної мови за різними параметрами; розкриває природу полісемії, омонімії, синонімії, антонімії, паронімії, гіпонімії, гіперонімії на базі лексичних одиниць сучасної української літературної мови; окреслює історію формування словникового фонду української національної мови, стилістичну диференціацію української лексики, її стратифікацію; розкриває механізми актуалізації, пасивізації лексики української мови; аналізує причини й способи неологізації, а також шляхи запозичень і адаптації іншомовних лексичних елементів.


Рекомендована література: 1. Баран Я. А. Фразеологія у системі мови. - Івано-Франківськ, 1997.
2. Демська О. Вступ до лексикографії. - К., 2010.
3. Кочерган М. П. Слово і контекст. - Львів, 1980.
4. Лисиченко Л. А. Лексикологія сучасної української мови. Семантична структура слова. - Харків, 1977.
5. Мозер М. Тарас Шевченко і сучасна українська мова: спроба гідної оцінки. - Львів, 2012.
6. Муромцева О. Г. Розвиток лексики української літературної мови в другій половині ХІХ - на початку ХХ ст. - Харків, 1985.
7. Німчук В. В. Давньоукраїнська спадщина в лексиці української мови. - К., 1992.
8. Прадід Ю. Ф. Історія дослідження української фразеології (50 - 80-ті роки ХХ ст.) // Українська лексикографія у загальнослов'янському контексті. - К., 2011.
9. Шевельов Юрій. Нарис сучасної української літературної мови та інші лінгвістичні студії (1947-1953). - К., 2012.
10. Ужченко В. Д. Ужченко Д. В. Фразеологія сучасної української мови: Посібник. - Луганськ, 2005.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).

Мова навчання: українська