НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316648

Назва:

Фольклористика



Анотація: Фольклористика в науковому просторі: проблеми формування та трансформації поняття "фольклор", методології дослідження фольклорних текстів, основні праці з фольклористики. Народження й буття фольклорного твору. Фольклор "архаїчний", "класичний", "пост-фольклор". Парадокси фіксації фольклорних текстів. Соціокультурний статус сакральних знань. Найдавніші форми господарчої магії. Еволюція ритуально-поетичних формул. Міф як взірцева модель. Релігійно-магічна функція фольклорних казок. Казка й соціальні інститути минулого. Текст і комунікативний контекст. Календарна свідомість як категорія традиційної культури. річне обрядове коло. Різновиди зимових обрядових пісень. Колядки та щедрівки. Пісні весняно-літнього періоду ( веснянки. русальні та царинні пісні. купальські та петрівчані пісні). Маркування й культурне значення життєвого циклу людини. Українські народні думи на перетині просторів буття (міфологічного, історичного, релігійного). Традиції міських субкультур. Міська міфологія. Сучасний анекдот. Урбаністична легенда. Пісенний фольклор (романс, "жорстокий" романс). Фольклор і масова культура. Літературно-фольклорні конструкції. Сучасна фольклористика і віртуальна реальність.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 2

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120; аудиторні години - 42; лекції - 28, семінарські заняття - 14; самостійна робота - 78)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): к. філол. н., доц. Борисюк Ірина Василівна

Результати навчання: ПРН-8. Знати і розуміти специфіку фольклорних явищ, уміти застосовувати знання у професійній діяльності.
ПРН-10. Знати закономірності формування й функціонування обрядового й позаобрядового українського фольклору та застосовувати набуті знання у практичній діяльності
ПРН-18. Знати та розуміти основні закономірності розвитку фольклорної епіки
ПРН-19. Інтерпретувати тексти фольклорної казкової і неказкової прози
ПРН-22: Дотримуватися принципів академічної доброчесності та високої академічної культури


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Історія України - Історія української та світової культури - Філософія

Зміст дисципліни: 1. Народження й буття фольклорного твору. Фольклор "архаїчний", "класичний", "пост-фольклор". Парадокси фіксації фольклорних текстів. Соціокультурний статус сакральних знань. Найдавніші форми господарчої магії. Еволюція ритуально-поетичних формул. Релігійно-магічна функція фольклорних казок. Казка й соціальні інститути минулого. Текст і комунікативний контекст. 2. Календарна свідомість як категорія традиційної культури. Річне обрядове коло. Різновиди зимових обрядових пісень. Колядки та щедрівки. Пісні весняно-літнього періоду (веснянки, русальні та царинні пісні, купальські та петрівчані пісні). Маркування й культурне значення життєвого циклу людини. Структура родильного, весільного та поховального обрядів. Мотив весілля-похорону в українській традиційній культурі. Українські народні думи на перетині просторів буття (міфологічного, історичного, релігійного). Думи як "козацький реквієм" (за Ф. Колессою та Н. Кононенко). Думи "як символічний код переказу культурних цінностей" (за О. Грабович). Думи як явище українського бароко (за С. Грицею).Балади. Традиційна народна лірика. Фольклор сучасного міста. Фольклор і масова культура. Літературно-фольклорні конструкції. Сучасна фольклористика і віртуальна реальність.


Рекомендована література: 1. Головаха І. Виконавці традиційних наративів і міфотворчість сучасного міста. / І.Головаха // Матеріали до української етнології. - К., 2004. - Вип.4 (7). - С. 197-202.
2. Грабович О. Думи як символічний код переказу культурних цінностей / О. Грабович // Родовід. 1993. № 5. С. 30.
3. Грица С. Трансмісія фольклорної традиції / С.Грица - Тернопіль, 2002.
4. Дей О. Українська народна балада. / О.Дей. - К., 1986.
5. Дунаєвська Л.Ф. Українська народна казка / Л.Ф. Дунаєвська - К., 1987.
6. Кирчів Р. Двадцяте століття в українському фольклорі. / Р.Кирчів - Львів, 2010.
7. Лисюк Н.А. Міфологічний хронотоп. Матеріали до курсів "Міфологія", "Міфологія слов'янська і світова" / Н.А Лисюк. - К., 2006.
8. Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки / В.Я. Пропп - Л., 1986.
9. Росовецький С. Український фольклор у теоретичному освітленні. / С.Росовецький. - Ч. І. Історія фольклору - К., 2005.
10. Росовецький С. Український фольклор у теоретичному висвітленні / С.Росовецький. - Ч.2. Жанри. - К., 2007.
11. Шевчук Т. Магічна поезія (замовляння). Еволюція ритуально-поетичних формул / Т. Шевчук // Родовід. - №5. - 1993. - С. 10-12.
12. Українські народні думи. Том 1. - К., 2010.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100 поточний і проміжний контроль - 60 балів; підсумковий контроль - 40 (екзамен).

Мова навчання: українська