НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316663

Назва:

Вступ до літературознавства



Анотація: Мета курсу - дати базові знання, необхідні для подальшого вивчення літературознавчих дисциплін, зокрема "Теорії літератури", "Аналізу художнього тексту", "Основ літературної творчості", тощо. Дисципліна охоплює теми: характеристика літератури як виду мистецтва, її місце серед інших видів мистецтва; зв'язок дисципліни з іншими дисциплінами гуманітарного циклу; розвиток художньої словесності; особливості змістово-формальних складових, художнього часу й простору; характеристика літературного образу, його типи і різновиди; поетика літературного твору; версифікація; літературні роди і жанри; явище літературного процесу, його канони, напрями, стилі.

Тип дисципліни: нормативний

Рік навчання: ІІ

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120; аудиторні години - 42: лекції - 28, семінарські заняття - 14; самостійна робота - 78)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): к. філол. н., ст. викл. Стужук Олеся Іванівна.

Результати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріал курсу "Вступ до літературознавства"
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвітии в рамках курсу.
ПРН-7. Розуміти структуру та специфіку філологічної науки з її поділом на літературознавчу та мовознавчу складові, основні проблеми літературознавства та підходи до їх розв'язання із застосуванням релевантних методів та інноваційних підходів.
ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку української та світової літератури, жанрово-стильові особливості в різних національних літературах; визначати їхнє місце в літературному процесі.
ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати тексти української та світової літератури, послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки.
ПРН-22: Дотримуватися принципів академічної доброчесності.





Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Світова література -1; Українська література - 1; Фольклористика; Філософія; Українська та світова культура

Зміст дисципліни: 1. характеристика літератури як виду мистецтва, її місце серед інших видів мистецтва; 2. зв'язок дисципліни з іншими дисциплінами гуманітарного циклу; 3. Ллтературний твір/літературний текст, естетична, пізнавальна, моделююча функції. Автор/читач. 4. Художній світ літературного твору. Тема. Мотив. Лейтмотив. Деталь. 5. Фабула і сюжет. Композиційний рівень твору. Оповідна структура. Наратор. Оповідач, розповідач. 6.Літературно-художній образ. Внутрішня форма слова (О. Потебня). Тропи, стилістичні фігури, концепти. 7. Основи віршування. Системи віршування. Римування. Строфі та її види. Ритмізована проза, поезія в прозі. Особливості аналізу віршованого тексту. 8. Роди і жанри. Епос, лірика, драма. Жанровий синкретизм. Пам'ять жанру. 9. Художній стиль. Типологія літературних стилів. Індивідуальний стиль письменника. "Готове" слово. Риторична традиція. Романтизм/реалізм. Парадокс реалізму. Теорії зміни стилів. Стильова домінанта. 10. Літературний процес і літературний напрям. Стадіальність розвитку літератури. Національна своєрідність літератури. Історія літератури. Історична поетика. Роль читача. Феномен другорядного автора. Про поняття "художня література". 11.Наукові методи і школи в літературознавстві. Міфологічна школа, біографічний метод, культурно-історична школа, компаративістика, феноменологія, літературна герменевтика, рецептивна естетика, структуралізм і семіотика, постколоніальна критика. Цитати, ремінісценції, алюзії. Проблеми інтертекстуальності. Переклад як форма взаємодії літератур. Аналіз художнього твору. Аналіз художнього перекладу. Текстологія.


Рекомендована література:
1. Бахтін М. Епос і роман // Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 241-244.
2. Бахтін М. Форми часу і хронотопу в романі // Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 78-82.
3. Барт Р. Текстуальний аналіз "Вальдемара" Е. По // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. Марії Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 497-521.
4. Барт Р. Від твору до тексту // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. Марії Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 491-497.
5. Белецкий А. В мастерской художника слова (Выбор сюжета (с. 321-355). Изображение внешности лиц. Речь действующих лиц. Изображение живой и мертвой природы (с. 391-490)) // Білецький О. Зібр. праць у 5-ти т. Т. 3. Українська радянська література. Теорія літератури. К. Наукова думка, 1966 (або видання: Белецкий А. Избранные труды по теории литературы. М.: Просвещение, 1964. С. 90-118, 149-234).
6. Білоус П. Основи наратології // Білоус П. В. Вступ до літературознавства: навч. посібник. К.: Академія, 2011. С. 203-215.
7. Баррі П. Вступ до теорії: літературознавство та культурологія. - К.: Смолоскип, 2008.
8. Веселовський О. Три розділи історичної поетики (синкретизм найдавнішої поезії і початок диференціації поетичних родів) // Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 216-221.
9. Веселовський О. Поетика сюжетів [про мотив] // Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 122-125.
10. Веселовський О. Із історії епітета // Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 120-122.
11. Веселовський О. Психологічний паралелізм і його форми у відображеннях поетичного стилю // Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 125-127.
12. Еліот Томас Стернз. Функція літературної критики // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. Марії Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 86-95.
13. Йогансен М. Як будуються оповідання. Аналіз прозових збірок. 1 частина // Йогансен Й. Вибрані твори / упор. Р. Мельників. 2-ге вид., доповн. К.: Смолоскип, 2009. С. 550-588.
14. Качуровський І. Ґенерика і архітектоніка. Кн. ІІ. К.: Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2008.
15. Костенко Н. В. Стильові особливості процесу розвитку українського вірша // Костенко Н. В. Українське віршування ХХ століття: навчальний посібник. К.: Либідь, 1993. С. 51-83.
16. Лессінг Г. Е. Лаокоон, або Про межі малярства й поезії // Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 51-56.
17. Ліхтенстейн Жаклін, Декюльто Елізабет. Мімесис // Європейський словник неперекладностей. Т. 1. К.: Дух і Літера, 2009. С. 399-418.
18. Лотман Ю. М. Текст у тексті // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. Марії Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 581-594.
19. Наливайко Д. С. Літературна теорія і компаративістика. К., 2005
20. Нич Ришард. "Вираження невимовного" в літературі модерності (окремі питання) // Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ - початок ХХІ ст. / упоряд. Б. Бакули; за заг. ред. В. Моренця; пер. з пол. С. Яковенка. К.: Вид. дім. "Києво-Могилянська академія", 2008. С. 141-172.
21. Ортега-і-Гассет Х. Думки про роман // Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 235-241.
22. Перкінс Д. Призначення історії літератури // Перкінс Д. Чи можлива історія літератури? / пер. з англ. А. Іщенка. К.: Києво-Могилянська академія, 2005. С. 137-146.
23. Потебня О. Думка й мова // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. Марії Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 34-52.
24. Роснер Катажина. Художній світ і пізнавальна функція літературного твору // Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ - початок ХХІ ст. / упоряд. Б. Бакули; за заг. ред. В. Моренця; пер. з пол. С. Яковенка. К.: Вид. дім. "Києво-Могилянська академія", 2008. С. 172-197.
25. Тюпа В. И. Технология семиоэстетического анализу // Тюпа В. И. Анализ художественного текста. М.: Академия, 2009. С. 34-102.
26. Faryno Yerzy. Паронимия - Анаграмма - Палиндром в поэтике авангарда // Wiener Slawistischer Almanach. Band 21. Wien. 1988.
27. Фізер І. Психолінгвістична теорія літератури Потебні. Метакритичне дослідження. К.: Києво-Могилянська академія, 1993. 112 с.
28. Наливайко Д. С. Літературна теорія і компаративістика. К., 2005.
29. Аверинцев С. С., Андреев М. Л., Гаспаров М. Л., Гринцер П. А., Михайлов А. В. Категории поэтики в смене литературных эпох // Историческая поэтика. Литературные эпохи и типы художественного сознания / отв. ред. П. А. Гринцер. М.: Наследие, 1994. С. 3-38.

Словники
1. Антична література. Довідник /за ред. С.В.Семчинського. - К.: Либідь, 1993.
2. Літературознавство. Словник основних понять / пер. з нім. - Тернопіль: Богдан, 2008.
3. Літературний словник-довідник / за ред. Р. Т. Гром'яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. 2 вид., доповн. К.: Академія, 2007. 752 с. (Nota bene).
4. Лексикон загального та порівняльного літературознавства. Чернівці: Золоті літаври, 2001. 636 с.
5. Енциклопедія постмодернізму. - К.: Вид-во Соломії Павличко "Основи", 2003.

Підручники
1. Білоус П. В. Вступ до літературознавства: навч. посібник. К.: Академія, 2011. С. 203-215.
2. Білоус П. В., Левченко Г. Д. Вступ до літературознавства: навч. посіб. для самостійної роботи студента. К.: ВЦ "Академія", 2012 (серія "САМ!").
3. Костенко Н. В. Українське віршування ХХ століття: навчальний посібник. К.: Либідь, 1993. С. 51-83.
4. Ткаченко А. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. 2-е вид., випр. і доповн. Київ, 2003. С. 165-208.
5. Фарино Ежи. Введение в литературоведение: учебное пособие. СПб.: Издательство РГПУ им. А. И. Герцена, 2004.
6. Ференц Н. С. Основи літературознавства: підручник. К.: Знання, 2011. 431 с.

Хрестоматії
1. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. Марії Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 34-52.
2. Вступ до літературознавства. Хрестоматія: навч. посібник / упоряд. Н. І. Бернадська. К.: Либідь, 1965. С. 235-241.

Додаткова література
1. Аверинцев С. С. Историческая подвижность категории жанра: опыт периодизации // Аверинцев С. С. Риторика и истоки европейской литературной традиции. М.: Языки русской культуры, 1996. С. 101-115.
2. Інґарден Р. Про пізнавання літературного твору // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. Марії Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 176-209.
3. Качуровський І. Нарис компаративної метрики. Мюнхен, 1985.
4. Качуровський І. Фоніка. Мюнхен, 1984.
5. Качуровський І. Строфіка. Мюнхен, 1967.
6. Коцюбинська М. Література як мистецтво слова. Деякі принципи літературного аналізу художньої мови. К.: Наукова думка, 1965. 322 с.
7. Ласло-Куцюк Засади поетики. Бухарест: Критеріон, 1983.
8. Ласло-Куцюк М. Метафорика // Ласло-Куцюк М. Ключ до белетристики. Бухарест: Мустанг, 2000. С. 94-114.
9. Ласло-Куцюк М. Інтертекстуальність розповідних творів // Ласло-Куцюк Засади поетики. Бухарест: Критеріон, 1983. С. 208-230.
10. Ласло-Куцюк М. Координати інтертекстуальності // Ласло-Куцюк М. Засади поетики. Бухарест: Кретеріон, 1983. С. 158-182.
11. Ласло-Куцюк М. Аналіз поетичного перекладу // Ласло-Куцюк М. Засади поетики. Бухарест: Кретеріон, 1983. С. 333-351.




Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття; самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100: поточний контроль - 60; підсумковий контроль - 40

Мова навчання: українська