НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 316669

Назва:

Вступ до спеціальності



Анотація: Метою курсу є ознайомлення студентів із змістом, формами, методами навчання за філологічним напрямом підготовки, пропонує їм варіанти свого майбутнього у професії та окреслює перспективи її розвитку. Також він повинен розкрити структуру філологічної науки та освіти, їхніх напрямів і складових. Окреслити засади наукової роботи, її принципи та інструментарій. Завданнями курсу є: - Завершення адаптації першокурсників до умов навчання у НаУКМА; - Ознайомлення студента із специфікою сфер діяльності філолога, з її змістом і характером; - Ознайомлення студентів із системою філологічної освіти в Україні та специфікою філологічних спеціальностей у НаУКМА; - Знайомить із науковими осередками мовознавчого і літературознавчого спрямування в Україні та світі, а також з філологічними школами НаУКМА; - Формування наукової культури студентів, культури праці за фахом; - Ознайомлення студентів з основами наукової діяльності, методикою і методологією, жанрами наукового дослідження. - Оволодіння загальними навичками коректного бібліографічного оформлення наукового матеріалу, формування загального уявлення про роботу з джерелом та з історико-літературною інформацією, термінологією та науковим апаратом філолога-науковця. - Вивчення курсу сприятиме формуванню у студентів інтересу до свого фаху, активізації пізнавальної діяльності, введення їх в активну самостійну науково-дослідну, науково-критичну діяльність.

Тип дисципліни: вибіркова (за вибором кафедри)

Рік навчання: І

Семестр: додатковий період весняного семестру

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90; аудиторні години - 26: лекції - 14, семінарські заняття - 12; самостійна робота - 64)

Форма контролю: залік

Викладач(і): к.філол.н., ст. викл. Пелешенко Наталія Іванівна

Результати навчання: ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати.
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти в галузі гуманітаристики і, зокрема філології.
ПРН-4. Знати історію становлення філологічної освіти в НаУКМА в контексті історії становлення філологічних спеціальностей. Розуміти специфіку наукових і освітних програм.
ПРН-7. Розуміти структуру та специфіку філологічної освіти і науки в Україні та НаУКМА з її поділом на мовознавчу та літературознавчу складові, основні проблеми філології та підходи до їх розв'язання із застосуванням релевантних методів та інноваційних підходів.
ПРН-11. Мати уявлення про принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних наукових жанрів.
ПРН-22 Дотримуватися принципів академічної доброчесності.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Могилянські студії - Науково-критичне письмо - Історія України - Історія української культури - Філософія

Зміст дисципліни: 1. Філологія як наука, історія становлення та сучасний стан філологічної науки в Україні на тлі світових тенденцій. Філологія у системі гуманітарних наук. Значення гуманітаристики на сучасному етапі розвитку суспільства. Структура філологічної науки. Галузі мовознавства і літературознавства. Номенклатура наукових спеціальностей з філології. Аспірантура і докторантура в НаУКМА. Основні українознавчі наукові осередки. Філологія як напрям підготовки і спеціальність у вищій школі. Філологічна освіта в Україні, та її специфіка у НаУКМА. Мовознавчі та літературознавчі наукові школи в НаУКМА, визначні представники. Сфера діяльності випускників-філологів НаУКМА. 2. Методика і методологія наукового дослідження. Вибір адекватної матеріалу моделі методології дослідження. Проблеми методологічної еклектики та "над інтерпретації" (У.Еко). Уживання наукової термінології. Чи завжди більше і різне - це краще? Загальнонаукові теоретичні методи: аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, індукція, дедукція, систематизація і класифікація. 3. Бібліографічний апарат наукового дослідження. Пошук наукової інформації. Бібліографія як наукова дисципліна. Природа і характер бібліографічного апарату. Бібліографічна розробка наукової проблеми. Бібліографічні покажчики (тематичні, хронологічні, персональні тощо). Сучасні вимоги до бібліографічного оформлення. Проблема зберігання наукової інформації: картки, зошити, теки, електронні бази та інше. Як не забути те, що вже опрацював? Як систематизувати і використати згодом опрацьований матеріал? 4. Жанри наукового дослідження. Реферат, анотація, повідомлення, тези, наукова розвідка, доповідь, наукова стаття, енциклопедична стаття, монографія, реферативна розробка, академічні фундаментальні видання, науково-популярні видання, масові видання, довідники, рецензії (науково-популярні, науково-теоретичні, реферативні, художньо-публіцистичні тощо); модель рецензії. Принципи наукового та літературного редагування. 5. Культура наукової роботи. Коректно сформульована тема наукового дослідження. Два типи робіт: компілятивний (описовий) та дослідницький. Не так важлива тема наукової студії, як досвід її розкриття. На якому матеріалі робити аналіз? Скільки часу працювати над темою? Коректність і точність цитування. Мова цитування наукових праць і художніх текстів. Мова наукової роботи. Правила ведення наукової полеміки. Повага до попередників. Плагіат: злочин чи некоректність?


Рекомендована література:
- Білуха М. T. Основи наукових досліджень / М.Т. Білуха. - К.: Вища шк., 1997. - 271 с.
- Гольденберг Л.І. Бібліографічні джерела українського літературознавства / Л.І. Гольденберг.- К : Вища школа, 1977.- 197с.
- Гомон А. М., Кримець О. М. Оброблення наукової інформації : Навч.-метод. посіб. / А. М. Гомон, О. М.Кримець - Харків, 2008.
- Зелінська Н. В. Теоретичні засади роботи редактора над літературною формою / Н.В. Зелінська. - К., 1989.
- Зелінська Н. В. Наукове книговидання в Україні: історія та сучасний стан / Н.В. Зелінська. - Львів, 2002.
- Іванченко Р. Г. Літературне редагування / Р.Г.Іванченко. - К. : Вища школа, 1982, - 248 с.
- Крымский С. Б. Научное знание и принципы его трансформации / С.Б. Крымский. - К., 1974.-208с.
- Різун В.В. Літературне редагування / В.В. Рызун. - К. : Либідь. - 1996.
- Феллер М. Д. Эффективность сообщения и литературный аспект редактирования / Феллер М.Д. - Львов, 1978.
- Ференц Н.С. Основи літературознавства / Н.С. Ференц. - К. : знання, 2-11. - 431 с.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: - Максимальна кількість балів - 100: - поточний контроль - 70 балів; - підсумковий контроль - 30 балів (залік)

Мова навчання: українська