НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317343

Назва:

Методологія наукових досліджень



Анотація: Курс "Методологія наукових досліджень" спрямовано на опанування студентами основних понять і теоретичних засад, сучасних методичних прийомів та методологічних підходів, що застосовуються у науково-дослідницькій діяльності науковців для вирішення практичних завдань та фундаментальних проблем сучасної біології. Курс висвітлює методологічні і теоретичні підходи наукового дослідження, що використовуються у світовій експериментальній практиці біологічного спрямування, а також питання організації та проведення наукового дослідження та його інформаційного забезпечення. Розглядаються особливості творчої праці у дослідницькій діяльності, етичні норми та цінності науки. Значне місце відводиться висвітленню такого питання, як методика написання наукових робіт. Курс розраховано на студентів, які вже ознайомилися з базовими біологічними дисциплінами.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр:

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Фуртат І.М., кандидат біологічних наук, доцент.

Результати навчання: у результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- оцінювати науку як специфічну форму суспільної діяльності та аналізувати особливості її застосування у різних галузях біології,
- планувати і проводити наукові дослідження,
- здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне забезпечення наукових досдіджень,
- аналізувати, інтерпретувати результати експериментальних досліджень і робити висновки,
- класифікувати та розрізняти різновиди наукових робіт, а саме: наукові доповіді на семінарах, конференціях, з'їздах, кваліфікаційні роботи різного ступеня складності (магістерські, РhD, докторські), експериментальні та оглядові статті, монографії,
- володіти теоретичними, методологічними та методичними засадами наукового дослідження,
- аналізувати фахову літературу,
- вміти формувати методику конкретного експериментального дослідження,
- працювати з довідниковою літературою, аналізувати та упорядковувати наукову фахову літературу,
- аналізувати та впорядковувати результати власних експериментальних досліджень,
- вміти обирати різновид наукових публікацій залежно від характеру їхнього представлення (тези чи матеріали доповідей, експериментальні чи оглядові статті),
- здійснювати критичний аналіз та узагальнювати дані, наведені у фаховій літературі та отримані власноруч у результаті здійснення експериментальних досліджень,
- вміти аргументувати представлені результати наукового дослідження,
- вміти користуватися сучасними інформаційними технологіями
- застосовувати знання у професійній діяльності з урахуванням новітніх досягнень у галузі біології,
- вміти вести наукову дискусію, вміти обґрунтовувати та відстоювати власну думку, виступати перед аудиторією,
- виконувати професійні функції і проводити дослідження на відповідному сучасному рівні в галузі біологічних наук і на межі суміжних галузей ,
- вмітигенерувати нові ідеї та приймати самостійні рішення
- ефективно формувати комунікаційну стратегію у професійній діяльності,
- нести відповідальність за вибір і тактику способу комунікації,
- застосовувати знання у професійній діяльності з урахуванням новітніх досягнень, у т.ч. для дослідницької роботи,
- приймати рішення з важливих проблем у галузі генетики мікроорганізмів і на межі предметних галузей на основі розуміння сучасних наукових фактів, концепцій, теорій, принципів і методів.


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Ботаніка", "Біохімія", "Генетика", "Молекулярна біологія", "Мікробіологія", "Вірусологія", "Механізми клітинного сигналювання", "Імунологія", "Біоінформатика", "Біологічні основи інфекційних процесів", "Біотехнологія", "Основи молекулярної еволюції", "Генетика мікроорганізмів", "Генетика вищих рослин".

Зміст дисципліни: Поняття, зміст, мета і функції науки. Основні структурні елементи та складові науки. Різниця між науковим та повсякденним знанням. Наукове дослідження у природничих науках: його сутність та особливості. Загальна характеристики наукового експериментального дослідження. Класифікація, типи і завдання експериментальних досліджень. Науковий експеримент у природничих науках: його сутність та особливості. Характеристика понять "методологія", "методика", "метод", "задум", "спосіб" та "засіб" наукового дослідження. Методи наукових досліджень (універсальні, загальнонаукові, спеціальні) та їхня характеристика. Наукове дослідження та власне його методологія. Прийоми, методи і форми наукового знання. Рівні наукового дослідження та методи, які застосовуються для їхньої реалізації. Особливості формування методики наукового дослідження та підбір адекватних методів. Особливості формування методики наукового дослідження та підбір адекватних методів. Визначення, об'єкт і мета наукового дослідження. Мета та планування експерименту. Об'єкт і предмет наукового дослідження. Вимоги до об'єктів дослідження. Вибір об'єкту дослідження залежно від мети роботи. Характеристика особливостей різних груп біологічних об'єктів дослідження. Поняття "контроль" та контрольні групи у експериментальних дослідженнях. Артефакти в експериментальних дослідженнях та їхня роль у формуванні помилкових висновків. Валідність, валідизація та рандомінізація наукових досліджень. Роль статистичних методів у валідизації експериментальних досліджень. Протоколювання результатів наукового дослідження. Попереднє опрацювання результатів та їх аналіз. Помилки під час виконання наукового дослідження. Аналіз отриманого фактичного матеріалу. Форми наукових праць. Загальні вимоги до презентації результатів наукових досліджень. Загальні вимоги до написання наукових праць. Організація і методика написання тексту наукової роботи. Послідовність роботи під час підготовки наукової праці. Структура наукової праці. Написання тексту наукової праці. Основні принципи етики наукової спільноти. Характеристика наукових кодексів різних країн світу. Порушення наукової етики: хибні заяви, порушення авторських прав (плагіат, крадіжка ідей та несанкціоноване привласнення). Спільна відповідальність за порушення наукової етики. Науковий етикет (наукова переписка, спілкування на наукових заходах).


Рекомендована література: Рекомендована література:
1. Артемчук Г.І., Курило В.М., Кочерган М.П. Методика організації науково-дослідної роботи: Навч. посібник для студентів та викладачів вищ. навч. закладів. - К.: Форум, 2000. - 271 c.
2. Бірта Г.О., Бургу Ю.Г. Методологія і організація наукових досліджень. [текст]: навч. посіб. - К.: "Центр учбової літератури", 2014. - 142 с.
3. Важинський С.Е., Щербак Т І. Методика та організація наукових досліджень: Навч. посіб. - Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. - 260 с.
4. Данильян О.Г., Дзьобань О.П. Методологія наукових досліджень: підручник. - Харків: Право, 2019. - 368 с.
5. Краус Н.М. Методологія та організація наукових досліджень: навчально-методичний посібник. - Полтава: Оріяна, 2012. - 183 с.
6. Медвідь В. Ю., Данько Ю. І., Коблянська І. І. Методологія та організація наукових досліджень (у структурно-логічних схемах і таблицях): навч. посіб. - Суми: СНАУ, 2020. - 220 с.
7. Методологія та організація наукових досліджень: навч. посіб. / І. С. Добронравова, О. В. Руденко, Л. І. Сидоренко та ін.; за ред. І. С. Добронравової (ч. 1), О. В. Руденко (ч. 2). - К.: ВПЦ "Київський університет", 2018. - 607 с.
8. Методологія та організація наукових досліджень (галузі знань: 05 - соціальні та поведінкові науки, 07 - управління та адміністрування) [Текст]: навч. посіб. / Л. Г. Ліпич, С. М. Бортнік, І. Г. Волинець та ін.; за заг. ред. Л. Г. Ліпич. - Луцьк: Вежа-Друк, 2018. - 220 с.
9. Методологія та організація наукових досліджень: навч.-метод. видання. / О.В.Галян. Луцьк: Вежа-Друк, 2021. - 26 с.
10. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад'юнтів / за ред. А. Є. Конверського. - К.: Центр учбової літератури, 2010. - 352 с.
11. Пілюшенко В.Л., Шкрабак І.В., Славенко Е.І. Наукове дослідження: організація, методологія, інформаційне забезпечення: Навчальний посібник. - К.: Лібра, 2004. - 344 c.
12. Швець Ф.Д. Методологія та організація наукових досліджень. Навчально- посібник. - Рівне: НУВГП, 2016. - 151 с.
13. Dolan K. Laboratory Animal Law: Legal Control of the Use of Animals in Research, 2nd Edition. - Wiley-Blackwell , 2007. - 240 р. DOI: 10.1002/9780470753361
14. Hau, J., & Schapiro, S.J. (Eds.). Handbook of Laboratory Animal Science, Volume I: Essential Principles and Practices (3rd ed.). - CRC Press., 2010. - 740 р. doi.org/10.1201/b10416


Форми та методи навчання: лекції (16 год.), семінарські заняття (14 год.), самостійна робота (60 год.).

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, тестування на лабораторних заняттях, індивідуальне практичні та письмові завдання на лабораторних заняттях); підсумковий контроль - 40 балів (залік)

Мова навчання: українська