НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317354

Назва:

Системи охорони здоров`я



Анотація: Навчальна дисципліна передбачає спрямування потенціалу майбутніх фахівців на опанування теоретичними і практичними знаннями щодо систем громадського здоров'я (ГЗ) і системи охорони здоров'я (СОЗ), що є передумовою набуття ними високого рівня кваліфікації і підготовки до роботи в умовах реформування цієї сфери. В результаті вивчення дисципліни студенти отримають ґрунтовні знання з теоретичних основ систем громадського і систем охорони здоров'я, предмету та основних понять, базових моделей, особливостей, сучасних концепцій, тенденцій і шляхів реформування ГЗ і СОЗ, пріоритетних напрямків розвитку і функціонування СОЗ і ГЗ, зможуть удосконалити навички використання інформаційних і комунікаційних технологій, визначати зможуть зрозуміло і недвозначно доносити обґрунтовані власні висновки до професіоналів і непрофесіоналів у сфері охорони здоров'я, працювати в національному та міжнародному контексті, як особистість і як член команди, застосовувати навики щодо збору даних, розповсюдження та використання результатів наукових досліджень у цій сфері.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150; аудиторні години - 50; самостійна робота - 100)

Форма контролю: іспит

Викладач(і): д.мед.н., с.н.с. Шевченко М.В.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен уміти:
Орієнтуватися у базових термінах і поняттях системи охорони здоров'я (СОЗ) та системи громадського здоров'я (ГЗ)
Знати еволюційний шлях розвитку систем громадського здоров'я та систем охорони здоров'я, зв'язки між ними
Ознайомитися з характеристиками базових моделей СОЗ
Знати моделі організації і фінансування систем громадського здоров'я
Проводити порівняльний аналіз і оцінювати СОЗ різних країн
Проводити порівняльний аналіз і оцінювати системи ГЗ різних країн
Аналізувати вплив різних чинників на діяльність систем ГЗ і СОЗ та обґрунтовувати відповідні заходи з їх попередження
Використовувати та критично оцінювати опубліковані дані/результати досліджень у сфері ГЗ і СОЗ
Знати напрямки реформ систем ГЗ і СОЗ за останні два десятиліття
Здійснювати і презентувати результати аналізу досвіду розвитку, функціонування, організації та фінансування систем ГЗ.


Спосіб навчання: аудиторний/дистанційний онлайн

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: -

Зміст дисципліни: Метою і завданнями дисципліни є уявлення про як про системи громадського здоров'я (ГЗ), так і систем охорони здоров'я (СОЗ), оцінювання сильних та слабких сторін кожної з них, напрямки і шляхи реалізації реформ, а також ролі СОЗ в системах ГЗ, їх взаємодія між цими системами. Передбачено знайомство із загальними характеристиками систем ГЗ і СОЗ, їхніми особливостями, базовими моделями, представлено основні ключові характеристики та компоненти обох систем, функції їхнього фінансування, а також історичний розвиток, організацію та фінансування систем ГЗ і СОЗ. А також з організацією і фінансування системи ГЗ і СОЗ в Україні.


Рекомендована література: ОСНОВНА:
Громадське здоров’я : підручник / Грузєва Т. С., Лехан В. М., Огнєв В. А. та ін. ; за заг. ред. Т.?С. Грузєвої. Вінниця : Нова Книга, 2023. — 616 с.
OECD/European Union (2022), Health at a Glance: Europe 2022: State of Health in the EU Cycle, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/507433b0-en.
OECD (2021), Health at a Glance 2021: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/ae3016b9-en.
Jarvis, T., Scott, F., El-Jardali, F. et al. (2020) Defining and classifying public health systems: a critical interpretive synthesis. Health Res Policy Sys 18, 68. https://doi.org/10.1186/s12961-020-00583-z
Organization and financing of public health services in Europe (2018). Ed. by B.Rechel, E. Jakubowski, M. McKee, E. Nolte : World Health Organization (acting as the host organization for, and secretariat of, the European Observatory on Health Systems and Policies)
Швеція/ Public Health Agency/ https://www.folkhalsomyndigheten.se/
Нідерланди/ National Institute for Public Health and the Environment/ https://www.rivm.nl/en
Франція/ National Public Health Agency/ https://www.santepubliquefrance.fr/
Англія/ https://www.gov.uk/government/organisations/public-healthengland/
Public Health England was replaced by UK Health Security Agency (https://www.gov.uk/government/organisations/ukhealth-security-agency) and Office for Health Improvement and Disparities (https://www.gov.uk/government/organisations/office-forhealth-improvement-and-disparities)
Словенія/ National Institute of Public Health (NIJZ)/ https://www.nijz.si/en
Італія/ National Institute of Health (ISS)/ https://www.iss.it/web/issen
Польща Poland National Institute for Public Health - National Institute of Hygiene / https://www.pzh.gov.pl/
Німеччина/ Robert Koch Institute/ https://www.rki.de/EN/Home/homepage_node.html
EuroHealthNet/ https://eurohealthnet.eu/about-us/mission-and-vision/?gclid=Cj0KCQjw2qKmBhCfARIsAFy8buJLU7rkOS8yt1JrV14_cZjjyzwPvhLE3PAAk2X5Pt4zIHg2RpnGaowaAkBhEALw_wcB

ДОДАТКОВА:
Belli, P. (2001). Ten years of health reforms in former socialist economies: lessons learned and options for the future. Center for Population and Development Studies: Cambridge, MA. Mode of access: http://www.ces-asso.org/sites/default/files/belli.pdf.
Evans, D. B., Hsu, J., & Boerma, T. (2013). Universal health coverage and universal access. Bulletin of the World Health Organization, 91(8), 546-546
A. Fiszbein, A., Ringold D., Rogers F. (2011). Making services work: indicators, assessments, and benchmarking of the quality and governance of public service delivery in the human development sectors. World Bank Policy Research Working Paper Series.
Ляшко В. із спів. (2020) Операційний посібник Розробка та фінансування регіональних і місцевих програм громадського здоров'я



Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, есе/презентації/індивідуальне /групові завдання, дискусії, дебати, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль: 70 балів (опитування, участь у практичних заняттях, презентування есе, презентації, дебати, виконання завдань самостійної роботи); підсумковий контроль: індивідуальна презентація, в якій представлено порівняльний аналіз систем охорони здоров'я двох країн (в усній формі) (30 балів), яку оцінюють не лише викладач, але і студенти (відповідно 25/5 балів). балів.

Мова навчання: українська